Toulky Bolívií (42)

Titicacaca a Tiwanacu
Obě jmenované destinace nevynechá žádná cestovka, jejich návštěva je obvykle spojena s pozůstatky památek říše Inků v Peru (Cuzko, Saksayhuaman, Olantantaybo a Machu Picchu. Přijíždějí do Bolívie přívozem z Copacabany na západním břehu Titicaca, nebo horami Královské Kordillery.

Severní Altiplano a cesta do Tiwanacu

Naše cesta je opačná. Vyjíždíme z La Pazu na El Alto, a po chvilce vjíždíme na asfalt směřující na sever. Po třech týdnech kodrcání po horských cestách svádí kvalitní silnice k rychlé jízdě a řidiče netřeba přemlouvat. A tak můj GPS přístroj zaznamenává rychlostní rekord - 130 km za hodinu. Mám pocit, že auto každou chvíli musí vyskočit ze silnice, naštěstí obě auta jsou poslušná a hlavně v dobrém technickém stavu, stejně jako řidiči.

Prastará bazilika na náměstí v La Laya (1)

La Laya
Jedna zastávka je povinná - prastaré městečko La Laya. Turisté zde zastavují, protože La Laya je původní obec Choqueyapu, zde měl původně stát La Paz. hlavní město Horního Peru, než se jeho zakladatel rozhodl založit město pár km dál, v údolí zlatého potoka Rio Choqeyapu.

Prastará bazilika na náměstí v La Laya (2)

La Laya je známá svou velmi starou architekturou mestiko stylu, jistě nejstarší v celé Bolívii. Představitelem tohoto stavebního stylu je katedrála na hlavním náměstí, na které je vidět její věkovitost na první pohled. Tento kostel je v Bolívií dobře znám jako místo významných církevních oslav.

Nová zástavba v La Laya

Náměstí samo je obklopeno celkem moderní zástavbou s papouškovými barvami fasád. Uprostřed je odpočinková zóna s lavičkami a vysázenými květinami.

Náměstí s kaktusy

Nás samozřejmě hned zaujaly mohutné sloupy Trichocereus orurensis, které byly v plném květu. Prošli jsme centrum městečka, zdokumentovali a pokračujeme v cestě na sever.

Mohutné Trichocereus orurensis
 

Palice trichocereusů obalené květy

Mirador El Lago
Za slabou hodinku zastavujeme na vyvýšenině, kterou silnice překonává. Cedule hlásí že odpočívadlo se jmenuje EL Lago, což znamená, že odsud uvidíme Titicaca. Skutečně pohled na sever odhaluje zatím nezřetelnou modrou hladinu legendárního jezera.

Lobivia spec. Mirador El Lago (1)

Odpočinek má zdravotní podtext, ale ke svému úžasu roste na svahu velké množství lobívií, které právě kvetou oranžovými květy. Nejsme si jistí, ale zdá se to být populace Lobivia pentlandii, ale tvar květů není zcela typický, takže napadá i druh v okolí Lago Titicaca známý - totiž Lobivia maximiliana. Nechávám na posouzení čtenáře a těším se, že někdo, kdo se v lobíviích vyzná, stanoví podle fotek i jejich druhové jméno. Bohužel celá populace teprve kvetla a žádné bobule nebyly zralé. Náš další cíl je oblast Tiwanacu.

Lobivia spec. Mirador El Lago (2)

Tiwanacu
Ruiny města - říše Tiwanacu, které vzniklo přibližně kolem roku 500 před naším letopočtem, v době rozvoje klasického Řecka, říše, která dosáhla svého rozkvětu v době Sámovy říše a která vybudovala své největší stavby, v době kdy u nás sílil vliv a panování dynastie Přemyslovců, pak najednou říše nedaleko jezera Titicaca zaniká a nahrazují ji jiné kultury. Místo leží 800 až 1000 let v troskách a svědky jeho slávy zůstávají mlčící kameny. Vojska Inků se zmocnila tohoto území nejméně 500 let po jeho zániku a jen několik let před vlastní zkázou z rukou španělských dobyvatelů. Tiwanacu je místo staré civilizace, které do dnešních dnů drží spoustu svých záhad.

Budova u Monte Puncu

Místo, které navštívíme, popsal českým čtenářům v knize „TIWANAKU - klenot And“ spisovatel, etnolog a amerikanista a ředitel Náprstkova muzea, pan Václav Šolc. Kniha vyšla v roce 1986, a v mé knihovně zaujímá čestné místo. Kniha je ideální zdroj validních informací o prastaré civilizaci uprostřed And, která výrazně ovlivnila další kulturní a mocenská centra na jihoamerickém kontinentu.

