Jednou jsem přeřízl malý semenáček. Byl jako
hvězdička, co vychází v obou polovinách jablka. Když jsem přeřízl
větší, byl jako hvězda šerifská. Kdybych přeřízl tenhle, byl by
zajisté jako hvězda betlémská.
 |
Od samého počátku kaktusaření mám
slabost pro „biskupskou čepičku“. Myriostigma je prostě jiná,
nestojí o trny, jenom by jí hyzdily. Nemít ve sbírce čepičku svatých
je velký kaktusářský hřích. A co teprve když je širší než vyšší a
k tomu bílá jako mléko z kokosu?! Ale ta, co by byla hvězdou mé sbírky,
široká jako voňavá bábovka pod vrstvou cukru, na tu jsem
čekal dlouho, ta mi stála pěkný kus života. Slídil jsem
po ní, kde se dalo. Ano, v každé sbírce bych nějakou tu
čepici vyprosil, jenomže která z nich by na hlavě seděla
zrovna jako panu biskupu? S bídou by ty věchýtky
překryly svaté kolečko. Až jednou po dlouhé cestě
slídění jsem v Dominikánské ulici, kde jsou vysoké
činžovní domy, do jejichž prvních pater, slunce posvítí
až v poledne, jednu objevil. Jakoby jí biskup právě
sundal z hlavy, odložil na římsu, zasedl k honosné
tabuli a pro samé přežrání a těžké trávení na svátost
čepice zapomněl. Seděla běloučká za nízkou zahrádkou
mezi černě ježatými lobiviemi. Vůbec k ní nepasovaly.
Aby se strachovala, že jí ti bezvěrci roztrhají a
sežerou.
 |
V okně nebyla záclona, přestával jsem
věřit, že kaktusy jsou pravé. Udělali umělého grusona,
proč ne lobivku či myriostigmu? Když po měsíci obě
lobivie vykvetly bílými dlouhány, uvěřil jsem, že jsou
pravé. A když v srpnovém horku vykvetla čepice, zlomila
mně a začal jsem se pídit, kdo že ji tam odložil? Že by
nějakej svatej z nedaleké katedrály Svatého Bartoloměje,
či od Františkánů? Okno bez záclony šedlo, nikdo nikdy
nevětral, když se ani po setmění nerozsvítilo, bláznil
jsem po ní víc a víc. Kdo že jí nechal bez povšimnutí,
beze střechy nad hlavou v mizerném ovzduší hluboké
ulice? A když přišly podzimní mlhy, když z okapových
rour kapalo jako ze starých kohoutků, když lupení ze
stromů přilnulo k chodníku jako z huby žvejkačky, na
onoho barbara jsem dostal vztek. Přišel první ranní
mrazík. Se štosem reklamních letáčků posbíraných v
otevřených sousedních vchodech jsem nenápadně oťapával,
dokud někdo neodemkl. Dočkal jsem se, praštil jsem s tou
hloupostí pod schránky a vyběhl do prvního před
fládrované oprýskané dveře. Štítek na dveřích byl
bezejmenný. Nad štítkem zašlá mosazná čtyřka. To je mi
nájemník. Vůbec se nedivím, že nechá tu krasotinku
umrznout. No co, řeknu mu, ať jí uklidí, nebo mi jí
prodá.
Zazvonil jsem. Bez odezvy bez signálu, ticho.
Zaklepal jsem. Znovu. Takhle dutě to vždycky znělo v našem bytě,
když jsme malovali a všechno bylo vystěhované do jedné místnosti.
Klep, klep, uslyšel jsem echo z holých stěn. Byt je prázdný, usoudil
jsem a zalomcoval dveřmi. Jakou ty měly vůli, kdybych se opřel,
neodolaly by. Zbývalo jediné vysvětlení. Kaktusy zapomněl bývalý
nájemník. Jak málo by stačilo, vyrazit dveře, proběhnout prázdným
bytem, otevřít okno, strčit svatou čepičku do igelitky a pelášit
ven. Teprve teď jsem si povšiml starobylé chodby. Na stěnách váleček
ratolestí, tlustá linka, zábradlí kované a to masivní, dovnitř
prolamované dubové madlo, co to muselo leštit dětských zadků. U
vchodu mě napadlo otevřít elektrickou rozvodnici. Ve starších
barácích jsou elektroměry se jménem. Přiložil jsem na sebe dva
patentní klíče a otevřel čtyřhranný otvor rozvodné skříně. Osm
okýnek ve výšce očí a osm číselníků elektroměrů. Pod každým číslo
bytu, jméno nájemníka. Všechny kromě čtyřky se pomalu otáčely. Mohla
to být náhoda, ale téměř s jistotou, že byt je prázdný, jsem vyšel
do ulice. Počasí se horšilo, předvídané mrazy mě nenechaly v klidu.
