Toulky Bolívií (43)

Brána Slunce
Stojí v severozápadním sektoru Tiwanaku, a je považována za nejcennější nález Jižní Ameriky. Je to monolit o rozměrech 3x4 m s vytesaným otvorem o šířce 80 cm, který má jasný tvar veřejí. Čelní stěna je zdobená ústředním antropomorfním motivem, snad nejvyšším božstvem, to drží v rukou zřejmě oštěpy zdobené kondořími hlavami.

Brána Slunce

Postava nese i zdobení v podobě lidských lebek a celý motiv je doplněn trojpásem běžících postaviček zoomorfního typu, asi symboly okřídlených pum a kondorů. Z hlavy ústředního motivu vystřeluje cosi, co kdysi evokovalo naznačené sluneční paprsky a tedy i název celého monolitu. Byly však nalezeny i šperky s touto symbolikou, kde tyto paprsky byly osázeny drahými kameny a tak byla představa symboliky slunce zpochybněna. Monolit brány Slunce v minulém století praskl, buď samovolně, vahou, nebo působením tektonických sil.

Detail Brány Slunce

Celá plocha Kalasasaya pusobí jako terasa, úroveň podlahy byla vyrovnána nanošením asi 4000 m3 materiálu. V rohu proti Bráně slunce jsou umístěny vykopané sochy, z nichž nejznámější je stéla vousatého božstva Kon Tiki, zvaná též Mnich - El Fraile. Název Kontiki proslavil nikdo menší, než Thor Hayerdal, který jméno použil pro vor zvázaný z jezerního rákosu totora, kterým chtěl dokázat svou teorii migrace lidí mezi kontinenty.

Stéla El Fraile - Mnich

Stéla představuje motiv vousatého člověka který v rukách drží nějaké předměty. Dokonce je znám i názor, že jeden z předmětů je jakási tabulka s hieroglyfy! Potvrzuje to fakt, že conquistadoři a jejich následníci se snažili do indiánských tradic zamontovat co nejvíce křesťanských prvků. Spolu s fantaziemi E. Doenikena a jeho stoupenců i vliv mimozemských civilizací a návštěv. Ovšem seriózní badatelé dokázáli, že postava nemá vousy, ale má nasazenou rituální masku a odtud pramení druhé jméno El Fraile - Mnich. Ale i toto jméno je zavádějící a se skutečným mnichem má málo co společného. Co, respektive koho zobrazuje zůstává tajemstvím.

Jedna z posledně objevených stél

Uvnitř plochy v Kalasasaya byly odkryty základy menší stavby, která může vysvětlovat zabudované odtokové kanálky v západní stěně. Je jisté že celý objekt měl duchovní, náboženské a astronomické úkoly. Stavba je velmi přesně orientována podle světových stran. O jarní a podzimní rovnodennosti lze pozorovat východ slunce přesně uprostřed překladu vstupní brány. V moderní době využil mystičnosti místa bolívijský president Evo Morales jehož slavnostní inaugurace proběhla právě zde za přítomnosti tisíců indiánských obyvatel Bolívie.

Boční vstup do Kalasasaya

V severní stěně je boční vstup do areálu, který nepochybně sloužil ke vstupu hodnostářů. Vedle schodiště je v kamenném kvádru otvor šnekovitého tvaru, u kterého je velmi zřetelně slyšet hovor lidí z prostoru uvnitř. Takový Velký bratr v tiwanackém provedení.

Model starého Tiwanaku

Ke komplexu Akapany patří i objekty ležící severně od Kalasasaya a těmi jsou Kheri Khala a palácový komplex Putuni. Obojí je viditelné z pyramidy, ale návštěva se z časových důvodů neuskutečnila

Pohled na Puma Punku

Puma Punku – Brána pumy
Je druhým centrem starého Tiwanaku. Rozkládá se na mírné vyvýšenině severozápadně Akapany. Je zde neuvěřitelné množství monolitů, neopracovaných a více nebo méně opracovaných. Je to město kamenných bran,ležících a připravených ke vztyčení a zabudování do budoucích staveb. Je to změť stavebních prvků a důkaz umění primitivně vybavených kameníků, dokonale opracované kamenné bloky, hladké stěny kamenů a přesné hrany kvádrů. Leží zde největší kamenné bloky, jaké zde můžete vidět, ty největší váží údajně 130 až 147 tun.

