Pohádka z křišťálu
|
Povídka od Miroslava Naxery |
„To víte, pane Rybo, je jiná doba, mládež se
změnila, ničeho se nebojí, tlouct se nesmí, ničeho si neváží, a s
vámi taky soucit mít nebudou, vy byste si měl koupit nějakou malou
zahrádku a tam si ten váš skleník nastěhovat, věřte mi, jinak vás
utrápí, my s manželem taky nějakou sháníme, pozemky půjdou nahoru,
tak si pospěšte, pane Rybo.“
Tuhle radu, mně několikrát do roka předávala
sousedka z bytovky, před níž jsem měl pronajatý kousek zahrádky,
bohužel bez plotu, což byla podmínka dočasného pronájmu. S příchodem
svobody jsem ale každou chvíli měnil rozbité sklo, protože jak
říkala sousedka, nic jím není svatý. A tak manželstvím zhrzený, z
práce propuštěný konstruktér železničních strojů jsem poslechl
kolegu, jenž měl větší štěstí a jel jsem okukovat inzerát ČD na
prodej nádražního vechtru, k němuž mě později zavedl starý nádražák.
„Vidíte ho? Vypadá staře, ale je to
fesťák, pane, je už takhle stejnej, co ho znám, protože
pane, grunt má sakumprásk ze žuly a kdybyste chtěl, za
babku je k němu dvacet árů nádražní šotoliny, to víte,
von to nikdo u nádraží nechce, já jim to říkal, že s tím
budou problémy. Tak si to projděte a dejte vědět.“
A moje první seznámení počalo divokým políbením
matičky země, té propustné nádražní šotoliny s ještě chudší vegetací
než je sama, protože po zadusané pichlavé zemičce jsem vyrazil moc
zhurta a hned zakopl o plazivou zelení utajenou kolejnici
úzkokolejky. Nevěřil jsem, že dráha prodává pozemek i s kolejemi!
Vsedě jsem zkoušel nabrat hlínu, nehty bych o tu hlušinu ulámal,
jako kdyby ve skále kutali studnu a jakýsi lupek rozvážel kolem.
Ruku v ruce s hlušinou co nezadrží vodu, kráčela hluchá suchomilná
plazivá vegetace, přisedlé bodláčí, listy podbělu a nad nimi jako
kůly připravené k rajčatům stovky tuhých velkokvětých divizen
zakotvených růžicemi stříbrně plstnatých listů, ty dlouhánky zrovna
zářily jasně žlutými květy s pěticípými korunkami. Po uzounké koleji
jsem se jimi prodral ke stavení, o nějž jsem projevil zájem. Musím
říci, že na dálku vypadal onen vechtr tedy strážní domek lépe, ale
žulový sokl z nádherných ručně tesaných kvádrů mě namístě uhranul,
musel jsem jej s potěšením poplácat jako za dobrou práci kobylu na
statku.
Vyhřátá žula zamlaskala stejně jako kobylka upocená
těžkou prací, ten metr vysoký sokl přecházel ve zdivo z pevných
pálených cihel, tak jako je známe ze staré Anglie i ty byly stejně
jako žula festovní, ale pohled na dřevařinu, oko ani mysl nepotěšil,
okna i dveře zrovna dosluhovaly. Jedno křídlo přezrálo natolik, že
se chystalo odpadnout, jím jsem se ze žulového okraje protáhl
dovnitř. Ač se mi venku nezdálo, uvnitř byly tři zachovalé a útulné
místnosti, hned jsem se zadíval na stará kamna a na jejich místě si
představil prosklená krbová kamínka, stoleček se skleničkou
červeného, za okny mrazivé praštění a na docela malé kuchyňské lince
kouřící polívku. S krásnými představami jsem vylezl a pokračoval po
zarostlé kolejnici, najednou mě zastavila zelená remízka trnitých
keřů a mladých osik.