Svou sbírku jsem měl dávno v suchém sklepě. Myslel jsem jen na
čepičku. Jak je jí v té chladné městské mlze? Věčně provlhlá
ztrácela bílou barvu. Zašel jsem za šikovným kamarádem, prosit o
radu.
„Když budeš mít štěstí, tak se tě to povede.“
Vzdělán kasařskými radami a vybaven speciálním nářadím jsem se ve
správný čas nechal dobrovolně zavřít na chodbě činžovního domu v
Dominikánské ulici. Ten správný čas jsem odvodil z televizního
programu. V neděli bude premiéra českého filmu a na Nově americký
horor. Blbci se budou dívat na Novu, chytří na ČT a já budu mít svůj
klid. V půli pořadů jsem starou chodbou bez oken, vystoupal ze
sklepa do prvního, poslepu a podle instrukcí povolil šroubky
hliníkového štítku s koulí. Srdce mi bušilo, ale hrůzný zvuk z
televize ze sousedních dveří uklidňoval, nejspíš řev roztékající se
americké hororové mumie, vod toho čumák nikdo neodvrátí. Štítek jsem
odklonil a podstrčil vypilovaný klíč ze slabého plechu. Chvíli to
trvalo, než jsem jej nasadil na čtyřhran pod štítkem. Potom jsem jím
otočil a dveře jsem se škrábáním kovotěsu otevřel. Dutý zvuk prázdné
místnosti mne dodával odvahu. Opatrně jsem zavřel. Věděl jsem, že to
správné okno je až ve druhé místnosti, ale raději jsem se ujistil,
že římsa prvého okna je prázdná. Když jsem přecházel do vedlejšího
pokoje, zakopl jsem o hromadu hadrů. Zadupal jsem o dřevěnou
podlahu. Otevřenými dveřmi jsem prošel do pokoje. Proti oknu mě
oslnila bílá stěna, na kterou přes okenní otvor dopadalo světlo
lucerny. Jako někde v kině, když promítačkou osvítí bílé plátno, na
jehož spodku jako obrysy hlav dobře rostlých diváků, zely obrysy
ježatých lobívií svírajících svatou čepici.
Otočil jsem se k oknu s lucernou. Chtěje je otevřít
jsem se naposledy rozhlédl po místnosti. Vedle dveří byla skříň,
mezi tou a oknem postel s peřinou. Ustoupil jsem na levou stranu
z dosahu světla ulice a pomalu, s přetěžkým dechem jsem se
rozkoukal. Na posteli ležela mumie. Ženská! Rozprostřené šedé vlasy,
valná část vysela dolů jako svatební závoj ušmudlané společensky
unavené nevěsty. Proboha, takové scvrklé stvoření. Chtěl jsem vzít
nohy na ramena. Nakonec, osvícený lucernou, abych tuplem prozradil
svou identitu, jsem přistoupil k posteli. Ve scvrklém obličeji s
odhrnutým svatebním závojem jsem uviděl oživlé oči. Jako by se na mě
dívalo vystrašené mládě lemura. Peřina se pohnula a třesoucí
kostnatá ruka mě podávala malou peněženku. Jako by mne ta mumie
lákala, vzpomněl jsem si na hrůzný zvuk ze sousedních dveří. Bylo mě
na zvracení, ale dovtípil jsem se, že tahle mumie mne nelákala, svůj
život si chtěla vykoupit úsporami! Chudinka! Přesto že mne velelo
„zdrhej, ty pitomče“, zůstal jsem. Něžně jsem se dotkl mrazivé
pěstičky s peněženkou a mírně tlačil zpět. Zajela pod peřinu jako do
přehrávače. Vystrašené lemuří oči se nepohnuly. Nevím, jestli to ode
mne byla vychytralost či nějaký neznámý cit, pozdravil jsem.
„Jsem ze sociálky, paní, poslali mne k vám.“
Rozklepala bradu, pootevřela ústa, byla prázdná jako ta sousední
cimra. Bezzubá dutina promluvila slabím hláskem.
„Ne…, do eldéenky ne. Tam…zůstal můj Jaroušek. Vnučka se o mě dobře
stará.“
Takovéhle vnučky bych se nechtěl dožít, pomyslel jsem si. Hodně jsem
zakřičel „zítra odpoledne k vám přijdu a něco vám přinesu!“.
Pohladil jsem propadlou, hrbolatou tvář a vyšel na chodbu. Tys tomu
dal ty pitomečku. A svatá čepice? Na tu jsem si vzpomněl až na
ulici. Podíval jsem se do okna.