Brány na Puma Punku

Otázky, na které se obtížně hledá správná odpověď

Otázka 1: Odkud a jak se sem kamenné bloky dostaly? Část kamenů jsou červené pískovce, které pocházejí z lomu 10 až 15 km jižně Tiwanacu. Pískovec byl materiál, používaný v počátcích historie. Novější stavby a stavební součásti jsou z andezitu, vyvřeliny typické pro Andy. Po dlouhém pátrání bylo zjištěno, že identický kámen se těžil u městečka Yunguyo na šíji spojující poloostrov Copacabana s peruánským břehem. V lomu a na cestě k břehu jezera je dodnes mnoho kamenů, kterým se zde říká unavené kameny (piedras cansadas). Ty potvrzují doměnku, že kamenné bloky se dopravovaly po vodě cestou, která byla více jak 60 km dlouhá.

Obří kamenné prvky na Puma Punku

Jak a na čem? Rákosové čluny mohly přepravit možná menší balvany, nikoliv ohromné stotunové bloky. V úvahu připadají vory z balzových kmenů. Balzové stromy rostou v tropických údolích, odkud musely být k jezeru dopraveny – doneseny. Údolí Caranavi, kde nejblíže rostou, je od jezera asi 140 km.

Na 140 tunovém kamínku

Transport pískovcových bloků se děl stejným způsobem, jako transport kamenných bloků při stavbě pyramid - vlečením živou silou. Stavba tedy představovala neobyčejně náročnou činnost na organizaci, počty dělníků i zajištění jejich obživy. Je tedy zřejmé, že takovou stavební aktivitu si mohl dovolit jen všestranně vyspělý celek typu městského státu.

Vykopávky na Puma Punku

Otázka 2: Opracování kamenů - v době budování Tiwanaku byla společnost na úrovni doby kamenné s postupným rozvojem znalostí získání kovů, mědí a bronzu a dalších slitin. K dovednosti výroby tvrdých bronzových slitin se však tiwanačané dopracovali až ke konci existence společnosti. Naprostá většina opracování kamenů se tedy děla kamennými nástroji.

Expozice keramiky v muzeu

Otázka 3: Keramika a další užitkové a ozdobné předměty. Dosáhla značného umění i kvality, přes to, že obyvatelé neznali hrnčířský kruh. Dekor nádob, byl většinou vyrývaný, ale byly použity i barvy. Nálezy keramiky jsou dnes uchovávány v muzeu a současně jsou i vzorem pro výrobu keramických suvenýrů. Dekor je převážně geometrický, antropomorfní a zoomorfní, prakticky chybí rostlinné motivy

Expozice kovových výrobků v muzeu

Otázka 4: Kdo byli staří tiwanačané a jak se jejich město a stát jmenovaly. Má se za prokázané, že původními obyvateli, zakladateli a staviteli Tiwanaku byli Aymarové, kteří v úpadkovém období odcházeli do nových, někdy i vzdálených lokalit, šířili tak nejen své náboženství, ale i hospodářské, kulturní a umělecké dovednosti. Pro znalce řeči (aymará) je to jednodušší nalézt i v současných pomístních názvech stopy staré civilizace. Pro kaktusáře jsou známá místa Purmamarca, Catamarka v severní Argentině nebo Copiapo v Chile. Tivanačané také zřejmě odcházeli a zakládaly nová sídla na pobřeží Pacifiku od jižního Peru až po Ekvádor. Je rovněž velmi pravděpodobné, že část odešla na sever od Titicaca a založila zde v údolí Cuzca Říši Inků, před příchodem Španělů největší, nejmocnější a nejbohatší a nejznámější civilisaci a Jižní Ameriky. Není známo, jak se Tiwanaku a jeho město ve skutečnosti jmenovalo.

Rákosový člun v muzeu Tiwanaku

Když jsme odcházeli z areálu pyramidy Akapana k muzeu, všimli jsme si, že udusaná cesta je plná střípků keramiky, většinou barvy přírodní pálené hlíny. Našim trénovaným očím to nemohlo uniknout. Tak jsme si několik střípků sebrali na památku. Zákony Bolívie zakazují vývoz vykopávek, ale toto byl zřejmě roztroušený materiál vyvážený z vykopávek a rekonstrukcí pyramidy Akapana. Snad nás za to nebude nikdo pranýřovat.