Prodral jsem se zelení a vně uviděl zapomenutý
nákladní vagon. Vzpomněl jsem si na pohádku Vláček Kolejáček, jenž
mermomocí utekl z nádraží do světa, když ale dlouhou cestou spálil
všechno uhlí, zarostl daleko od domova. Tenhle úzkokolejný vagonek
byl osiřelý, bez mašinky, dřevěné součásti již vyhnily, železný
skelet jsem naproti tomu našel ve výborném stavu. Holt stará dobrá
ocel. A právě opuštěný vagon způsobil, že mé srdce kancelářského
železničáře zůstalo na úzké kolejnici, na bezcenné nádražní
šotolině, v lánu hubených divizen cloumaných větrem jako smutný
zástup bledých anorektiček, jimž lékař do kapsy marně házel plátky
tmavé tlačenky.
Dne 20. června jsem podepsal kupní smlouvu na
strážní domek s přilehlým pozemkem a dráha si s úlevou vydechla
„konečně se našel blbec, co mu nevadí ten nádražní šrumec“. Do konce
září se střídali řemeslníci, aby mně s nadcházejícím podzimem
předali překrásnou chaloupku uprostřed vyhublých divizen. Vysvětil
jsem ji burčákem, zády přitažený k žulovému soklu, co ještě zhltl
trochu slunce, válejícího se po troleji. To nízké sluneční podzimní
válení mně nadělilo nádherný nápad, na druhý den jsem přijel s
pilou, sekerkou a nádražáckou olejničkou, jíž jsem skladoval ve
sklepě pod bytovkou.
Z kolejiště před a pod vagonem jsem odřezal keře a
vytáhlé osiky, očistil a promazal všechny hybné součásti toho
železného sirotka. Podvozek vagonku měl obě nápravy otočné, ty
spotřebovaly všechen olej. Jako před kamerou známý silák jsem se
vagonek pokoušel roztlačit. Bezúspěšně, sám sobě jsem se vysmál, ale
nevzdal se, popadl jsem dlouhou kulatinu a vagonek páčil. Rezovatou
tyč jsem ohnul, pro tentokrát jsem prohrál, ale prohra to byla
bezbolestná, věděl jsem, že to dokážu, protože z práce propuštěný
železniční konstruktér se na svobodě jen tak nevzdává „do zejtra,
olej vzlíná do všech částí a půjde to hravě“. Kolem kolejnice, jež
vedla od mého nového domku, bylo po vyšlapané cestičce na pěkné
nádraží jen kousek. Stavěno bylo ve starém slohu rovněž z hnědých
pálených cihel, jimž propůjčovaly svěžest truhlíky barevných petunií
zdobící zábradlí peronu a téměř všechna okna.
Fešný úzkokolejný vláček dodával železniční
romantiku, zvláště o sobotách, nedělích a ve svátek kdy z depa
vyvezli malou parničku. A ten bufet! Moc se mně zalíbil, zvláště
dnes, kdy selhaly mé síly, ale teď po promazání podvozku jsem první
neúspěch potřeboval zahnat pivem. V tom lidovém bufetu jsem si od
kluků nádražáckých na zítra domluvil hupcuk a ještě v ten večer,
opojen pivem, jsem za svitu nedalekých nádražních luceren rozvinul
spletené dráty staré elektrické přípojky, jež mi zanechali
řemeslníci. Vytvořil jsem dvojité lano, jeden konec protáhl otvorem
v podvozku, druhý pět metrů od vagonu pod kolejí a oba konce spojil
pevným zkrutem. Mezi obě lana jsem prostrčil ocelovou kulatinu a
rádloval, tedy točil a točil. Téměř po sto otáčkách se smyčka začala
napínat. Přituhovalo, otáčení šlo ztuha, ve vagonu to zapraskalo,
měl jsem moc kuráže, točil jsem silou, že smyčka aniž by se vagon
pohnul, praskla a vymrštěný drát s roztřepeným koncem mě praštil do
ramene.