„Do zítra ještě vydržíš ty čepice svatých mužů.“
Sám jsem si připadal jako svatý muž, jako otec Scholastik či svatý
Jan Nepomucký. Usínal jsem a na černém stropě se díval do
vystrašených lemuřích očí. Vždyť jsem se vlastně vloupal do cizího
bytu a k smrti vystrašil neduživou bábu. Sežrala mojí lež?
Nezavolala policii? Neměl jsem zavolat záchranku, nechat byt
otevřený a upalovat? Chudáček, skončila by v eldéence, to bych byl
srab. Usínal jsem rušen tichou mumií v ušmudlaném svatebním závoji.
 |
Pro pracovní vytížení jsem všechno hodil
za hlavu a po práci šel rovnou na decinku. U Uchavce
měli tak výbornej tramínek. Když jsem nasál tu ovocnou
vůni, na mysl se vrátila včerejší zmařená akce a po
druhé decince jsem na hlavě ucítil svatou čepici.
Nakoupil jsem dětské konzervy, rajčata a trochu šunky.
Vchod do domu byl otevřený, zřejmě pro řemeslníky.
Vyběhl jsem do prvního a zabouchal. Sotva jsem vydýchal,
dveře se pomalu otevřely. Za nimi nestála mumie, nýbrž
vážená paní mumie. Kdo si potrpí na názvosloví, tak
mumie velkooká. Oči vyskládané z barevných těsnících
kroužků do vodovodních kohoutků a snad i trochu líčení.
Byla to paní kostřička. Zřejmě seděla na židličce u
dveří, kde držela pohotovost. Od kdy nevím, řekl jsem,
že se stavím odpoledne. Kostnaté boky maskovaly domácí
kalhoty. Ušmudlaný svatební závoj stočený v drdol a bílá
košilka zdůraznily snědou kůži, ne toliko mrtvolnou,
jako se zdálo při světle lucerny. Vyzvala mě dál. S
chutí jsem vyrazil za čepičkou. U okna jsem se otočil.
Prázdno jako bych v bytě byl sám. Vrátil jsem se do
sousední cimry. S jistou prodlevou, opírajíc se o zeď,
snažila se dohnat „pracovníka sociální péče.“ Usmála se
„zítra přijde vnučka a trochu mě zase posilní“.
Pochyboval jsem. Pomohl jsem jí usadit se na postel a
zeptal se na lžičku a talířek. Poslala mě do kuchyně.
Usmál jsem se tomuto pojetí kuchyně, co mělo z kuchyně
jen stůl dvě židle a nebýt dvoudílné skřínky se dřezem,
nic jiného. Když jsem kostřičku nakrmil, podíval jsem se
z okna.
„Paní, venku vám ty kaktusy pomrznou. Já vám je raději
uklidím.“
„Ty jsou vnučky, víte? Ona dříve kaktusy pěstovala, teď
se chytila drnkání a nemá na nic čas“ šibalsky
přimhouřila oči „ale na mě si čas udělá. Ona je hodná“.
Když viděla, jak si prohlížím čepičku svatých, jak jí
zbožně otáčím, rozkývala nohy, co vysely z postele jako
prázdné nohavice „vemte si ho, když se vám tak líbí, ona
už stejně jenom drnká“.
Když jsem odcházel, dala mi dvě stokoruny a soupis
proviantu. Doma jsem tu nádhernou myriostigmu opatrně
namydlil, vysprchoval a nechal sušit na radiátoru.
Panečku ta prokoukla!
 |
Ještě pětkrát jsem té ženě posloužil
taškou potravin. Docházela snad i vychvalovaná vnučka,
protože kostřička se ve tváři zakulatila a rozveselila.
Jednou mi ukázala fotografii té „hodné vnučky“. Líbila
se mi. Měla stejné oči. Jako z barevných těsnících
kroužků. Jenomže vsazené do mladého, rošťáckého
obličeje. Začala mne zajímat, vyzvídal jsem. Jmenovala
se Amélie a její stopu jsem hledal dlouho. Až v jednom
podzemí, v jakémsi rockovém klubu jsem onu „hodnou
vnučku“ objevil. Nahuleno jako ve staré kotelně, sklepní
vlhko předválečného domu, jsem cítil již na schodech.
Drnkala, jak říkala babička. Jak vášnivě líbající byla
nalepená na mikrofon a drnkala. Mlátila doprovodnou
kytaru a hlavně nádherným hlasem živelně zpívala.
Ostatní muzikanti dle odhadu o třicet let starší, hráli
s velkou chutí, přestože vyzdobeni pivním bříškem
vypadali jako nemotorní méďové.
Amélie byla v té špeluňce jako doma. O pauze poletovala
a klábosila s pivem v ruce. Při třetí návštěvě jsem jí
konečně prokoukl. Milovala starou hudbu, neukázněné
prostředí a hlavně, hlavně pivo. Amélie chlastala jako
duha! Vždy jí někdo vesele opilou doprovodil domů.
