Expozice muzea
zahrnuje dějiny Mexika od dobytí Španěly, až
po současnost. Udivuje mě početná
návštěva. Samostatná expozice, se
zachovalými původními pokoji, je věnována
Maxmiliánu Habsburskému a jeho ženě
Charlottě. Údajně ona přesvědčila svého
muže, aby opustil pohodlný zámeček, který si
vybudoval v Itálii a vydal se za
dobrodružstvím do Mexika, podporován
Napoleonem III. Napoleon, kvůli problémům
s Prušáky jej opustil. Z vítaného vládce
se stal terč popravčí čety. Pak dejte na
ženskou. Slunce se propadá do zeleně parku,
když scházím dolů na Reformu.
|
Teotihuacán
|
Pátý
listopad jsme zasvětili Teotihuacánu. Milan
nám napsal spoje a vyrážíme k metru. O něm
se praví, že je nejčastějším místem
loupežných přepadení a útočníci neváhají
použít zbraní. Je poměrně levné, proto jej
využívají spousty lidí. Navíc je jím
prošpikované celé Mexico-City.
Naštěstí
potkáváme „loupežníky” jen v podobě
drobných prodejců. Jen jeden opustí vagón
soupravy, vstupuje další. Jejich monotónní
vyvolávání nabízí čokoládu, propisovačky,
cigarety a jiné drobnosti.
Vystupujeme u
autobusového nádraží Terminal Central del
Norte. Budova v podobě podkovy, dlouhá snad
tři sta metrů, filtruje tisíce cestujících.
Nás zajímá
severní okraj, kde je nástupiště MEXICO –
PIRAMIDES. Platíme jedenáct a půl pesa a za
chvíli vyrážíme. Autobus je téměř
zaplněn. Smog brání výhledu do okolí.
Na
první zastávce přistupují dva hoši
s kytarami a spouští španělské melodie.
Starší z nich má kolem šedesátky. Trochu
medvědí postava, bílé vlasy i plnovous, na
sobě vytahaný svetr a menšestráky. Má
chraplavý hluboký hlas a kytaru, která svůj
hlas dávno ztratila. Připomíná Hemingwaye.
Jeho parťák
má o pár desítek méně. Hoch kolem
sedmnácti. Basedbalovou čepici obráceně na
hlavě. Má stříbrný hlas, kytaru s plným
zvukem a hbité prsty, které dokážou zahrát
sólové partie. Navíc doplňuje svého
staršího parťáka druhým hlasem. Dvojice
k pohledání. Zahrají pár písní,
s čepicí obejdou autobus a nechají si
zastavit.
Jen vystoupí,
před námi sedící muž si oblékne bílý
plášť, postaví se do uličky autobusu,
z krabičky vyjme kovový náramek a naučenými
frázemi krmí cestující, jak je ten náramek
zázračný vůči životním funkcím lidského
těla. Najdou se oběti, které mu naletí. Jen
sbalí nádobíčko, je zde žena s nejlepší
čokoládou na světě. Tak to pokračuje až na
parkoviště Teotihuacánu.
Platíme 16
pesos vstupné a po schodech vycházíme do
vyhlídkové restaurace, kde si v poklidu
dáváme kávu. Cena je trojnásobná vůči
zvyklostem, ale vyhlídka na pyramidy při kávě
a v klidu za to stojí.
První
areál u hlavní brány má impozantní rozměry
čtyři sta krát čtyři sta metrů. Ohraničuje
to nějakých deset metrů vysoká hradba,
opatřená z obou stran schodištěm. Na každé
straně hradby jsou tři stavby v podobě
pyramid. V jižní části tohoto nádvoří je
chrám ve tvaru pyramidy, zasvěcený opeřenému
hadovi QUETZALCOATLOVI. Je zdobený hlavami
hadů. Před ním je místo, které mělo
kultovní význam. Využívá ozvěny zvuku.
Tlesknutí rukou zní jako výstřel z pušky.
Kněží toho dokázali využít.
O názvu tohoto
místa se vedou spory. Někdo tvrdí, že to byla
Ciudadela, Shromaždiště. Druzí, že je to
Citadela, což je pevnost. Dokonce jsem četl
názor, že je to pojmenováno dle Španělů,
kteří zde měli rozmístěná děla při
dobývání města. Přitom město bylo pusté
již za příchodu Aztéků.
Teotihuacan
založil neznámý národ. Vedou se o tom
diskuse, někteří historikové tvrdí, že to
byli Toltékové, kteří se pak přemístili do
Tuly. Jsou to dohady.
V jazyce
indiánů znamená Teotihuacán Místo bohů,
nebo Místo, kde byli stvořeni bohové. Jeho
největší sláva se datuje do období 150-600
našeho letopočtu, kdy na rozloze dvacet tři
kilometrů čtverečních žilo sto padesát
tisíc obyvatel. Jeho zánik je spojován
s osmým stoletím, kdy se výrazně rozmáhala
Tula. Důvod je však na úrovni spekulací.
Sedíme na
stupních Quetzalcoatlova chrámu. Proti nám je
další stupňovité schodiště pyramidy,
vzdálené jen několik metrů. Připomíná to
politickou arénu. Kdoví.
