Otakar Sadovský
 
KAKTUSÁŘI
 
Část XX.

Dokonalé odhalení všech uvedených pseudonymů dnes již není možné, k pochopení však postačí pravá jména hlavních postav tohoto čtení:

Ario Karpus - A. V. Frič
Nesmel (Nechtěl) - p. Musil
Kristát - p. Chronc
ing. Nopál - ing. Václavík, majitel autoškoly v Brně
dr. Heros - dr. Fleischer (otec Zdeňka Fleischera)
Hariota - Sadovský
Solis - p. Krejčí (?)
dr. Islaya - dr. Schütz Matukána – (?)
Stapel - p. Papírník z Žabovřesk




Hariota otevřel své pařeništní okno a krejčí ihned poznal, které rostliny jsou na prodej. Byly u nich Karpusovy štítky s označením ceny.

“Tento zkamenělý květ je moc parádní – tento Roseocactus fissuratus – musím si to jméno zapamatovat! Ten si vezmu a třeba ještě jeden. Jsou úžasně krásné. Pak tuhle krvavou kouličku, tuto křídově bílou také a tu skupinu Lophophora williamsii, a ještě těch padesát sviněk seřazených jak vojáci na pochodu – to je Pelecyphora asseliformis – div si člověk jazyk nepřekousne, jak těžko se to jméno vyslovuje! A tedy těch deset si vezmu – jak tu stojí a ještě nějaký import, ať jich mám pro začátek dva tucty!”

Když spočítali ceny jednotlivých rostlin, krejčí svraštil čelo. Tohle není levná zábava! Věren však svému rozhodnutí si popřát, už ledabyle prohodil.: “Doneseme to ke mně, doma vám vše zaplatím. Budu si muset opatřit nějakou větší peněženku.”

Byl v dobré náladě a na nemoc jakoby zapomněl. Nakladli zabalené rostliny do dvou košíků a vydali se do Starobrněnské ulice.

Upírův byt byl v třetím poschodí. Temná předsíň, prosycená pachy léčivých bylin a kořalek, zela prázdnotou, zato obě světnice připomínaly skladiště nemoderního nábytku, starých obrazů v těžkých rámech a všelikých zbytečných předmětů nevkusně rozmístěných na oprýskaných tapetovaných stěnách nebo na zčernalé parketované podlaze částečně kryté perskými koberci. Hariota marně pátral, kde Upír spí, neboť v žádné světnici nebylo lože ani pohovky. V honosnější místnosti stály na okně dva hrnky s kvetoucími omamně vonícími tuberosami a pod středem zlaceného stropu se vznášel křišťálový objemný lustr smontovaný z množství zašlých sklíček. U rozměrného stříbrníku ležely na koberci bohatě stříbřené vázy, porcelánové a bronzové figurky i jiné drahé zbytečnosti, jimiž se tyto skleněné skříně přecpávají. Dnes dohrály svou úlohu – Upír se rozhodl zbavit se jich za každou cenu. Nehovořil již o stříbrníku, ale o pokojovém skleníku, na jehož zadní stěně vyleštěné zrcadlo zdánlivě zvětšovalo jeho prostor i počet zde umístěných věcí.

“Těm se tady bude dařit! Pozvu elektrotechnika a instalatéra, zřídíme ve skleníku “celodenní slunce”, vlhký vzduch, větráky a samočinný regulátor teploty – však uvidíte, jak zde uměle vykouzlím tropickou krajinu” – sliboval krejčí.

Hariota přikyvoval, jeho tvář však se zdála říkat: “Mne neošálíš, v této skleněné bedně nic neporoste! Škoda rostlin, které ti musím prodat!”

Aby Upír viděl, jak ta nádhera se bude v jeho salonu vyjímat, nastavěli prozatím kaktusy podle velikosti a barev do ladné skupiny na nejhořejší polici z tlustého skla.

“Je to úžasné! Už celá šestina skleníku je naplněna. Jak krásné to bude, až na všech policích pokvetou mexické kaktusy! Musíte mi co nejdříve opatřit další importy. Viděl jsem ve vašem pařeništi takový modravý kaktus – snad se jmenoval “Ingens”, ten by se zde tuze dobře vyjímal!”

Když Hariota opouštěl Upírův byt, měl pocit, že se propůjčil k uskutečnění tak nesmyslného kaktusaření, že celé Brno později se mu vysměje. Už byl skoro v přízemí, když náhle si vzpomněl, že krejčí není dosud členem spolku, přesto však kupuje spolkové rostliny. Vrátil se tedy a prudce zazvonil u opancéřovaných dveří. Krejčí otevřel a radostí vykřikl: “Dobře, že se vracíte! Ty vaše hrnky jsou pro pokojový skleník moc ošklivé. Přesadím importy do vkusných polévaných květináčů. Co tomu říkáte?”

“Nevím, bude-li to správné. Přítel Islaja prý však těchto květináčů také používá.”

“No tak vidíte”, samolibě řekl Upír.

