Patagonie a střední Argentina 2008 (15)

Lokalita Gymnocalycium monvillei var. steinerii MT 07-161,
Nina Paula, Cumbre de Achala

2. 12. 2008 - Ráno najíždíme na hlavní silnici směr Mina Clavero. Odbočujeme na Nina Paula. Na stanovišti policie nás zastavuje policie. Nepříjemný policajt mě upozorňuje, že v této provincii se musí celodenně svítit. Nakonec, když zjistí, že jsme turisté, tak nás velkoryse propouští. Po několika km zastavujeme na lokalitě Gymnocalycium monvillei var. steinerii.

Gymnocalycium monvillei var. steinerii MT 07-161,

Připadá mi, že je zde od mé poslední návštěvy méně rostlin. Myslím, že to nezpůsobují ani tak kaktusáři, jako spíše podmáčené podhorské louky. Jelikož jsme si při cestě na tuto lokalitu všimli cedule Jardin cactus, tak se rozhodujeme prozkoumat, co se za tím skrývá.

Kaktusář u Mina Clavera (1)

Po zaplacení drobného poplatku za vstup se seznamujeme s jedním z mála kaktusářů v Argentině. Větší kaktusy má volně vysázené v záhonech. Ostatní menší druhy, včetně „Mexika“, ve dvou foliových přístřešcích. Některé kaktusy má silně napadeny škůdci, zejména vlnatkou. Jinak se zajímá i o mineralogii a keramiku. Pro mě je zejména přínosem kontakt, jak tvrdí, na největšího gymnofila v Argentině, který žije v Buenos Aires a má údajně kolekci asi 2000 gymnocalycií. Toho se budeme snažit využít při zakončení naší cesty v hlavním městě.

Kaktusář u Mina Clavera (2)

V Mina Clavero se zastavujeme v příjemné restauraci na oběd a odjíždíme na sever do oblasti Taninga, kde prozkoumáváme dvě lokality. První, 1 km jižně, nalézáme jen několik kaktusů. Gymnocalycium intertextum MT 08-398 jsou drobné rostlinky, rostoucí na plotnách mezi trávou.

Gymnocalycium intertextum-knollii MT 08-400,Taninga západně

Další lokalita na druhé straně Taninga, je z hlediska výskytu kaktusů podstatně bohatší. Plno kvetoucích Gymnocalycium parvulum MT 08-399 střídá bíle kvetoucí Gymnocalycium bodenbenderianum subsp. intertextum MT 08-400. Tato forma je známa z našich sbírek jako Gymnocalycium knollii WO 60.

Gymnocalycium parvulum v. amoenum MT 08-399,Taninga západně

Postupně se mění ráz krajiny. Všude se začíná objevovat druh palem typický pro tuto část Cordoby. U Las Palmas na dvou lokalitách nalézáme Gymnocalycium parvulum v. amoenum MT 08-401 a 402.

Gymnocalycium parvulum v. amoenum MT 08-401, Los Palmas

Další místo, La Mudana, je z hlediska gymnokalycií opravdu bohatá. Postupně nalézáme Gymnocalycium horridispinum MT 08-403, G. parvulum subsp. amoenum MT 08-404, G. capillense var. mucidum MT 08-405, G. stellatum f. kleinanum MT 08-406 a G. taningaense.

Gymnocalycium taningaense, La Mudana

Blížící se večer nás nutí nalézt vhodné místo v nocování. Kousek za poslední lokalitou nalézáme vhodný plácek mezi palmami. Bohužel majitelé, kteří tu později projíždí ke svému statku, si nepřejí, aby jsme na jejich pozemku nocovali. Myslím, že to není neochota, ale většinou strach z neznámých lidí.

Gymnocalycium horidispinum MT 08-403, La Mudana

Po 15 km nalézáme vhodné místo na staré cestě na Tres Esquinas. Jak se ráno ukáže, je to i bohaté naleziště Gymnocalycium stellatum f. kleinianum MT 08-407.

Nocování z 2. 12. na 3. 12. 2008

3. 12. 2008 - Ráno prověřuji skálu hned nad tábořištěm. Včera se už nedalo pořádně fotit, a tak to dnes doháním. Odjíždíme z této oblasti palem směrem Aqua de Ramon. První ideální podmínky, vhodné pro růst kaktusů nalézáme na Cienaga del Coro. Na skalních výchozech postupně nalézáme G. capillense var. mucidum MT 08-408 a G. taningaense MT 08-409.