Okamžitě jsem nahmatal vlhko, dlaň zčervenala a
udělalo si mi zle. Běžel jsem do domku, pod sprchou opláchl pálivé
rameno a uvědomil si, že nemám nejmenší kousek náplasti či obvazu.
Rameno jsem omotal čistým hadrem a pelášil na nádraží prosit o
obvaz. To již bylo liduprázdné, bufet zhasnutý na velkých hodinách
odbila jedenáctá a já si uvědomil, jak dlouho jsem s vagonem
zápasil. Chvíli jsem pozoroval opuštěné kolejiště, kde se jako
rodinka leskla jedna malá a dvě velké kolejnice ty byly hlavní,
jejich lesk jsem udržoval, když jsem snad stokrát přijel do mého
háje divizen. Ale nejtajemnější stejně byla ta malá modrá světýlka u
kolejí. Hadr začal prosakovat, vešel jsem do čekárny a zaťukal na
okýnko pokladny. Trvalo to, než za stůl usedla pohledná paní „tak
kam to bude takhle na noc?“. „Zpáteční na Špicberky zchladit hlavu“
zavtipkoval jsem.
„Vy byste potřeboval zchladit celej, jak se koukám
na vaše rameno, v jaké hospodě se to rve ve všední den?“
„Tohle byl, paninko úraz pracovní a dokonce na železnici.“ „Nekradl
vy jste náhodou drážní kabely? Do výkupny?“
„To ne, ale chtěl jsem popojet vagonem, já jsem tady z vechtru za
nádražím víte?“
„Tak vy jste ten Zababa, nelekejte se, chlapi z dílny vám takhle
říkají.“
Konečně se fialovými rty usmála, vůbec celá byla laděna do tajemných
barev, temně fialové nehty, fialové rty, lila stíny a do toho modrou
uniformu. Kdyby ustrnula, člověk by si řekl, má to chuděrka za
sebou.
„A víte, kdo to byl ten Zababa?“ pokračovala s úsměvem „kouzelník z
říše lokomotiv v jednom večerníčku, celý vaší nádražní parcele
říkají chlapi Zababov. Jednou prej tam po koleji vyrazí, jinak o vás
mluví pěkně, jak prej rozumíte mašinám“.
Ta poslední slova mě potěšila, jenže hadr byl již
tak nasáklý, že jsem začínal cítit nevolnost. Té fialové zazvonil
telefon, v klidu se vykecávala a mně se najednou zatemnilo. Sotva
jsem se dopotácel na vzduch a zalehl na lavičku, vrzly dveře a nade
mnou fialová „co je vám pane Zababo? Mám zavolat doktora?“. „Ne, to
ne, jenom bych poprosil o kousek obvazu. Neměla byste?“
„A proč jste to neřekl hned, pane Zababo?“ Ošetřila
mě a já s radostí pozoroval, jak se temně fialové nehty míhají kolem
ramene, cítil jsem nádhernou vůni ženy. K mému údivu, najednou
nasadila červenou čapku, s omluvou a plácačkou pod paždí běžela
přivítat noční vlak. Tak ona je také výpravčí „a neříkejte, prosím
vás nic chlapům, smáli by se mi“ zavolal jsem do kolejiště. Usmála
se a já si cestou říkal, je to fialová Borůvka. Ráno jsem vyrazil s
károu a ukrytým ramenem pro slíbený hupcuk. Chlapi z depa se na mě
na dálku smáli, říkal jsem si, ví to nebo neví? Na montážní koleji
měli zrovna tu krásnou úzkorozchodnou parničku, jak bylo to
čertovské děťátko nádherně vyleštěné, jak se mu červenala kola, ta
geometrie ojnice a spojnic, rodné číslo na dýmnici by přečetl i
poloslepý, písty vyleštěné jako mušketýrské kordy, zato když spustí
z komína, zakuckal by se i lucifer.
„Jdete nám do rány, pane, když jste vod tý konstrukce, pojďte nám
poradit s tou černou pekelnicí, ne, že bychom spěchali, když to
dráha platí, ale nám už z toho drní hlavy!“
„Tak ukažte z čeho vám drní?“
„Hlavní mazací lis nefunguje. Všechno jsme
rozebrali, pročistili, zbytečně“.
