Speciální internetové noviny o kaktusech a sukulentech

Titul

Kaktusářský elektronický občasník

Prázdniny 2010 - číslo 109

Vše o kaktech a jejich pěstitelích

Červen ve sbírce u Pavlíčků Toulky Bolívií (16) Patagonie a střední Argentina 2008 (8) Ve sbírce Libora Kunteho - květen a červen Povídání pro začátečníky, podle abecedy (16)   Baja California 2008 všemi směry (15) Mammillaria moelleriana Červen se sukulenty u Jandů v Pávově Den po dni v Baja California (15) Na mexickém vandru zažili jsme srandu (7) Jedenáctka v Mexiku (3) Brazil bez cenzury (3) Thelocactus rinconensis subsp. freudenbergeri Foto měsíce - červenec 2010  Obrázky z výsevu lithopsů Napsali nám… 7. kaktusový kvíz o ceny Pozvánka na výstavu sukulentů v Brně Pozvánka na výstavu do Litultovic Pozvánka do Velkého Března na netradiční výstavu kaktusů a sukulentů Pozvánka na výstavu do Rakovnika Pozvánka na kolokvium do Plzně Pozvánka na výstavu do Rychnova nad Kněžnou Pozvánka na XI. Jesenné stretnutie kaktusárov v Trnave Inzerce Speciální nabídka semen - léto 2010 Pozvánka do Jihlavy na X. výstavu exotických rostlin Pozvánka na Sympozioum SPS 2010  Burzovní zpravodaj - zamykání sezóny 2010

R U B R I K Y

Fotoarchív

Objednejte si CD Internetové noviny CACT.CZ 2001-2006
CD 2001-2006

Chrudimský kaktusář

Společnost českých a slovenských pěstitelů kaktusů a sukulentů

Internetové noviny
I. N. CACT

Internetový měsíčník neregistrované skupiny přátel kaktusů a jiných sukulentů!

Příspěvky jsou vkládány průběžně!
Zveřejňujeme vše, co za to stojí a dokonce i to, co za to nestojí!

Redakční kruh:
Libor Kunte a jeho mladí přátelé
Pavel Pavlíček a jeho staří přátelé

Editor a webmaster novin:
Zdeněk Podešva

Cheffwebmaster webu Cact.cz:
Vladislav Zatloukal

Pokud víte o nějaké novince ze světa kaktusů, napište to do našich novin! Příspěvky zasílejte na adresu editora.

Jestliže se Vás jakýkoliv z článků dotkl, využijte možnosti na odpověď, kterou jsme povinni dle Tiskového zákona uveřejnit.

Veškeré člány a fotografie, pokud nejsou označeny symbolem ©, jsou uvolněné k dalšímu nekomerčnímu použití, ovšem za přepokladu, že u takové práce bude uveden jejich autor.

Adresa redakce:
pavlicek@chrudim.cz

WebArchiv - archiv českého webu

Červen ve sbírce u Pavlíčků

Červen byl, i přes svou proměnlivost v počasí, na květy poměrně bohatý, jak se bude laskavý čtenář moci přesvědčit na přiložených obrázcích. Byl bohatý i na návštěvy kaktusářů. Jedním z těch nejslovutnějších je Ludwig Bercht z Holandska, vlastník veliké sbírky kaktusů a velmi častý návštěvník českých sbírek. Ale ke kytičkám – najdou se u mne, i když jen zřídka, někteří zástupci z jižní Amerikyčíst

Červen se sukulenty

Jak se později ukázalo, červnové počasí bylo pro sukulenty i nás ještě vcelku ideální. Sice žádné velké teplo, a sluníčko se na můj vkus (i našich sukulentů!) také trochu šetřilo, ale v červenci jsme na tento stav ještě vzpomínali jako na idylický! Královnou červnových květů u nás byla již tradičně drobná Frithia pulchra, která se díky masivnímu množení v holandských velkopěstírnách dostává čím dál častěji i za okna českých domácností…číst