Přecházíme
napříč Ciudadelou k Ulici mrtvých. CALZADA
DE LOS MUERTOS. Tak ji vlastně nazvali až
Aztékové, dle pyramid kolem o nichž si
mysleli, že jsou to hrobky. Její původní
délka byla čtyři kilometry. Postupně se
svažuje o dvacet sedm metrů a dává tak
vyniknout Měsíční pyramidě, která je na
jejím konci.
|
pohled z Pyramidy Slunce
|
Vpravo
od cesty je však impozantní Pyramida Slunce.
Její vrchol je pokládán za srdce života,
střed vesmíru. Do výšky šedesáti pěti
metrů vede tři sta šedesát pět schodů.
Její základna dvě stě dvacet pět metrů je
stejná jako u Cheopsovy pyramidy. Další
zajímavostí je, že leží v nadmořské
výšce dva tisíce dvě stě šedesát osm
metrů, jako Machu Picchu v Peru.
Po měsíčním
putování Mexikem mám cekem dobrou fyzičku,
ale výstup na Sluneční Pyramidu mě pěkně
zadýchal. Sedím na vrcholku a pode mnou leží
úštipky dějin. Architektura je impozantní.
Žádný chaos evropských měst. Přesné
geometrické tvary. Přivírám oči, snažím se
vrátit zpět těch pár století a proniknout do
slávy někdejší doby. Marně. Kolem
štěbetají turisté z celého světa.
V jedné knize
jsem četl názor amatérského historika, že mu
turisté vadí. Je to verbež a nemůže se
kvůli nim soustředit na meditaci s historií.
Ubožák. Historické památky budou žít, pokud
o ně potomci budou mít zájem. Pokud ne,
skončí jako mnohé, v základech nových
staveb.
Zpáteční
cestu jsme si nechtěně vychutnali. Na zastávce
jsme nasedli do prvního autobusu, který měl
konečnou stanici Central del Norte. Jel však
nekonečně dlouho, nekonečným předměstím
Mexico-City. U každé vrby, u každého
většího domu, na každé mávnutí to
zastavilo. Ani jsem nelitoval. K letadlu jsme
nejeli a seznamovací jízda s chudobou
předměstí není na škodu. Doslova brlohy a
zoufalství. Mnohým našim lidem bych to dal
jako dárek k remcání, kdy bez vlastního
přičinění chtějí být v pohodě.
Poslední den
v Mexiku. Čas je neúprosný a pět týdnů
rychle uplavalo. Zbylo nám pár pesíků, tak je
vyrážíme utratit za suvenýry. Nejsnadnější
je to v Artesarias ciudadela, což je tržiště
pro turisty. Za vysokými zdmi, které
ohraničují celé tržiště, je spousta
krámků. Úzké uličky mezi nimi vyplňují
turisté.
Je zde dokonce
malé náměstí s restaurací a příjemným
posezením uvnitř i venku pod přístřeškem.
Stačí se usadit do proutěných křesel,
posedět a pobýt s příznačným rčením –
„maňana”.
Stánky jsou
zaskládané zbožím a každý je zaměřený na
určitý druh. Hudební nástroje, klobouky,
oblečení, ponča, stříbrné předměty a
šperky, napodobeniny staré indiánské keramiky
i originály té současné, hračky, kožené
zboží, výrobky z obsidiánu i jiných
minerálů. Pastva pro oči.
Pavel kupuje
velké černé sombrero se stříbrným
vyšíváním. Ne napoprvé. Ptá se na cenu.
Odmítá. Jdeme dál, ptáme se u jiných
stánků. Nakonec jej kupuje u prvního stánku
za poloviční cenu.
Platí zde
smluvní ceny a člověk nesmí přistoupit na
první nabídku. Samozřejmě může, ale to je
věc peněz a také určitého sportu. Později
jsem potkal člověka, který v Číně
nakupoval jenom kvůli tomu dramatickému divadlu
kolem smlouvání. Klidně koupil deset kravat
jenom kvůli tomu, že se dostal na dvacet
procent původní ceny.
Kupuji
obsidiánové sošky boha slunce. Jedna byla za
sedmdesát pesos, dvě po šedesáti, tři za sto
padesát pesos celkem. A to jsem smlouval málo.
Loučíme se
s domácí paní a jejími psy. Milan nás
odváží na letiště. Naposledy vychutnáváme
jízdu jeho pětilitrového fordu v ucpaných
ulicích Mexico-City. Je znát dokonalost jízdy
ve zdejších poměrech. Někteří naši
předchůdci se nechávali vyvézt taxikářem na
okraj Mexico-City, protože to pro ně bylo jinak
nezvládnutelné.
Ještě si
dáváme v bezcelní zóně coronu extra a
loučíme se. Snad někdy příště. Snad někdy
příště, někde jinde.
Je 21:00.
Letadlo se odlepí od země a prudce šplhá
nahoru. Mírně se naklání na levé křídlo a
nám dává možnost prohlédnout si tu mléčnou
dráhu pouličních světel Mexico-City. Světla
od nevidím, po nevidím. Kolik je tam
zajímavostí, příběhů a osudů. V tom
okamžiku si uvědomím, jaký je jeden život
malé zrníčko.
Adios,
Mexiko!
- A to je konec! Spolu
s vámi si však přeji, aby to byl i
začátek – dalšího vyprávění o
cestách necestách Vládi Basovníka.
|