Místo hupcuku jsem obdržel ušmudlané modráky a v jednu hodinu byl
mazací lis schopen provozu. Dostal jsem pochvalu a pozvánku na
zítřejší dopolední výjezdní zkoušku.
„S tím vaším vagonem si nedělejte starost a nechte to na nás“. Po
vřelém loučení jsem odvezl prázdnou káru a odjel domů. Ráno jsem
vystoupil z vlaku, krasavice již stála před depem a komínem
vypouštěla černé zlato, jak se kdysi říkalo uhlí. „Jedete pozdě,
pane, už jsme jí prohnali, teď půjdeme na vás“. Obešel jsem mašinku
a zaslechl zvolání „Tondo, už je tady, postav výměnu do Zababova!“.
Tak přece jenom měla Borůvka pravdu s tím Zababou,
tak já jsem jim nějakej kouzelník Zababa z večerníčku? Jeden
nádražák přehodil ručně vyhybku, tedy odborně řečeno výměnu a
naleštěná mašinka se rozjela po vysekané koleji do „Zababova“.
Následoval jsem tu černotu z komína až k hradbě přes koleje, kde
mašinka zastavila, chlapi se na mě culili, zvedli připravené lano,
hned jsem pochopil, oč běží, proběhl jsem vrátky v plotu, chlapi
přikázali „tak si ho pořádně připřáhněte a pojedeme“.
K vagoku bylo dobrých třicet metrů, zatáhl jsem
lano, prostrčil do otvoru v rámu a koncovým okem protáhl železnou
kulatinu „pánové, hotovo“ zvolal jsem. Parnička zasyčela, lano se
napjalo, chlapi jej přitáhli ke koleji, zajistili kratičkým lanem,
aby nenadzvedlo hradbu a z vagonku se ozvalo snad desatero různých
zasténání. Lano se napínalo víc a víc, poučen ze včerejška jsem
uskočil stranou. Všiml jsem si, že kola malebné parničky proklouzla,
najednou vagonek bolestivě zasténal a vězení zbytku porostu
vítězoslavně opustil. Před vechtrem, jsem dal pokyn „stát“, vagon k
mé spokojenosti zastavil, kde jsem požadoval. A proč jsem všechno
tohle podnikal? V květnu příštího roku, stál na kolejích před mým
malým domkem v diviznovém háji, moderní pojízdný kaktusový skleník,
jež jsem vlastnoručně zhotovil. Byl nádherný jako z křišťálu,
skleněné boky, oblouková střecha z moderního dutého plastu, celý
podvozek jsem vkusně nabarvil na zadek i předek zavěsil historické
drážní lucerny. V půli května jsem opustil starý byt a natrvalo se
přestěhoval do „Zababova“.
Kaktusy v novém skleníku, jsem přivykal na ostřejší
slunce, bylo vysoko nad trolejí, hoši z depa prostříkali osy a
ložiska zázračnou tekutinou, jež uvolnila všechna ložiska, a já měl
naději být konečně televizní silák, co se pokoušel vlastnoručně
utáhnout vlak. K tomu jsem ale měl dál, než jsem si myslel,
dvoumetrový pajcr, ta jednoduchá páka, co jsem si v depu vypůjčil,
pár centimetrů křišťálovým domkem pohnula, samotné ruce a nohy
nikoli. K tomu bylo zapotřebí ještě moc práce spočívající ve
vodorovném vyrovnání kolejnic. Za léta neužívání, vlivem mrazu a
trouchnivění pražců bylo potřeba je vrátit do absolutně vodorovné
polohy. Obstaral jsem si dlouhou vodováhu, pomocí pajcru jsem
propadlé kolejnice i s pražci nadzvedával a podsypával
všudypřítomnou šotolinou. Byla to tvrdá čtrnáctidenní práce, i když
pro chlapy z depa úsměvná „ten Zababa se rve jako kobyla úplně k
hovnu“. Nebyla to pravda, alespoň pro mne ne, se skleněným domečkem
jsem dokázal popojíždět již patnáct metrů, kolem místa kde jsem
vagonek objevil, jsem od spodu kmenů prořezal vzrostlé náletové
stromy a pří prudkém slunci celý skleník pod porost zatáhl.