Baja California 2008 všemi směry (15)
16. den – 6. 3. 2008 - Po včerejší euforii u ohně se probouzíme kupodivu docela svěží. V blízkém okolí se vyskytuje například námi dosud nespatřená Mammillaria petrophila, jejíž na dolno- kalifornské poměry docela velké ploché tmavě zelené disky jsou ještě dost zataženy do země, ale některé už ukazují špičky poupat. Tím, že se odsud vydáváme na sever, opouštíme rovněž oblast výskytu krásné Mammillaria schumannii, která zde roste soliterně a už poměrně řídce. Ani Ibervillea sonorae netvoří přímo koberce, jen tu a tam vylézá z písku její zvrásněný kaudex jako nějaký prehistorický ještěr. Spěcháme na La Paz, tankujeme. Pokračujeme po MXC1a v Ciudad Constitución pořizujeme v již vyzkoušeném supermercadu zásoby …číst

Na mexickém vandru zažili jsme srandu (7)
A je tu poslední den v přírodě. Zítra už musíme být v hlavním městě Mexika. A i dnešní den už bude poznamenaný velmi dlouhým přejezdem na jih. Mirkovi jsme ale slíbili Echinofosulocactus coptonogonus. Sice jsme si z něho dělali legraci, že přece jedeme po kaktusech a ne po fosuláčích, ale chtěli jsme tyto zvláštní kytky stejně vidět všichni. A tak jsme včera večer ze zápisků z cest minulých vytipovali koptonogóny které byli nejblíže naší trasy, zadali příkaz do GPS a vyrazili. Nálada při cestě je nostalgická. Hodnotíme, vzpomínáme co vše jsme viděli a zažili. Jen nekaktusář Rosťa z Moravy mlčí. „Rosťo… copak že jsi takový zádumčivý, těšíš se domů za rodinou, co?“  „Tož chlapci, to také. Ale hlavně, hlavně se těším za chlapcami do té naší hospódkyčíst

Thelocactus rinconensis subsp. freudenbergeri
Budete-li někdy v okolí Monterey, vyjeďte si po silnici na Saltillo a zbude-li vám čas, odbočte po 15 km na severozápad, na Villa de Garcia. Nejdřív projedete soutěskou a pak vjedete do širšího údolí, které patří k turisticky vyhledávaným místům. Po pár stech metrech dojedete ke Grutas (jeskyně) de Garcia. Podívejte se po údolí, které se na severu zdvíhá a je završeno zprvu pahorky pak slušnými horami. Do Grutas se jezdí pro návštěvu nádherných jeskyní, celého mnohakilometrovému labyrintu chodeb a dómů, prostupující strmé západní stěny Sierra del Fraile, vysoké asi 1800 m. Jeskyně jsou vysoko ve stěně, vchod je asi 300 m vysoko, a vede k nim kabelová lanovka…

Napsali nám…
Ahoj Pavle, dnes mi přišel mail od kamaráda Karla Katovského - a musím se podělit. Možná by se to hodilo i do cact novin, jen váhám do jaké rubriky nejlíp „z pěstitelské praxe“ nebo „povídání pro začátečníky“? Budiž to třeba inspirací pro rubriku úplně speciální, novou a pravidelnou:) Přispět by věřím mohl kdokoli z nás. Originál textu následuje, přeju pěkné léto! Tom Doležal
Ahoj lofe. Mám dvě pochybnosti o fungování světa: 1. nechápu jak jsem mohl dostat doktorát z fyziky 2. nechápu jak jsem Ti mohl takhle naletět. Výsev je prakticky celej v lofu. Podařilo se Ti vtipnou fintou zlikvidovat potenciální konkurenci… Vše jsem provedl podle tvýho návodu… dezinfikoval kelímky, převařil hlínu, nasypal hlínu do filmovek, nasypal semínka, zalil previkundem, pokapal povrch peroxidem, zavřel filmovky… Pak jsem pln napětí čekal…číst