“Vrátil jsem se, abych se vás zeptal, nemíníte-li vstoupit do našeho kaktusářského spolku.”

Hněvivě stáhl obočí a stručně prohlásil: “Ne!”

“Na našich schůzích je rozprodej rostlin, pořádáme přednášky, máme už malou knihovnu, dostával byste každý měsíc náš časopis...”

“Ne!” zvolal prudce. “Já zásadně se spolkům vyhýbám. Spolky jsou čertovský podnik. Nevstoupil jsem ani do spolku krejčích – to snad vám stačí!”

Hariota neřekl už ani slova. Uklonil se a s nepořízenou odcházel. Upír za ním volal: “Brzy mi přineste další rostliny, nezapomeňte!”

“Ani jednu už ode mne nedostaneš”, řekl si v duchu Hariota. Domníval-li se Hariota, že ve stříbrníku všechny kaktusy v nejkratší době zahynou, velmi se mýlil. Upír nezatížený odbornou literaturou a přerůznými radami kaktusářských sektářů, zavolal k sobě domovnici ze sousedního domu, známou pěstitelku okenních květin. Požádal ji, aby mu koupila krásné polévané hrnky, vhodnou hlínu a všechny kaktusy mu přesázela. Když mu Hariota do týdne nepřinesl další importy, zjistil u Herosů Karpusovu adresu a zaslal do Prahy dva tisíce korun s příkazem, aby mu cestovatel prodal své nejvzácnější importy. Se zlou se však potázal! Za čtyři dni obdržel zásilku, v níž byly tři tucty překrásně háčkovitě otrněného Rosea castanedai. Karpus takto překřtil vědecky už dříve určený a pojmenovaný Ancistrocactus megarhizus, protože se domníval, že objevil nový, dosud neznámý rod kaktusů. Upír láteřil, napsal Karpusovi zlý dopis a nějak se chtěl alespoň třiceti roseí zbavit. Zprvu pomášlel požádat Hariotu, aby mu nějak pomohl, pak se ale rozhodl, že se pokusí rozprodat kaktusy u květniřských krámků na Zelném trhu. Měl štěstí! Obchodní zahradník Jan Nesměl je všechny koupil a ještě týž den rozprodal.

Uplynuly dva týdny. Hariota čekal, kdy jej Karpus požádá, aby přijel do Prahy. Místo dopisu však přišel další balík se šedesáti kaktusy, mezi nimiž bylo i pět Islajových echinocereusů. Hariota se chytil za hlavu. Jarní doba pokročila a většina zaslaných rostlin dosud nevyrašila náznaky kořenů. Přišel však Upír a se širokým úsměvem volal na uvítanou: “Když nejde hora k Mohamedovi, musí Mohamed k hoře! Obstaral jste pro mne ony importy?”

Hariota lhostejně ukázal na rostliny před chvílí poštou doručené a řekl krátce: “Zde jsou. Právě pro vás přišly.”

Upír si je všechny odnesl.

Sektář Pavel Šroubek byl slévačem v zábrdovické zbrojovce. Měl domek v Židenicích a propadl kaktusářské vášni. Jeho opuncie, echinopsisy, fylokaktusy a gasterie dobře rostly na malém dvorku, v zimě však s nimi byla potíž. Jeho žena kaktusy nenáviděla a černá kočka dokonce je okusovala. Dobrák Šroubek proto zatoužil po docela malém skleníku přilepeném na dvoře ke stěně domku. Nesměl však jimi zatarasit okno do kuchyně, proto si umínil, že si pořídí skleník hluboko do země zapuštěný. Žena protestovala, Šroubek však v krátké době vykopal na dvorku dva a půl metru hlubokou obdélníkovitou jámu a z odpadků si pořídil ve zbrojovce pěknou železnou střechu. Sehnal i skla i nátěr, když však skleník dohotovil, nemohl dovnitř. Žena se mu smála, Šroubek však věděl, že brzy odjede na delší čas k rodičům. Za její nepřítomnosti prorazil ze sklepa do skleníku obdélníkovitý otvor a zazdil do něj železné dveře získané z bouračky nedaleko domku. Ještě si zavedl do skleníku odbočku vodovodu a jeho dávný sen se stal skutkem. Podzemní skleník byl velmi výhodný pro pěstění odolnějších druhů rostlin. Horní osvětlení a stejnoměrnou teplotou a přirozenou zemní vlhkostí předčil drahé skleníky nezapuštěné pod povrch půdy. Šroubek dokonce zjistil, že i za nejprudších trvalých mrazů teplota v jeho skleníku zůstává alespoň pět stupňů nad bodem mrazu. Nebylo tedy nutné skleník vytápět. Někteří kaktusáři sice dávali k lepšímu, že Šroubek ve skleníku spává a jej vyhřívá. Velkou předností tohoto hlubokého skleníku bylo, že kaktusy v jeho stejnoměrném vlhkém prostředí dobře přezimovaly a na jaře byly leskle svěží. Šroubkův hluboký skleník napodobovali pěstitelé orchidejí, mezi kaktusáři však “skleník z bídy” nedošel uznání.