Tiwanacu - kulturní hádanka, která hrála tak důležitou roli
v dramatu pouštních říší Slunce - Victor W. von Hagen

„Jednoho letního dne 1535 vstoupili do indiánské osady Choqeyapu na náhorní planině jihoamerických And první Evropané. Byl to předvoj expedice Aiega de Almaro pod vedením Juanem de Saavedra a v Choqeyapu založili svou základnu pojmenovanou nestra Seňora de la Paz. Ve stejné době do Nového Světa přibyl i Piedro Caiza de Leon, který zobrazil olůvkem na papír obraz světa, který jeho vrstevníci obraceli v trosky“.

Jezero Titicaca

Koncem roku 1548 se Piedro Caiza de Leon dostal až na břehy jezera Titicaca, kde ho zavedli do indiánské vesnice Tiwanako, v jejíž těsné blízkosti spatřil rozvaliny monumentálního města. Caizeova „Kronika Perú“ vyšla o 400 let později, avšak jeho líčení bylo prvé, které popisovalo monumentálnost staveb soch a ohromných kamenných bloků, částečně, nebo již opracovaných. Byl také první, kdo vyslovil názor, že se jedná o nejstarší památku v celém Perú a že Inkové postavili své mohutné stavby po vzoru těch z Tiwanacu.

Pan Václav Šolc byl významný vědec, ale nebyl prvním Čechem, který vstoupil na území jižně Titicaca. Tím byl profesor Julius Nestler, který do Prahy před 1. světovou válkou přivezl velkou sbírku právě z oblasti Tiwanacu. Po jeho smrti se sbírka dostala do domu u Halámků (kde Vojta Náprstek umístil etnografický materiál asijských afrických a amerických kultur a fakticky založil dnešní Náprstkovo museum). Bohužel, k Nestlerovým nálezům chybí veškerá dokumentace, a tak se Praha a její expozice nálezů z Tiwanaku Mekkou evropských amerikanistů nestala.

Archeologické muzeum Tiwanacu

Návštěva archeologického komplexu Tiwanacu
Byla pro mě snem, který měl být zhmotněn vlastními prožitky. Vjezd do areálu je u silnice označen zvláštním způsobem – kovovou konstrukcí, na které jsou na řetězech zavěšené kamenné monolity. Po pár stovkách metrů dorazíte před moderní budovu archeologického muzea Tiwanacu, před níž vás vítá největší stéla (socha), která byla v areálu nalezena, téměř 7,5 m vysoká Benetova stéla, zvaná domorodci Pacha Mama.

Benetova stéla - Pacha Mama

Těším se do Musea, ale nejprve vyrazíme do terénu, kupujeme vstupenky, které jsou na místní poměry dosti drahé, 80  Bo do obou areálů i muzea. Čeká tam skupina školáků, kteří si jdou prohlédnout svou minulost za 8 Bo, to se některým kolegům nelíbí a odjíždějí k jezeru Titicaca. Platíme, protože víme, že se sem znovu těžko dostaneme, já osobně v duchu oceňuji, že vláda Bolívie tímto způsobem posiluje národní uvědomění mládeže. Celý areál Tiwanacu, může být rozdělen do dvou základních arálů: komplexu Akapana a komplexu Puna Punku.

Pyramida Akapana - informační tabule

Pyramida Akapana je pahorek vysoký asi 15 m, zřetelně pyramidálního tvaru, o základně 210 x 210 m, přičemž horní plošina má rozlohu cca 1 ha. Na vrcholové plošině je zřetelná prohlubeň vodní nádrže, velké 30 x 3  m a 5 až 8 m hluboké. Její původ ani účel jímání povrchové vody nebyl dosud uspokojivě vysvětlen. V průběhu výkopů se zde nalezly kovové kousky, takže jedna z verzí hovoří o možné existenci měděných hutí – pro jejichž úspěšnost je třeba vítr a voda.

Pyramida Akapana - archeologické a restaurační práce na areálu

V celém areálu Akapany se usilovně pracuje na archeologických pracích a rekonstrukci původních opěrných zdí a schodišť. Zdá se, že mnohé se daří obnovit, ale stále zůstávají záhady, například odvodňovací kanálky objevené na úpatí základních stěn. Původní význam a účel pyramidy Akapana, není dosud úspěšně vysvětlen.