Pozvánka na výstavu sukulentů v Brně
Tradiční prodejní výstava sukulentů, kaktusů, tilandsií a miniaturních orchidejí se uskuteční ve dnech 3. – 10. září 2010 od 9,00 do 17,30 hod ve sklenících Botanické zahrady přírodovědecké fakulty MU Brno (roh ulic Veveří a Kotlářská). Mimořádnou možnost shlédnout na jednom místě sbírkové rostliny od známých pěstitelů budou mít návštěvníci prodejní výstavy sukulentů, kaktusů, tilandsií a jiných exotických rostlin ve sklenících Botanické zahrady Přírodovědecké fakulty MU Brno. Rostliny ze svých sbírek představí m.j. Z. Ježek, P. Hanáček, P. Heřtus, P. Pavelka, O. Potyka st. a O. Potyka ml., V. Sedláček, E. Sedlák, B. Vrškový a manželé Tomandlovi…číst

Pozvánka na kolokvium do Plzně
Klub kaktusářů Plzeň pořádá již 11. sympozium o kaktusech Plzeňské kaktusářské kolokvium, které se uskuteční v sobotu 11. září 2010 v kulturním domě v Šeříkové ulici v Plzni, letos nově s pozměněným programem.
Program: 9:00 Burza rostlin a kaktusářských potřeb, 11:30 Přednáška Petra Česala na téma Rod Astrophytum, 13:00 čas na oběd, 14:00 Den otevřených dveří v plzeňských sbírkách. Občerstvení zajištěno přímo v areálu kulturního domu a také v navštěvovaných sbírkách. U příležitosti kolokvia vychází aktualizovaný seznam sbírek KK Plzeň, k dispozici bude u pokladny na kolokviu nebo na klubovém webu. Místo: sál Kulturního domu Šeříková 2428/13, Plzeň - Slovany…číst

Toulky Bolívií (16)
Paso de Condor. Vrchol stoupání silnice mezi Tarija a východními osadami Canaletas, Narvaez, Entre Rios a Villamontes je mezi kaktusáři znám jako „Průchod kondora“, Paso de Condor, nebo také Condor Pas, Condor Pass, ale žádná tato jména nenajdete na mapě. Místo je zmiňováno téměř v každém popisu cest za kaktusy v departementu Tarija. Byl jsem zde čtyřikrát a až na poslední, loňskou cestu, patřil vždy terénní průzkum v okolí k těm nejkrásnějším zážitkům z cest po Bolívii. V roce 2009 jsme na ta místa (2 650 metrů nad mořem, vloni jsem konečně změřil) dorazili v pozdním odpoledni 2. listopadu, po nekonečné cestě z Chaco Boreal. Bylo však velmi časné jaro, hory a terény kolem nás byly suché a vyprahlé po dlouhé zimě. Dosud nepřišel žádný déšť…číst

Den po dni v Baja Calif. (15)
9.3. Ráno opět do kopců, auty jsme dojeli ještě blíž k místu nálezu. Pavel Pavlíček po 17 letech hledání se před nálezem uklání – a klobouk dolů… Foťáky cvakají, lidi pobíhají sem a tam, nakonec skupinová fotografie. Dohodli jsme se, že zatím co ostatní sejdou k autům, chodec Luděk projde po hraně nahoře podél cesty, jak to vypadá dál. Krajina s Ferocactus gracilis je tu kouzelná. Rostou tu i další kaktusy, např. Opuntia spec. a Echinocereus engelmannii. Než jsme ale dojeli k místu, kde Luďka naložíme, stál už na cestě a se slovy: „Rostou, a dokonce i žlutotrnný!“ nás žene zase do kopce. Po hlavní se vracíme asi 25km zpět, kde jsme včera viděli kvetoucí Ferocactus tortulispinus. Později se od kaktusáře v Californii dovídáme, že v místech která jsme míjeli, jsou další dvě lokality Echinocereus lindsayi. Zajíždíme do Cataviña pro benzin, fotíme štíhlou palmu …číst

