Toulky Bolívií (28)

Hory u El Villlar

V posledních letech se aktivity botaniků přesouvají na východ, kde se v horách Sierra Oriental objevují zcela nové druhy. Namátkou Sulcorebutia langeri a S. wargasii od Valle Grande, další stanoviště S. crispata a bělokvěté S. robertovasquezii u Monte Agudo. Je mnoho pohoří a kopců, kde se mohou schovávat zcela nové druhy. Informace z doslechu říká že za El Viklat byly nalezeny 2 zcela nové druhy.

Cesta do El Villar

Koho by to nelákalo, najít nové taxony a pozorovat je na jejich přirozeném stanovišti. Takže uděláme výlet za El Villar a zkusíme to, hned příští den ráno v posledních hodinách, které nám zbývají. Dnes máme právě tak čas na zakempování, uvaření večeře a zaslouženého odpočinku. Vhodné místo jsme nalezli kousek za odbočkou na Villa Alcalla. Rovinka se pro postavení stanů zdála vhodná, i pro rozvinutí polní kuchyně.

Jen tak tak…

Večerní přeháňka.
Kdo spal ve stanu, stavěl stan, zbytek připravoval večerní polévku. Od východu se hnal černý mrak a chvíle nadcházející bouře podmalovávaly blesky a vydatné hřmění. Už už se zdálo, že vše dopadne podle našich představ, když začaly padat první velké kapky, vzápětí doprovázené drobnými kroupami. Stanaři dokončovali stavby příbytků již v dešti a některými stany počala protékat srážková voda. Nejvíc trpěl Luděk, ale on je statečný, horolezec a ještě stomatolog. Díry ucpával čím se dalo, ale voda zvítězila. Zůstal ve stanu a hrdinně zalehl do louže.

Osiřelá večeře

Z druhého stanu se ozývalo spokojený hovor a smích. Jak se ukázalo mnohem později se zavazadly putovala do stanu i lahvička bavička. Měli a nedali!! My ostatní jsme se nacpali do aut a pozorovali to boží nadělení.

Stan s 13. pramenem

Nejhůř dopadla večeře. Polévka byla ředěna a ochlazována ledem z nebes, a nic se nedalo dělat. Po asi 2 hodinách se bouře uklidnila a my slyšeli, jak v dáli hučí přívaly vod. Všichni jsme povečeřeli, jen dědci ze stanu vylezli až ráno. S nimi vystoupila i láhev od 13. pramenu, čímž vysvětlili svou veselou náladu. Taky jim poněkud vyhládlo.

Ráno chutná…

Minihygienická zastávka

Ráno jsme přihřáli a dorazili polévku, sbalili stále vlhké věci a vyrazili na východ na
Villa Alcala. Už po stech metrech jsme uviděli tu spoušť. Koryto potoka bylo zcela zaplněno kroupami z večerní bouře.

Kroupy jako pingpongové míčky

Největší kusy ledu měly velikost pingpongových míčků. S tím dostat do budky, tak padnem. Stany i auto všechno vydrželo, ale od té kupy ledu pod silnicí jsme se nemohli utrhnout. Byla to mela a z pekla štěstí.

Villa Alcalla s cestou do Padilla

Slunce rychle vystupovalo a tak jsme uháněli až k vesnici Villa Alcala, o které dosud téměř nikdo neslyšel. Já věděl že se tam narodila a žila Juana Padilla de Azurduy, a že tady u příležitosti výročí osvobozenecké revoluce probíhaly mocné oslavy. To nás nezajímalo, potřebovali jsme se dostat nahoru na nějaký kopec. Naštěstí vysílače mobilních operátorů jsou na kopcích a nějak se k nim musí dojet. Bylo vyhráno.

Nad Villa Alcata

Domorodci žádní, jen tu a tam vykoukla z porostu keřů hlava skotu. Vrcholová partie ukázala, že kopec je z pískovce a nalézt první Sulcorebutia crispata bylo otázkou několika minut.

Sulcorebutia crispata u Villa Alcala (1)

Sulcorebutia crispata u Villa Alcala (2)

Sulcorebutia crispata u Villa Alcala (3)

Podle prvotního posouzení populace bylo jasné, že rostliny jsou velmi blízké těm na stanovišti mezi Tomina a Padilla. Porostlé hustými kadeřavými trny, hojně dnožující.

Sulcorebutia crispata, Tomina - Padilla

Sulcorebutia crispata WF 30, Tomina - Padilla

Také jsme našli důkaz, že krávy neváhají ukousnout z trsu každou větší hlavu. Naštěstí rostliny regenerují a dobře odnožují ze zbytků těl i kořenů.

S. crispata jsou šťavnaté…

Na temeni kopce bylo množství pískovcových výchozů u kterých rostly velmi velké Lobivia z okruhu cinnabarina Tu a tam na nich byly i zbytky karmínových květů.

Vrcholové partie s pískovcovými výchozy

Výhled z kopce nad Villa Acala

Návrat dolů, zavřít bránu a rychle dál. No napoprvé jsme si vybrali špatnou cestu a po půl hodině jsme u lokality S. crispata, kde sbírali snad všichni lovci kaktusů před námi. Procházíme v rychlosti stanoviště, fotíme ojedinělé rozkvetlé kytky, točíme auto skoro na fleku a ve Villa Alcalla odbočujeme na správnou cestu.