Jednou přišla řada na mne. Moc jsem se o to snažil. Moc
jsem jí chválil. Byla nádherná noc, za bezbolestného
střízlivění jsme se společně prochodili až k ránu.
Poznával jsem i druhou část Amélie. Byla citlivá i
něžná, jako její nádherný hlas. Neměla ráda tuhle
manažersko popíkovou dobu.
„Zlatá začouzená špeluňka ve sklepě“ prohodila s
přesvědčení, když jsme procházeli kolem kruhových
samootevíracích dveří City Bank. „Hele, víš kdo je to?“
ukázala v další ulici na chlapa u popelnic.
„No, popelář. Chodí snad do klubu?“ odpověděl jsem.
„Jak to popelář. To je manažér privátních výsypek
moulo.“
Když mě řekla, že bude slavit dvacáté třetí narozeniny,
uprosil jsem jí, abychom slavili jen spolu. Koupil jsem
dva stejné pivní džbány, vyrazil na rande a to se Amélii
moc líbilo. Načepovali jsme U Bradů, seběhli k řece a
přebrodili na malý ostrůvek, kde jsem z ruksaku vytáhl
jedno gymnocalycium gybbosum a předal jej jako dárek.
„Jak to víš, že se mi líbjej kaktusy?“
„Vidím tě to na očích.“
Hladila prsty epidermis „ty hrboly jsou úžasný“.
Byla na měkko, v půli džbánu vyprávěla, jak prodala, co
se jen dalo včetně kaktusů, aby měla na hudební aparáty.
Jak hladovkou trápila babičku, jen aby bylo na mikrofon,
jak jí sehnala menší byt, jak je tam chudák ještě bez
elektriky.
Před jednou schůzkou s Amélií, jsem po dlouhé době
babičku navštívil. Byla čiperná a upovídaná. Chválila
vnučku, jak pravidelně dochází. A Amélie najednou
opravdu odemkla a zakřičela „babí proviant! Dnes musím
letět, víš?!“
Proběhla prázdnou cimrou a ve futrech se zarazila „co
tady děláš?“. „To je pán od pečovatelský Amélko“ řekla s
úsměvem babička. Amélie odhalila kroužky v očích a
vyštěkla „tys to na mě zahrál, mizero zkaženej!“
praštila s nákupem a vyběhla na chodbu. Pelášil jsem za
ní.
 |
„Stůj Amélie. Je to jinak. Chytil jsem jí na podestě a
mačkal zády k sobě. Kroutila se jako ještěrka.
„Já tě miluju se vším, i s tvým chlastáním.“
Našponovala se „co kecáš, že chlastám? Co já bych z tebe
asi měla? Na nic nehraješ, nezpíváš, pivo mě bereš vod
huby a lžeš!“
„Ale mám pěknou sbírku kaktusů a stará hrbolatá gymna.
Bereš to? Bereš?!“
Mlčela. Cítil jsem, jak pomalu povoluje svaly, uvolnil
jsem sevření. Otočila se.
„Kaktusáři jsou mizerové.“
A její vyznání stvrdila předlouhým políbením. Na druhý
den chtěla vidět sbírku. Když přišla k bílé myriostigmě,
zeptala se „odkud máš tuhle?“
Neměl jsem zábrany a všechno jí pověděl.
„Tak tys navíc zlodějíček?“
„Byl jsem. A odkud si jí měla ty?“
Do odpovědi se jí nechtělo, chodila v uličce skleníku a
culila se jako uličnice. Najednou vyštěkla „tu pro mě
ukrad Bárbín, náš basák. Chtěla jsem jí“.
„Jo? A kde se takové kradou?“
Otočila se ke mně zády „ve městě na výstavě kaktusů.
Byli jsme opilí“.
Pro boha pomyslel jsem si, to přece není možné. Vzpomněl
jsem si na loňský spolkový elent, kdy pan Hruška, náš
vrchní astrofytář, dělal sprasky za ztracenou
myriostigmu. Polilo mně horko. Ještě že nikdo z našeho
klubu nepřišel do mého skleníku na návštěvu. Hanbou bych
se propadl. Podíval jsem se na tu rošťandu „jsi
zlodějka, Amélie, tu vrátíš, za týden je výstava, máš
poslední možnost!“.
„Ale nejdřív jí vrátíš tam, kdes jí ukrad ty!“ dupla si
umíněně.
A tak se také stalo. Pan Hruška uvěřil v zázrak, když
při každodenní kontrole své expozice objevil na kraji
stolu svatou čepici.
Uběhl celý rok, než Amélie pochopila, že pivo není
chleba, a když to pochopila, následně zdravě porodila.