Jedenáctka v Mexiku (3)

Je neděle 28.2. 2010, ráno je velká rosa. Klasická ranní procedura s mírnou změnou ve formě léčení spálenin pomocí aloe. Přejíždíme o kousek dál k osadě El Arbolito na lokalitu Mammilaria herrerae. Parkujeme na okraji prašné cesty a ptáme kolemjdoucí slečny, zda nebudeme auty překážet a jestli tu nerostou kaktusy podobné golfovému míčku. Po pár minutách přináší tác s rostlinami a snaží se udělat obchod. Fotíme a s nadějí v srdci pokračujeme na kopec. Jdeme podle navigace přes kopec do údolí. Cestou potkáváme Ferocactus histrix, Echinocactus platyacanthus, Mammillaria elongata, M. formosa, Neolloydea conoidea, Coryphanta clavata, Thelocact. hastifer, T. leucacanthus. K cíli jsme došli ve čtyřech – já, Karel, Václav a Honza. Nalezli jsme tři velké a tři menší rostlinyčíst

7. kaktusový kvíz o ceny
21. 7. 2010 byl spuštěn v pořadí sedmý kaktusový kvíz o ceny. Po jeho ukončení 25. 8. 2010 budou vylosováni dva výherci, z nichž každý obdrží jako cenu kompletní ročník časopisu Cactaceae etc. 2009. Kvízové otázky: Jako smrdutka bývá označována: Stapelia, Trichodiadema, Kedrostis; Narkotický San Pedro Cactus je: Trichocereus pachanoi, Cereus peruvianus, Stetsonia coryne; Insekticidy slouží k boji proti: hmyzu, plísním, bakteriálním chorobám; Kaktusy mají: ostny, trnyčíst

Obrázky z výsevu lithopsů

Dobrý den, pane Pavlíčku!
Posílám osm obrázků z mého letošního výsevu. Třeba se Vám budou líbit, v prezentaci Vám litopsy porostou před očima. (Je to možná lepší, než televize :-) ). Rostlinky jsou v krabičce od kinofilmu s vnitřním průměrem 31 mmčíst

Foto měsíce - červenec 2010
Dobrý den pane Pavlíčku, posílám další fotky pro cact.cz, tentokráte Harrisia (Eriocereus) jusbertii. Když se podaří 6 květů vedle sebe, tak je to zážitek. A možná je dobré připomenout, že „jusbert“ není jen podložka, ale svébytná krásná rostlina. Hezký den přeji, Zdeněk Svoboda; Dobrý den, do rubriky Foto měsíce posílám krásně kvetoucí Neoporteria senilis. Zdraví MUDr. Miroslav Slavík, Praha; Vybral jsem tuto fotografii, protože to vypadá jako rentgenový snímek, zobrazující jen kostru rostlinky. Přeji všem krásný červenec a srpen, Alain Geffroy-Lemoine; Tentokrát nám poslala své obrázky i Pavlínka Pavlíčková. Vzala mi totiž před pár lety nějaká astrofyta do své péče, a to proto, že jsou krásná, jejich semena dobře klíčí, rostlinky velmi dobře rostou a brzy dělají radost i svými květy

Pozvánka na výstavu do Rakovnika
Klub kaktusářů při 1. ZO ČZS Rakovník si dovoluje vás pozvat na tradiční 37. VÝSTAVU kaktusů a ostatních sukulentů. Výstava se koná ve dnech 3. až 5. září 2010 v budově gymnázia Zikmunda Wintera v Rakovníku. Otevřeno je v pátek od 14 do 17 hod, v sobotu a v neděli od 9 do 17 hodin.