Václav a Láďa před muzeem Tiwanaku

Muzeum Tiwanaku
Uvítalo nás u vchodu člunem z jezerního rákosu a několika kamennými sochami. Uvnitř je rozsáhlá expozice, všeho, co se zde našlo a co souvisí s kulturou Tiwanaku. Keramika, kamenné reliéfy, kovové nástroje, modely areálu, kolekce násilně deformovaných lebek, historie andských kultur.

SF16 Deformované lebky v muzeu

Tady by zájemce o historii mohl strávit hodiny a dny a stále by nacházel nové a zajímavé skutečnosti. Muzeum Tiwanaku mě trochu připomínalo slavné Antropologické muzeum v Mexiko City, prostě je to místo obdivuhodné, když si uvědomíte fakt všeobecné chudoby země.

Suvenýry

Vedle muzea je restaurace a právě k ní přijížděl autobus s turisty, podle všeho se jednalo o Francouze. Vyhrnuli se ven, rozebrali balíčky s jídlem a vodu a nahrnuli se do restaurace zasednout ke stolům. Něco jako zájezdy Čechů počátkem 90. let. Tak tímhle způsobem, Frantíci domácí ekonomice opravdu nepomůžete!

Suvenýry a jejich prodavačka

Kolem muzea a podél železniční trati bylo množství stánků se suvenýry, mezi kterými převažovaly umně vytvořené repliky tiwanacké keramiky a zdrobnělé sochy. S ohledem na jejich váhu jsem se musel spokojit s fotografií suvenýrů, jejich pilné prodavačky a keramickou replikou rituálního nože.

Kostel v Tiwanaku

Město Tiwanaku
Město leží severně historického Tiwanaku a je známé zejména kostelem sv. Petra a Pavla, který byl postaven převážně z kamenů, dovezených od zřícenin a který má před vchodem dvě ohromné kamenné hlavy světců, které nepochybně byly také původně součástí starého města. Mnoho dalších staveb obsahuje stavební prvky z vykopávek, na řadě z nich je dobře patrná i původní sochařská výzdoba. Už nikdy se tyto artefakty nedostanou tam kam patří - do muzea, nebo objektů starého Tiwanaku.

Jedna z kamenných hlav před kostelem

Po ulicích se toulají skupiny domorodců i turistů a panuje zde jakýsi starobylý poklid, typický pro městečka na Altiplanu.

Ulice současného Tiwanaku

Tiwanaku je jediné místo v Bolívii, kde na nás místní teenageři pokřikovali „Gringos“ a odmítali komunikaci. Asi mají s gringy své špatné zkušenosti, budiž. Na náměstí v Tiwanaku jsem vyfotil jednu opravdu starou dámu, jen o něco málo mladší, než slavné zříceniny Tiwanaku.

Jen o něco mladší než vykopávky

Jezero Titicaca
Tak na toto kultovní místo zbývá jen par řádků, stejně jako nám na něj zbylo jen pár desítek minut. Projeli jsme podél jižního břehu a pokoušeli se alespoň na dálku uvidět lákadla typu Ostrov Slunce, Ostrov Luny, Copacabanu, tiquinskou zátoku, ostrov z jezerního rákosu, kde žijí idiáni Uruové, rákosové čluny.

Jezero Titicaca a okolí

Vítala nás blankytně modrá hladina jezera, porosty rákosu a stáda lam, koz a ovcí. Vše ostatní zůstalo utajeno. Škoda, ale za ty roky jsem si přivykl skutečnosti, že náš čas je vždy krátký a nedostatečný na všechnu tu nádheru a tajemství této indiánské země…

Stádo ovcí u jezera Titicaca a rákos totora

Asta Luego Tiwanaku, Asta Luego Bolívia!
Zarostli jste do mého srdce navždy!



Dočetli jste 43. pokračování Toulek Bolívií, poslední ze seriálu zážitků z cest po poslední indiánské zemi, která přináší stále mnoho zážitků každému návštěvníkovi. Pokusil jsem se zprostředkovat dojmy z hlavních turistických destinací, přiblížit část z národních parků a reservací a zážitků z volné přírody a hor.