Cesta nebo již řečiště…

Už po malé chvíli je jasné, že večerní bouře nám plány změní. Cesta je chvílemi jako rozbahněné řečiště a skutečné řečiště má po okrajích silnou vrstvu bahna, na obou březích stojí auta a váhají, zda tam vjet. Také diskutujeme, nakonec se nám zdá riziko problémů příliš velké, takže se loučíme s vidinou nových populací a vracíme se zpět, abychom se včas dostali do Cochabamba. Příště si to rozdáme!! A jak jsme slíbili, tak jsme učinili.

Rozvodněná řeka za Villa Alcalla

El Villar je takové pidiměstečko v horách, kde jsem neviděl zhola nic zajímavého.
Další rok nebyl problém pokořit brod a vydat se dál do hor. Cesta se vinula tropickou vegetací a nikde ani vidu po skalnatém hřebenu.

Erytrinea v květu

Podnikáme několik průzkumných výpadů, ale nic, kopce tady jsou sice kamenité, ale celé červené od lateritové půdy, která vyplňuje skalní pukliny. Na těchto půdách v Bolívii kaktusy nerostou, to už víme. Jen nějaká Lobivie se tu a tam splete.

Cero Madidi, stanoviště Sulcorebutia lamplochlora VZ 658

Najednou se před námi objevuje bílý skalnatý kopec, když k němu dojedeme, je jasné, že to je snad největší masiv pískovce, jaký jsme v posledních týdnech spatřili. Pískovcový monolit, tu a tam narušený vodní erozí. Tu a tam nějaký vymodelovaný výchoz, jinak pískovec tvořený z hrubých bílých zrn.

Sulcorebutia lamplochlora na stanovišti (1)

Po dvaceti metrech vidíme první trs sulek, pak další a další. Každé skupině vévodí vedoucí hlava o průměru 5–6 cm a stejné výšce, obklopená celou skupinou drobnějších hlav, s největší pravděpodobností vyrůstajících z kořenů nebo báze prvotní hlavy. Každý trs je ve velikosti dvou dlaní a čítá několik desítek odnoží.

Sulcorebutia lamplochlora na stanovišti (2)

Otrněním se zdá, že se jedná o další formu S. crispata, ovšem pokožka je opravdu tmavě zelená na osluněné straně načervenalá. Květy jsou již uvadlé, ale měly jistě odstím červené, nebo magenta.

Sulcorebutia lamplochlora na stanovišti (3)

Daří se nalézt několik zralých plodů, což nás těší nejvíce. Stanoviště fotografujeme a dokumentujeme. Sledujem, kam se klikatí cesta zpět a hlavně na jihovýchod do Monte Agudo.

Cesta do Monte Agudo

Druhé stanoviště má být cca 2 hodiny daleko, u zbytků Ruinas Incas, na to již ale není čas. Zde roste druhá novinka z rodu Sulcorebutia, popsaná jako S. atrispinosa VZ 657. Libor ignoruje fyzikální zákony a dokumentuje vegetaci na protější straně. Je ohromná výhoda, být mladý, zdravý a nebojácný. Vše pak jde lépe.

Někteří mladíci jsou jak kamzíci – Libor Kunte

V lednu 2011 dostávám zprávu od J. de Vriese, že rostliny jsou popsány v Succulenta jako Sulcorebutia lamplochlora a S. atrispinosa. Ale Holanďané cestovali dále na jih na Monte Agudo a nalezli v horách stanoviště, kde rostou růžově kvetoucí S. robertovasquezii. Za pár let budou známy všechny přechodové formy mezi S. robertovasquezii a S. crispata. Zase se potvrzuje, že terénní průzkumy jsou jako hra v domino. Jednotlivé nálezy zaplňují prázdná místa na taxonomických mapách. Jsem rád že tomu procesu i my, nehodní chlapci z Čech, přispíváme.

Kvetoucí Sulcorebutia lamplochlora VZ 658, Vries 2011 (1)

Na fotografiích je původní sběr Holanďanů s akronymem VZ 658. Je to první představení tohoto druhu českým kaktusářům, díky majiteli těchto novin, který nešetřil na honoráři, jen aby získal tuto prioritu!!

Kvetoucí Sulcorebutia lamplochlora VZ 658, Vries 2011 (2)

Vážení čtenáři, neberte mě zcela vážně. Faktem je že Pavlovi Pavlíčkovi bylo právě 65 let, a tyto fotografie jsou mým dárkem (jediným!) k jeho jubileu.

Václav Šeda

Text © Václav Šeda
 Foto © Václav Šeda, Josef Odehnal, Libor Kunte, Ladislav Horáček
E-mail: vaclav(at)lekarnaVM(dot)cz

TOULKY BOLÍVIÍ

Část 1.| 2. | 3.| 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10.
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. | 18. | 19. | 20.
21. | 22. | 23. | 24. | 25. | 26. | 27.