Chrámek Teplete Subteraneo

Z vrcholu pyramidy Akapana je jedinečný výhled na celý areál prastarého sídliště Tiwanaku. Jedná se o plochu nejméně 2,4 km², tedy plochu asi poloviny Starého a Nového města pražského.

Kamenné hlavy ve zdech Chrámku Teplete Subteraneo

Teplete Subteraneo
Přímo na úpatí Akapany je stavba Chrámku, neboli Teplete Subteraneo (polo podzemní chrámek, objekt má půdorys 28,5 x 25 m). Stěny Chrámku jsou zapuštěné pod úroveň terénu, jsou tvořeny 49ti mohutnými vertikálními pilíři, prostor mezi nimi je vyplněn kameny a většími bloky, ve spodní polovině zdí vystupují kolem dokola uložené kamenné reliéfy hlav. Jsou zasazeny volně (na sucho) a jsou charakteristické výraznými vypoulenými očima a velkýma ušima. Hlav je 88, po dvou zbyly ve zdi otvory. Ty dvě chybějící jsou v Praze na Betlémském náměstí a přivezl je tam profesor Nestler počátkem 20. století za okolností, které se zcela jistě už nikdy nevysvětlí.

Teplete Subteraneo - detail jedné z hlav

V obvodovém zdivu objektu byly nalezeny kamenné odtokové žlábky, přestože podlaha nebyla vydlážděna a tvoří ji pouze udusaná hlína.

Stéla v Chrámku

Objekt polo-podzemního chrámku měl zcela jistě nějaký kultovní, náboženský význam, který však pravděpodobně ztratil ještě před zánikem centra. Vykopávky ukázaly, že chrámek sloužil jako smetiště, kam byly odkládány odpadky, suť, písek a hlína, kde byly i nalezeny významné sochařské artefakty, kam patří jak tzv. Benetova stéla a El fraile - mnich a další.

Puma Punku - informační tabule

Nepodařilo se ani odhalit, zda tyto artefakty zde stály a zřítily se samy působením povětrnostních podmínek, a nebo sem byly přemístěny odjinud a odhozeny jako nepotřebné. Druhá varianta se jeví jako pravděpodobnější, protože jak stély, tak zdivo a reliéfy se zdají poškozené lidskou rukou.

Pohled na Kalasasaya

Kalasasaya
Z Pyramidy Akapana přehlédnete i celý areál zvaný Kalasasaya. Ještě na počátku 20. století zde byly patrné jen špičky mohutných vertikálních kamenných bloků, zatímco vyplňující zdivo chybělo, a bylo zasypáno vrstvou půdy, nebo použito na jiné stavby, zejména města Tiwanaco a železniční trati.

Vstupní brána s pultíkem na Kalasasaya

Dnes je areál zrekonstruován a je patrná jeho rozlehlost a zřejmě i význam. Kalasasaya má rozměry 128 x 119 m. Zdi obsahují vertikální pilíře, mohutné monolity, opracované do rovných úhlů a hran. Zdivo bylo tvořeno stejně přesně opracovanými kameny.

Vstupní brána na Kalasasaya

Nejzajímavější je východní strana objektu, kde je dnes rekonstruovaný hlavní vstup do areálu, mohutná vstupní brána a schodiště. Vedle vstupního schodiště je rekonstruováno cosi, co připomíná řečniště. Jsou to kamenné monolity, k nimž ze strany vchodu přiléhají tři kamenné schody.

Rekonstruovaná severní stěna Kalasasaya

Nezjistil jsem pravý význam této rekonstrukce, ale skutečně to nejvíce připomíná řečnický pultík u tribuny. Je možné, že se jednalo místo, kde seděli při slavnostech církevní a světští hodnostáři.

Jedna ze soch na Kalasasaya

Na ploše uvnitř, která je po archeovýkopech znovu zarovnaná, je několik artefaktů, které se staly atributy Tiwanacu.

Pohled na Kalasasaya

Dokončení celého seriálu Toulky Bolívií příště…

zpět

Text © Václav Šeda
 Foto © Václav Šeda, L. Horáček
 

TOULKY BOLÍVIÍ

Část   1. | 2. |  3. |  4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11. | 12. | 13. | 14. | 15. 
16. | 17. | 18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. | 25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30.
31. | 32. | 33. | 34. | 35. | 36. | 37. | 38. | 39. | 40. | 41.

© www.cact.cz/noviny  ISSN 1805-2630