Vždy mě zajímala příroda kytky a samozřejmě kaktusy, proto je velká část textu věnována nálezům a hodnocení a popisům jejich různých přirozených stanovišť. Zvolil jsem styl popisů obvyklý i u jiných cestopisů s kaktusovou tématikou. Pokusil jsem se Bolívii přiblížit i z turistického pohledu, ale nečinil jsem proto, abych nahradil chybějící specializovanou cestopisnou literaturu. Popisovaná fakta a zážitky se opírají o poznámky v cestovním deníku z osmi cest, které jsem do srdce Jižní Ameriky v průběhu třinácti let podnikl.

V textu jsem nepoužil žádné odkazy na citovanou literaturu, proto tak činím na samý závěr. Informací a literatury o Bolívii od českých autorů je zatraceně málo. Mimo již dříve zmiňované knihy „Tiwanaku - klenot And“ od Václava Šolce mě zaujala i kniha Jana Kovandy „Amulet z Bolívie„ a oba cestopisy.

Skvělým pomocníkem na cesty i pro doplňování zápisků z cest je specializovaná publikace „Lonely planet – BOLIVIA“ autorů Andrew Dean Nystroema a Morgana Konna. V neposlední řadě je velmi užitečné pilně naslouchat nekonečným debatám přátel a kamarádů. A samozřejmě kniha Ladislava Horáčka „Kouzelná Bolívie“. Mnoho faktů v  seriálu jsem konfrontoval s internetovými zdroji, zejména pak s údaji z Wikipedie. Bylo to zejména proto, že by mě netěšilo uvádět nepřesné údaje a nutit čtenáře k jejich ověřování.

Fotografická dokumentace vychází z mých vlastních zdrojů, případně se jedná o foto mých přátel. Snažil jsem se k cizím fotkám doplňovat i autory, přesto se několikrát stalo, že autorství uvedeno nebylo, nebo bylo s chybami. Nechci se vymlouvat, protože v konečné odpovědnosti je to MEA CULPA MAGNA.
Chtěl bych tímto poděkovat zejména Laďovi Horáčkovi, Mirkovi Sochůrkovi, Václavu Richterovi, Pavlovi Heřtusovi a Jirkovi Justoví a Josefovi Odehnalovi, kteří mi své fotografie pro tento účel poskytli stejně ochotně, jako já poskytl svůj soubor jim.

Zvláštní poděkování na tomto místě patří Andrzeji Muchovi skvělému kamarádovi a fotografovi z Gdaňska a současnou omluvu témuž, za to, že u jeho fotografií v posledních čtyřech dílech Toulek Bolívií se mou vinou stalo, že u nich nebyl uveden jako autor. Rozhodně jsem si autorství těchto foto nechtěl přivlastnit. Stalo se tak nedopatřením a v časové tísni. Pro čtenáře - jedná se o část fotografií z přírody – okolí solní stezky Salar Uyuni-Tarija, u  brázků z hlavních měst Sucre a La Paz. Myslím, že Andrzejovy fotky byly nejlepší. Čtenář zaslouží i v internetovém povídání ty nejlepší záběry, které jsou k disposici.

V paměti i v cestovním deníku zůstává mnoho zajímavých míst, která jsme s přáteli navštívili a na která se v Toulkách nedostalo. Budu se snažit se jim věnovat v příštích měsících ve formě volného pokračování v rámci internetových novin I. N. Cact.cz.

Na závěr bych rád pozval všechny milovníky přírody a dobrodružství k návštěvě Bolívie, skutečného srdce Jižní Ameriky. Zažijete to, co v Evropě již zcela zmizelo.

zpět

Text © Václav Šeda
 Foto © Václav Šeda, L. Horáček
 

TOULKY BOLÍVIÍ

Část   1. | 2. |  3. |  4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11. | 12. | 13. | 14. | 15. 
16. | 17. | 18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. | 25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30.
31. | 32. | 33. | 34. | 35. | 36. | 37. | 38. | 39. | 40. | 41. | 42. | 43.

© www.cact.cz/noviny  ISSN 1805-2630