Patagonie a střední Argentina 2008 (18)

Stará cesta na Carolina

8. 12. 2008 - Noc proběhla v klidu. Ráno se však všude povaluje hustá mlha. Občas se na chvilku ve větru ukáže skála, na kterou jsme včera šplhali. Jelikož to vypadá na pěkný slejvák, tak budím Petru a raději rychle balíme. Když se dostaneme nahoru na návrší, tak se naštěstí začíná počasí docela umoudřovat. Dokonce se občas ukáže mezi mraky sluníčko. Na vrcholu stoupání děláme krátký průzkum.

Gymnocalycium brachyathum MT 08-441, Cerro El Amago

Jelikož je zde pěkná forma G. brachyathum MT 08-441, zapisujeme lokalitu a já si beru pár semínek. U Cerro El Amago je komunikační věž. Tady se cesta prudce lomí do údolí. Včera jsem měl trochu strach, jak to bude průjezdný. Nakonec se ale ukázalo, že je ta cesta udržovaná. Dokonce je v nejstrmějších místech vybetonovaná. V místě, kde se začíná klikatit, nalézáme dokonce první G. fischerii MT 08-442.

Jsou tady určitě hodně tvrdé podmínky, a proto je většina rostlin drobného vzrůstu. Nalézám také několik G. achirasense a jednu kvetoucí Lobivia aurea.

Před San Francisco začíná oblast palmových hájů. Těsně před městem je řeka neprůjezdná. Asi tady museli řádit pořádné deště. Zastavujeme na naší loňské lokalitě, kde rostou jedny z největších G. fischerii MT 07-143, které jsem viděl.

Semeník z Gymnocalycium fischerii MT 07-143

Na jednom metru napočítám i 20 ks kaktusů. Krátká zastávka na koupání v čisté řece a nákup potravin. Moc se nezdržujeme, neboť nás čeká přesun až do oblasti hlavního města provincie San Luis.

Okolo 2 hodiny odpolední odbočujeme na cestu, která vede ke kláštěru Suyuque Nuevo. Při poslední návštěvě této provincie nám na průzkum této oblasti již nezbyl čas, a tak si ti letos nenechám ujít. Vím, že kamarádi, kteří tady byli, hledali kaktusy na pravé straně údolí. Z toho důvodu se rozhodujeme pro stranu levou. Dělníci, kteří opravují opěrné zdi, mi na můj dotaz potvrzují, že nahoru do kopců nějaký chodník vede, je prý to však
nebezpečné. Asi tam nikdy nebyli, protože chodníček se už po 100 metrech ztrácí úplně. Lumír s Danou dělá průzkum nejbližšího vrcholku.

Gymnocalycium fischerii var. suyuquense MT 08-444, Suyuque Nuevo,
do 1,5 km od kláštera (1)

Jelikož vím, že kaktusy, které hlavně hledáme, rostou až ve vyšší výšce, tak se s Petrou vydáváme směrem, kde jsou na obzoru vidět dva vrcholky, které z dálky vypadají, že nejsou tolik porostlé vysokou trávou. První nalézáme několik tmavě otrněných G. fischerii v. suyuquense MT 08-444.

do 1,5 km od kláštera (2)

Rostou vždy jen na skalních výchozech, většinou z boku. Terén je pořád hůře schůdnější. Místy lezeme už po všech čtyřech. Obdivuji Petru, že ani nenadává a ani na ní nemusím moc čekat. Táhne mě to však nahoru. Postupně je naše snaha odměněna několika rostlinami G. neuhuberi MT 08-443.

Gymnocalycium neuhuberii MT 08-443, Suyuque Nuevo, do 1,5 km od kláštera

Nádherná je zejména plochá deseticentimetrová se světlými trny, kterou našla Petra ve skalní štěrbině. Asi po 2 hodinách vystupujeme do 1534 m n. m., kde průzkum pro tentokrát přerušujeme sestupem dolu do údolí k horské říčce.

Pohled do údolí na klášter

Ještě krátká koupel a přesun na parkoviště před klášter. U auta se potkáváme s Lumírem a Danou, kteří na nás už čekají. Jsem docela rád, že jsme všichni v pořádku a můžeme vyrazit na další lokality.

Gymnocalycium fischerii MT 08-448, vrchol stoupání na Potrero de los Funes (1)

Před San Luis odbočujeme na novou horskou silnici, která vede do Potrero de los Funes. V kempu u jezera to naše dnešní snažení splachujeme studeným pivem. Asi vypadáme hrozně, protože je to poprvé co jezdím do Argentiny, že chce někdo ode mne zálohu na vratnou láhev.