Bylo mi radostí místo chození do upocené posilovny,
tahat silácky skleník sem tam. Kdo mě zahlédl, ten si poklepával na
čelo. A k téhle spokojenosti jsem si ještě dopřál nové kolo, dlouho
jsem o něm snil a peněz za něj nešetřil, mladí ať se rvou na těžkých
bicyklech, mají síly dost, ale já už přece budu jenom slábnout. Když
jsem na tom novém oři strávil celý den, utahaný jsem sedl na lavičku
a blaženě pozoroval všechen svůj majetek. Nové kolo opřené o
festovní žulový základ malebného vechtru, ten byl pro mě tím
nejkrásnějším stavením v okolí, na staré úzké kolejnici přede mnou
křišťálový domek na kolech, kousek po kolejích stínící osiková hala
a všude kolem žluté divizny ty klátivé anorektičky. Kdybych jim
navázal vodorovné klacky a udělal tak kříže, byl bych tu jako ve
válečném hřbitově. Večer jsem na vagonku rozsvítil obě staré
lucerny, zhluboka upil národního nápoje a štěstím vydechl „snad jen
ta fialová Borůvka z nádraží, by mně ještě mohla sedět na klíně“.
Občas jsem za ní zašel poklábosit, nikdy mě neodmítla.
 |
Jeden srpnový den byl v mém diviznovém háji moc a
moc rušný, zrovna jsem ve vagonku pikýroval šperky z Duranga, když
jsem pod nohama ucítil jakési vrnění a škubání, jako kdyby někdo
tloukl do kolejí. I když nádražím projížděl těžký nákladní vlak,
nikdy mně tolik nohy nevrněly, vstal jsem, vypnul rádio a podíval se
k nádraží. Žádný vlak jsem neviděl.
Najednou ten podivný zvuk dorazil i vzduchem, děsivě
jsem se vylekal, směrem od depa přijížděl, světe div se, osobní
úzkokolejný vagon. Zmatkovat jsem, nevěděl jsem co dělat, vyskočit
ven, držet velké kaktusy, nebo přepikýrované semenáčky? Místo toho
abych vyskočil a honem něco hodil přes koleje, neudělal jsem vůbec
nic! Nanejvýš se chytil parapetů a zaťal zuby. Rána nárazníků!
Vagonek přeskočil nicotné dubové klínky na kolejích a pak ten
nepříjemný šramot z parapetů jak z misek vyskákaly nadrcené
dekorační cihličky a kamínky a všechny kaktusy se natlačily na
stranu nárazu. Spolu jsme popojeli do osikové haly, kde vagonek
zastavil o dřevěný hranol přivázaný ke koleji. Osobák zůstal
provinile před vechtrem. Bleskově jsem přehlédl tu spoušť, vyběhl
ven a uviděl, jak proraženou hradbou přibíhal nádražák se železnou
čubou v ruce. Byl to Tonda, starý železničář, jehož jsem znal z
nádražního bufetu.
„Posral sem to, Tome, já to posral, nic se tě
nestalo? Nic se nerozbilo?“ volal na mě takovým hrdelním hlasem,
jenž jsem u něj nikdy neslyšel.
„Nic se nerozbilo, ale kaktusy jsou na jedné hromadě“ zveličil jsem.
„Já tě všechno nahradím, neboj. Všechno to spočítej. Jenom mě,
prosím tě, nežaluj. Víš jak to dneska je. Já tě zaplatím fakt
všechno, věř mi. Musím honem hnát pro mašinu a vodtáhnot ho. A
hradbu spravím hned“.