Jako při minulých výstavách bude k vidění bohatý sortiment kaktusů a i sukulentní expozice jistě uspokojí i ty náročnější návštěvníky. Zkušení pořadatelé zajistí na požádání odborný výklad a seznámí zájemce blíže s vystavovanými exponáty. Již po několik let je součástí výstavy tématický stůl, kde seznamujeme návštěvníky blíže s některým okruhem sukulentů. V minulých letech to byla expozice věnovaná rodům Aloe, Agave, Gasteria a Haworthia, naposledy to byly kaudexy a pachykauly. Stůl s rodem Euphorbia je součástí každé výstavy. I letos připravujeme tuto tématickou expozici, nechte se překvapit. Prodej přebytků bude opět bohatě zásobený, výběr kaktusových druhů i sukulentů bude opravdu bohatý a cenově přístupný. Některé rarity budou však v omezeném množství, takže se dostane jen na ty, kteří nebudou návštěvu odkládat na poslední chvíli…číst

Pozvánka do Jihlavy na X. výstavu exotických rostlin

Blížší informace o výstavě naleznete na
www.sukulenty.estranky.cz
Srdečně zvou pořadatelé:
Ivana a Jiří Jandovi z Pávova

Patagonie 2008 (8)

18.11. 2008 - Vstáváme poměrně brzo. Dnes nás čeká další z lákadel této cesty. Nejde o nic jiného, než návštěvu nejvyšší hory Jižní Ameriky s těžko vyslovitelným jménem Aconcagua (6950 m n. m.). Vracíme se do Cacheuta, kde je ihned za thermas bohužel závora. Včera jsme si toho vůbec nevšimli. Voják, který zde hlídá, nám říká, že je cesta otevřena jen v určité hodiny a dny. Na to, že by se nechal uplatit a nebo ukecat rozhodně nevypadá. Musíme se vrátitčíst

Povídání pro začátečníky, podle abecedy (16)

Rod Echinocactus Link et Otto. Sice bych měl pokračovat rodem Dolichothele, ale protože v mé sbírce jsou tyhle rostliny vedeny pod rodem Mammillaria a skutečně nevidím ničeho, čím by se od nich lišily, pokračujeme tedy rodem v titulku. Je to jeden z nejstarších popsaných rodů kaktusů a dlouho se do něj „skladovaly“ všechny kulaté kaktusy s výjimkou mamilárií. Postupným definováním jemnějších diferencí z něj mizely postupně skupiny…číst

Brazil bez cenzury (3)
Kostel? Cesta? Kdo by  čekal, že vyleze z buše a narazí na civilizaci… Oni výletníci tedy ne-e a taky se tím směrem nikdy nevydali. Přitom stačí dojít ke kopci, vylízt nahoru a třebas najít nový kvítí, který na ně čekalo všude kolem. Nebo nečekalo a panáčci by ztratili den, dva. Ale negativní výsledek má také smysl do skládanky zvané Í-B-L-M-A-N-I-A. Slaměnky, v Brasil zvané Sempre vivas (Věčně živé), zdroj všude rostoucích kytiček na vylepšení rozpočtu-nerozpočtu místních lidiček. Pár desítek kilometrů odsud je nový, pět let starý národní park Sempre vivas. Však nepředbíhat, yest daleko ještě… „Véno, copak je to za rypáky, budeš na netu za chvíli….“  Na lokálce kytičky, které Oni říkají „Skalní flavispina“, těch tam našli  panáčci více sajtů. Co je to sajtů? Stromek zvaný „Frňákovník“. Tuší někdo z Opravdových Botaniků, co by mohlo být? …číst