Gymnocalycium fischerii MT 08-448, vrchol stoupání na Potrero de los Funes (2)

Okolo policejní stanice vyjíždíme nad přehradu do kopců, kde nalézáme pěkný plácek na stanování. Jelikož jsme v typové oblasti G. fischerii, jdeme udělat s Lumírem krátký průzkum. Na svahu u cesty po chvilce také tyto rostliny nalézáme. Rostou tu opět s G. achirasense var. echinatum MT 08-447. Zase to vypadá na pěkný slejvák. Zalézáme do stanu a ihned usínáme.

Gymnocalycium achirasense var. echinatus MT 08-447,
vrchol stoupání na Potrero de los Funes

9. 12. 2008 - Ráno nás zahání déšť. Mně do auta a Petru do stanu. Pořád drobně mrholí a tak mokrý stan dávám do igelitového pytle. Přes den to budeme muset někde dosušit. V Potrero nemůžeme najít silnici, kterou jsme sem včera přijeli. Dokonce se dostáváme na profesionální okruh, který slouží na automobilové závody. Asi se ale normálně jako silnice používá, neboť tady nejsme sami. Nakonec se to podaří. Vracíme se k San Luis, kde se
chceme dopoledne zastavit na prohlídku města.

Na vrcholu stoupání je příhodné místo pro první dnešní lokalitu. Počasí se už udobřilo a tak prolézáme plotem na skalky nad silnicí. Pro mě je zajímavé, že některé G. fischeri MT 08-448 tady vypadají jako forma suyuquense od kláštera.

Vracíme se na hlavní cestu, kde odbočuji podle cedule na centro. Nějak se nám to nezdá, a tak se ptáme se na cestu. Ochotný pán nás bohužel posílá úplně na druhou stranu. Nakonec se po dotazu u policajtky trefujeme na správnou silnici do centra. Obhlídka náměstí a tržiště nás moc nezdrží. Ještě si v bistru dáváme gigahamburger a můžeme vyrazit do Trapiche.

Gymnocalycium fischerii MT 08-449,  El Trapiche

Na první lokalitu v této oblasti máme GPS od Josefa Odehnala. Je to ale ještě v městě a tak zajíždíme asi o 3 km dále, kde nalézáme typické G. fischerii MT 08-449 a G. achirasense v. echinatum.

Lokalita La Petra je u řeky, která napájí velikou přehradu La Florida. První se koupáme a pereme prádlo. Na skalních výchozech za řekou rostou už rostliny, které jsou něco mezi G. fischerii a poeschli, MT 08-450.

Gymnocalycium fischerii - poeschlii MT 08-450, La Florida-Riocito

Moc jich tu ale bohužel nenalézáme. Těsně před hrází fotíme přepadající masy vody a divokou krajinu pod přehradou. Vypadá to na pěknou bouřku.

Dique La Florida

Za hrází je na parkovišti otevřený stánek s občerstvením, který provozuje rodina z El Volcán. Dáváme si pivo a navazuje konverzaci. Když se majitel dovídá, že jsme z Evropy, tak nás žádá, jestli nemáme nějaké kovové mince naší měny. Dcera je prý sbírá. Nějaké mu dáváme a vyptáváme se na cestu do Saladillo. To jsme ale neměli dělat. Ochotný majitel balí stánek a doprovází nás svým autem, bohužel nazpět k El Volcán. Asi usoudil, že se nám lépe pojede po asfaltu a ne po kratší prašce, která je dlouhá jen asi 25 km. Sice se napojujeme na novou dálnici, ale najíždíme si o 50 km více. Prší jako z konve.

Z minulé cesty známe pěkné nocování přímo pod přístřešky na koupališti v městečku. Konečně přestává pršet a dokonce se občas ukáže sluníčko. Proto se rozhodujeme najít ještě nějakou lokalitu vedle dálnice. Musíme se ale prodírat asi 300 m hustým křovím, než nacházíme první rostliny G. poeschlii MT 08-451. Je to někde v místech, kde byl Gertem Neuhuberem z Rakouska popsán tento druh. Koupaliště je opět otevřené, a tak se bez
problémů ubytováváme. Já dokonce pod stejným přístřeškem jako minule.

Související články

Patagonie a střední Argentina 2008,
část 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11. | 12. | 13. | 14. | 15.| 16. | 17. | 18. | 19. | 20.

Gymno - deník Argentina 2007, část 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11. |12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. | 18. | 19. | 20. | 21.

Pohled vně kaktusářského světa (02/2009)
Seznam polních čísel MT - Martin Tvrdík (02/2009)
Lumír Král: Pod Jižním křížem. Poznámky z velkého vandru po Argentině
(2. 1. 2007 – 14. 2 .2007)