Gymnocalycium capillense var. mucidum MT 08-408, Cienaga del Coro

Prostředí neumožňuje rostlinám narůst do větších rozměrů. Převážně rostou na plném slunci. Na vrcholu stoupání zastavujeme na místě zvaném La Playa. Zde je pro mně veliký problém rozeznat od sebe dva taxony, které tady rostou, Gymnocalycium stellatum f. kleinianum MT 08-410 a G. bodenbenderianum subsp.intertextum MT 08-411 patřící do semenné skupiny Trichomosemineum.

Gymnocalycium bodenbenderianum subsp. intertextum MT 08-411, La Playa

Identifikaci umožňují až zralá semena. Při sjezdu do údolí míjíme veliké množství Acanthocalycium violaceum rozmístěných na efektních skalkách. V takovém množství jsem tyto rostliny nikde jinde neviděl. Dodnes mě mrzí, že jsme neudělali ani krátkou přestávku na nafocení této lokality. Dole v údolí u několika estancií se jako mávnutím kouzelného proutku mění okolní vegetace. Vysoké keře a stín znemožňují růst kulovitým kaktusům. Po 20 km zastavujeme u cedule Aqua de Ramon. Jedná se o malou vesnici. Z domova jsem měl představu, že v okolí budou vhodné podmínky pro růst kaktusu, kvůli kterému jsem, do severní Cordoby, jedeme. GPS však neúprosně ukazuje 15 km severněji.

Gymnocalycium castellanosii subsp. ferocior MT 08-412, Aqua de Ramon

Vysoké stromy po obou stranách silnice postupně řídnou. Napravo se objevují skály, tady je to správné místo. Musím přiznat, že většina Gymnocalycium castellanosii subsp. ferocior MT 08-412 vypadá jako vybrané kulturní rostliny v našich sbírkách.

Silné hrubé trny a plochý růst, umocňuje prostředí v kterém rostou. Poslední dobou se vedou spory, jestli taxonomicky patří rostliny ke Gymnocalycium castellanosii, rostoucímu za salinou v La Rioja a nebo ke komplexu Gymnocalycium mostii - valnicekianum, které roste na východ od této oblasti. Já osobně bych to spíše viděl na druhou možnost.

U Tuclame najíždíme na ruta 38 a přes Cruz del Eje přijíždíme po pěkné silnici do rekreační oblasti v okolí Capilla del Monte. Cerro Uritorco je nejvyšší hora v okolí (1950 m.) Z koupaliště na řece nad městem je vybudována pěší stezka, místy zasekaná ve skále. Jelikož cesta na cerro a zpět trvá asi 4 hodiny, tak se vydávám udělat jen krátký průzkum nad řeku. Postupně nalézám veliké rostliny Gymnocalycium valnicekianum s hustými tenkými trny, které jsou u nás popsané jako varienta polycentralis.

Gymnocalycium valnicekianum var. polycentralis, Cerro Uritorco, Capilla Del Monte

Jelikož se za rostlinami musí šplhat na skály vedle chodníku, a já v trávě málem šlápnu na hada, tak se raději vracím na chodník a sestupuji zpět k řece. Škoda, že není více času na výstup na horu. Dle sběrů tady rostou ještě Gymnocalycium andreae, ale pro tyto miniatury je vhodný terén až ve vyšší nadmořské výšce.

Po zaplacení symbolické částky za hlídání našeho vozu v campingu přejíždíme na večeří do La Falda. Z posledně znám dobrou restauraci na parillu. Buhužel v tuto denní dobu mají ještě zavřeno, a tak se vydáváme na prohlídku města. Již za tmy se pokouším trefit na místo, kde jsme již jednou nocovali. Bohužel se mi to nedaří, tak se vracíme do města a odbočujeme na Cosquín. Kousek před městem odbočujeme na silnici, která vede do náhorních plošin, kterým se říká Pampa de Olaen. Protože je problém v této zemědělsky intenzivně využívané krajině najít vhodné místo, zastavujeme u vjezdu do estancie, kde dostáváme od majitele souhlas s nocováním.

Související články

Patagonie a střední Argentina 2008,
část 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11. | 12. | 13. | 14. | 15.| 16. | 17. | 18. | 19. | 20.

Gymno - deník Argentina 2007, část 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11. |12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. | 18. | 19. | 20. | 21.

Pohled vně kaktusářského světa (02/2009)
Seznam polních čísel MT - Martin Tvrdík (02/2009)
Lumír Král: Pod Jižním křížem. Poznámky z velkého vandru po Argentině
(2. 1. 2007 – 14. 2 .2007)