Ve sbírce Libora Kunteho - květen a červen

Ačkoliv jsem v květnu nevycestoval za žádnou exotikou, času bylo natolik málo, že jsem si připadal stále jako na cestě… Nestihl jsem proto ani napsat pravidelný příspěvek a i červnový díl je poněkud se skluzem. Má to ovšem pozitivum ve skutečnosti, že se dá obsáhnout celý měsíc a ne jako rubrika nějakého „uspěchánka“, který ji píše v polovině měsíce, aniž by věděl jak jej dožije… V květnu se to květy ve skleníku jen hemží a stejně tak se tom hemží i kaktusáři. Letos mě poctili návštěvou přátelé z daleké severní Moravy a také přátelé z Hradce Králové a z Broumova. Náš děčínský klub se zase vydal v poslední červnovou sobotu na výlet k přátelům z Plzně a tak bych ještě jednou rád poděkoval Mílovi Hájkovi z Třemošné a Plzeňákům Petru Česalovi a Milanu Kůrkovi (ačkoliv nebyl doma) za milé přijetí a představení jejich sbírekčíst

Mammillaria moelleriana

Vždy som v tom mal jasno – Mammillaria moelleriana je M. moelleriana a Mammillaria cowperae je M. cowperae. Ani mi nenapadlo, že by som raz musel mať v tomto smere pochybnosti. Prvé z nich sa však objavili už po pionierskej ceste do Mexika v roku 1993, postupne silneli a nakoniec ich sila prevážila to moje staromilstvo a snahu po nemennosti raz zažitého. Aj preto je dnes v titulku tohto článku M. moelleriana a nie M. cowperae.
Pochybnosti vo mne zasial Werner Reppenhagen svojou monografiou o mamiláriach. Zdá sa, že mal pravdu, aspoň v tomto prípade, pretože mnohé iné jeho názory spochybňujú dnešní odborníci, vediac, že im preto, lebo sa odobral na druhý svet, už nemôže účinne oponovať…číst

Pozvánka na stretnutie kaktusárov v Trnave
Klub kaktusárov a sukulentárov ISLAYA v Trnave Vás srdečne pozýva na XI. Jesenné stretnutie kaktusárov v Trnave, ktoré sa bude konať už tradične prvú septembrovú sobotu 4. 9. 2010 v Kalokagatii centre voľného času na Streleckej ulici č.1 oproti hlavnej bráne futbalového štadióna Spartaka Trnava. Program: od 8:00 hod. – prezentácia, burza rastlín, semien, literatúry a pod., od 10:00 hod. do 12:00 hod – prednášky, od 12.00 hod. do 13:00 hod - obed, od 13:00 hod do 17:00 hod – prednášky
Burza bude prebiehať aj v prestávkach medzi prednáškami. Záujemcovia o predaj sa musia nahlásiť na nižšie uvedených kontaktoch. Prednášky: Václav Šeda – Rod Rebutia, Ladislav Horáček – Rod Sulcorebutia, Jan Gratias – Crassulaceae – prierez čeľaďou…číst

Pozvánka na výstavu do Litultovic
Výstava kaktusů a sukulentů na zámku v Litultovicích ve dnech 25. 8. – 29. 8. 2010 vždy od 9 do 19 hod. Výstava je spojena s prodejem rostlin a poradenskou službou…číst

Pozvánka na výstavu do Rychnova nad Kněžnou
Tradiční výstavu kaktusů a sukulentů pořádá klub kaktusářů v Rychnově nad Kněžnou ve dnech 11. - 14. 9. 2010 v Domě zahrádkářů na Poláčkově náměstí (u zámku). Otevřeno denně od 9 - 17 hod…číst

Pozvánka do Velkého Března na netradiční výstavu kaktusů a sukulentů
Dobrý den, posílám pozvánku na netradiční výstavu kaktusů a sukulentů…číst

Speciální nabídka semen

Semena - léto 2010 (PDF)
Semena - léto 2010 (XLS)

Chrudimský kaktusář
Gorkého 886
537 01 Chrudim
Objednávejte e-mailem: pavlicek@chrudim.cz
nebo po telefonu či faxu (00420) 469 688 366 nebo písemně na výše uvedené adrese