Chudák nádražák, celej upocenej položil čubu za
vagon, hnal do depa a já do skleníku. Štěstí bylo, že jsem byl
hračička a všechny kaktusy nasázel do misek, Díky širokým miskám se
rostliny nepopíchaly, ale ty mizerný cihličky a kamínky, ze širokých
misek to byla o to větší spoušť. V miskách se nahrnuly na jednu
stranu a nemálo vyskočilo na parapet. Čekaly mě nejméně dva dny
nervování z hloupé práce, slyšel jsem motoráček, vyběhl jsem ven,
strojvedoucí na mě pokyvoval, jako by říkal „ten tomu dal korunu,
starej Bláha“.
Tonda připřáhl, zoufale se na mne podíval „neboj, všechno uhradím,
teď musíme hnát na nádraží, aby přednosta nic neviděl“.
Byl jsem vzteklej z tý mizerný práce, ale Tondy mi
bylo líto, asi to chudák neutajil, protože jsem od domku zaslechl
volání „pane Zababo jste doma?“. Vyběhl jsem ze skleníku, před
dveřmi domku stála Borůvka.
„Á paní výpravčí, paní borůvková výpravčí. Přeji vám
dobrého dne“.
„Já vám taky přeju, pane…“ nechtěla říci Zababo, já si uvědomil, že
jsem se nikdy nepřestavil. „Klidně řekněte čaroději Zababo, ale
jinak jsem také Tomáš Vlk, miluji karkulky a jejich mladé maso
zajídám borůvkovými koláči“.
„Hm, tak to byste si na mě pošmákl tak před dvaceti
lety. Dnes byste mě nerožvejkal, jdu kvůli starýmu Bláhovi, je z
toho hotovej, má dva měsíce do penze a je to jeho první kiksanec“.
„Ale vždyť jsem mu říkal, že se nic nestalo, jenom kaktusy se
rozházely“.
„Víte, to vám uhradí. To von jo, ale je to kiks profesní, s tím se
těžko smíří, jak ho znám, bude se užírat, kdyby přehodil špatně
výhybku na hlavní trati, utrápil by se nám k smrti, jestli se něco
dozví přednosta, určitě přijde za vámi, kdybyste mu řekl, že se tu
nic nestalo, vadilo by vám to?“
„Nevadilo paní výpravčí, pojďte se posadit“. Kolo si
dala za vrátka a já přinesl lahvičku dobré Pálavy. Ta panečku uměla
pochválit víno, jak uměla prohlížet barvu a točit sklínkou, ale ta
borůvková rtěnka na skleničce, tu už asi nesmyji.
„Vy jste z toho vechtru udělal pěknou chaloupku. A kde máte ten
slavnej skleněnej vagon?“
„Počkejte, já vám ho přivezu“.
Z osikové haly jsem vytáhl křišťálový vůz. Mohla se
smíchy potrhat, ona z nádraží, kde si pro každý prd pošlou velkou
mašinu, tady viděla blázna v kšírech, oslíka táhnoucího skleněný
domek, jako šnek ulitu. I já jsem si před ní připadal jako osel,
když se řehtala svou borůvkovou pusou. Snažil jsem se vysvětlit celý
princip, snad ho i pochopila, ale smích nemohla zastavit ani ve
skleníku, kde jsem ukazoval důsledky Bláhovy chybné manipulace.
Vzala do ruky smetáček, kde to šlo nametala kamínky a rovnala
kaktusy. Nechal jsem ji být. To samé jsem dělal na protějším
parapetu, cítil jsem, jak se na mě občas otočila a dusila se smíchy.
A při takovém jednom výlevu jsem se otočil, praštil se smetáčkem a
tu její fialovou pusu políbil. Ani necekla, v rukou smetáček s
lopatkou, políbení to bylo stydlivé, jen kratičkou chvilku jsem
cítil borůvkové rty, ustoupil jsem, Borůvka s přivřenými oči obratem
jakoby nic pokračovala v práci. Krom rudých uší jsem byl jejím
zrcadlovým odrazem. Když se začalo stmívat, položila nářadí a
otočila se „tak jo, tak teda já jsem Alena a lecčemu jsem odolala,
ale takovýmu oslovi, na to nemám dost sil“.
Opřela se zády o sloupek a já neodolal jejím
fialovým rtům. A v noci? V noci jsem navíc zjistil, že celá chutná
jako vanilkovým cukrem posypaný teplý, borůvkový koláč. Když
dopoledne odjížděla, za plaňkami na nových nosnících nás pozoroval
Bláha. Večer jsem za Borůvkou utíkal do služby, uniforma jí slušela,
i když byla jen nádražácká, lidem stotisíckrát proklínaná za věčné
zpoždění ušmudlaných vlaků. Věděl jsem, co jiní ne, že za to co je
pod ní i když trochu opožděné, se stydět nemusí. V bufetu jsem
potkal Bláhu.
„Tak máš hradbu jako novou, jestli sis vůbec všiml
ty dobyvateli sličných výpravčích, no nekoukej, viděl jsem jí, tu
jak jí říkáš Borůvka a teď mi podej účet za škody.“
„A víš ty vůbec, proč Borůvka přišla?“ zaútočil jsem „má tě ráda a
přišla za tebe orodovat. Přece jí za to nevyženu, nebo jsem měl?“
„Ale ne, to já neříkám, ale tím to stejně nespraví“
Bláha mávl rukou, načež se téměř rozbrečel, vysvětloval, co by se
mohlo stát, kdyby tohle udělal na velkých kolejích na hlavní trase
„chlapče to by byla pohroma, to by nebyl důstojnej vodchod pod
penzi, to by mně stará už nenalila ani polívku a nesvěřila
vnoučata“.
Když jsem nešťastného Bláhu utěšil a slíbil, že budu
mlčet jako hrob, vyzvěděl jsem něco referencí na Borůvku a spokojeně
odešel do vechtru.
Přišel podzim a za to, že jsem si Borůvku tak
hýčkal, mně vyjednala, zimování v depu, jednou přijel motoráček,
vymontovali jsme celé pole hradby a chlapi odtáhli křišťálový vůz
i se mnou do depa, kde zůstal do jara zastrčený na nepotřebné
montážní koleji, tenkrát to ještě šlo, dnes už není ani depo, ani
úzkokolejný motoráček. Občas jsem zašel zkontrolovat teplotu a byl
spokojený, že můj elektroměr to zimní břímě nemá na hrbu. Do jara
jsme s Borůvkou trávili pěkné chvíle, v květnu mě navštívili
kaktusáři, ti šťastnější, co si jezdí po Mexiku, předvedl jsem svůj
silácký kousek a pochlubil se, co dopřávám rostlinám světla.
„Kdybyste vy jste byl v Mexiku, pane! Teprve tam poznáte co je
slunce a světlo, tady jsme chudáci, vám měla dráha ke strážnímu
domku prodat starou točnou, když už máte skleník na kolejích a pěkně
si ho otáčet za sluncem“.
 |
Odjeli, zůstal jsem nabuzený exotickým
vyprávěním, stejně jako nesplnitelným nápadem „kdybych
měl koleje do kruhu, dal by se křišťálový vůz postrkávat
podle polohy slunce i bez točny. Jinak by byl situován
jarem jinak létem“. To se mi moc zalíbilo, ale koleje do
kruhu? Kolik pozemku bych na to potřeboval? Na to nemám
dost široký ani dlouhý. Myšlenka na kruhové koleje mě
blažila, posunem po oblouku bych mohl přes den točit
vagonek za sluncem, za mým pozemkem pokračovala kolej
obloukem do staré fabriky, s touhle myšlenkou jsem se
svěřil Borůvce. Vyprskla smíchy „a nechtěl bys mladého
oslíka na tahání?
Aby vystřídal toho starého, co mu už straší v
hlavě?“. Smála se pokaždé, když jsem tlačil nebo tahal křišťálový
dům, dokonce na to čekala „dnes to nějak pálí, neměl bys přes
poledne zajet do stínu?“ vyčkávala, dokud jsem se jako hovnivál
neopřel do své koule. Jinak jsme se měli rádi a respektovali se jako
strojvedoucí návěstí, lidem, těm věčně nespokojeným co mají furt
málo, jsme se smáli. Jednou jsem ale dostal strach, že zrovna tací
se usadí v našem sousedství, najednou přijeli dělníci a začali
oplocovat sousední pozemek, kde byla ta vysněná úzkokolejná otáčka.
Jímala mě hrůza, jíž provázelo zklamání nad neuskutečněným snem.
Trpěl jsem představou, že v sousedství naší
chaloupky vyroste obludný dům, doprovázený tou tuctovou zahradní
architekturou, co postrádá zlaté české ruce i vynalézavé hlavy.
Trpěl jsem, že místo hubených divizen bude po pozemku drnčet sekací
traktůrek na dálkové ovládání, na lehátku pejsek s červenou
mašličkou, jíž bude upravovat unuděná panička. Zároveň jsem se
utěšoval, tací přece nebudou bydlet mezi nádražím a starou továrnou.
Najednou, jako ten vagon co utekl Bláhovi, přišla chvíle, v níž jsem
úspěšně požádal Borůvku o ruku.
20. června, jsme od oltáře cupitali na vechtr, na
velkou nádražáckou hostinu. Poctilo nás celé nádraží. Ani v té
krásné atmosféře, mně neuniklo, že jsou vysazena dvě pole hradby v
místě, kde koleje opouštějí náš diviznový háj, na příjezdu od depa i
na odjezdu do továrny. Po přípitku, mně chlapci z depa předali ten
nejprapodivnější a později nejmilejší svatební dar. Směrem od
nádraží na nádherné, diviznami a petúniemi z perónu vyzdobené
úzkokolejné šlapací drezíně přijížděl důchodce Bláha.
Když jsem tu historickou krasotinku zahlédl, potají jsem stíral
slzy. Bláha opatrně přirazil ke křišťálovému domku, hoši z depa
odejmuli z koleje jistící hranol a Bláha nás vyzval jako do
tříspřežného kočáru na opentlenou drezínu, kde s proslovem předal
šlapání nohám novomanželů „tak hochu vyraš s paní borůvkovou
výpravčí do té tvé slunečné otáčky“. Byla to fuška, uvést domeček do
pohybu, Borůvka zatlačila, a když naskočila na drezínu, nohy mi
oslabovala nekonečným smíchem. Projeli jsme stínící osikovou halou,
za níž jsem zaváhal.
„Pokračovat, pokračovat!“ skandovali nádražáci a já projel hradbou
do otáčky. Bláha řetězem připřáhl křišťálový domeček ke drezíně a
poručil „honem zpátky do hnízdečka!“
Borůvka seskočila, zatlačila skleněný domeček v opačném směru,
naskočila do kočáru a já celý upocený došlapal před vechtr, kde
Bláha vysvětlil osud drezíny „přes půl století pod harampádím v
koutě depa jsem jí schovával a opatroval, dávno měla být někde v
muzeu, ale v rukou tohohle cvoka jí bude líp, uděláš jí, alespoň jak
doufám přístřešek, aby nemokla? Převody má jak ta nová horská kola,
ale stejně budeš mít za rok lejtka jak buvol, tak hodně kilometrů a
bez nehod!“.
My s Borůvkou jsme věděli, že k tomuhle úžasnému daru dopomohlo
Bláhovo svědomí. A to ještě nebylo vše, pozemek s otáčkou pro mne
koupila moje Borůvka, dodnes se směje, když na drezíně v oblouku
koleje natáčím křišťálový dům za sluncem.
|

|
Miroslav Naxera
e-mail:
naxera.miroslav(zav)volny.cz
|
 |
|
|