Protějškem k tomuto skleníku chudobného dělníka byl nádherný dvacetimetrový “skleněný dům” vybudovaný velkým nákladem v Pisárkách. Jeho vlastník, inženýr Nopál, nešetřil penězi, jeho skleník musel oplývat všemi vymoženostmi. Architekt Stetson ovšem ihned souhlasil s Kristátovým přechodem do služby u Nopála. Když se Kristát přišel představit do ředitelny autoškoly, Nopal svraštil čelo a nijak nadšen jím nebyl. Modravá očka sraženého zahradníka vyzařovala cosi zákeřného a jeho líčený úsměv nemohl skrýt kousavé záští. I Kristát kriticky si prohlížel nového zaměstnavatele, v jehož skleníku měl patrně hrát úlohu šaška. Chraplavě a vyzývavě se zasmál, nevěda, proč tak činí. Nopál povýšeně mlčel a přemýšlel: Nebožtík táta vždy radil, abychom byli na stráži před lidmi přírodou poznamenanými. Většina z nich má nejen nedokonalé tělo, ale i špatnou a mstivou povahu. Tenhle pavián – jak jej nazval – však výborně se hodil jako doplněk jeho zvláštní sbírky anormálních kaktusů. Inu – zkusí to s ním. V nejhorším případě jej vyhodí na dlažbu.

“Jděte, pane Kristáte, k účetnímu. Uzavře s vámi smlouvu podle obvyklých u nás směrnic” – řekl Nopál s mírným pokynutím hlavy.

Kristát se zařídil v zahradním domku nedaleko skleníku velmi pohodlně. Stěny místnosti vyzdobil obrázky filmových hereček a vypouklým zrcadlem. Už druhý den objevil, že klíčem od hlavní brány lze pohodlně otevřít sklep, kde měl Nopal uskladněny velké zásoby vína. Nastaly trvalé deště a Kristát trpěl nudou a dlouhou chvílí. Nopal tedy jej poslal nakupovat kaktusy do Pardubic. Když se vrátil, přivezl Nopalovi takové rarity, že potom jezdil na nákupy každý týden. Účty spolu nevedli, postačilo, když Kristát vypravoval, jak majitel se zdráhal vzácný kaktus prodat, jak však vypravováním pochybných vtipů si jej získal a kaktus odkoupil. Nopal přivykl vidět v Kristátovi neškodného človíčka, který ostatně mu musí vděčit za poskytované živobytí a útulek. Během půl roku skoupil Kristát tolik kaktusů, že se jimi plnila už poslední volná místa. Vytušil, že jeho cestování je ohroženo, proto neváhal každý týden navečer několik vzhlednějších kusů odprodat Janu Nesmělovi. Jednou se přihodilo, že Nopal koupil na Zelném trhu od Nesměla kaktusy, které mu připadaly velmi povědomé a v ubohém Kristátovi cosi hrklo jako v hodinách, když tyhle rostliny znovu uviděl. Poznačil je červenou značkou, aby snad je neprodal podruhé.

Jednou v neděli seděl Nopal v zahradě a cosi četl, škodolibě se usmívaje. Spatřiv Kristáta, že se chystá kamsi odejít, pozval jej, aby si sedl do proutěného křesla a pozorně poslouchal.

“No dobře”, řekl Kristát a zabořiv se do křesla, opřel hlavu o obě dlaně.

Nopal četl o lovci kaktusů Karpusovi a jeho závratných jízdách – cesta necesta – na obstarožní fordce.

“Teď dávej dobrý pozor na to, co uslyšíš!” přikazoval a pokračoval ve čtení, až smíchem se otřásal.

“Rozuměls tomu?” vykřikl.

Kristát s sebou trhl, a s úžasem otevřel oči. Jak dlouho spal? Ihned však pochopil situaci a nerozhodně se usmál.

“Tak co? Tys nepostřehl nic? Dobře posloucháš?”

“Dobře! Ale já tomu nerozumím!”

“Copak jsi nepochopil, že takhle žádná fordka nevypadá a nelze ji opravit, jak ten Karpus popisuje? Vsadím se o cokoliv, že ten chlap neumí auto řídit!”

“Mohli bychom jet k němu a vyzkoušet ho, co umí”, navrhoval Kristát.

“Jak to ale provést?” uvažoval inženýr.

“To nic! Pojedete fordkou k němu, něco tam koupíme a pozveme ho, aby si s námi někam vyjel. Až budeme hodně daleko za městem, tak prudce zabrzdíte a svalíte se nazad na opěradlo. Já budu volat o pomoc a vyzvu jej, aby auto zavezl k nejbližšímu lékaři. Neumí-li jezdit, bude v rejži” – radil Kristát.

Od toho dne začalo školení. Nopal si přijížděl pro Kristáta, prudce hnal fordku na některou z odlehlých ulic a tam náhle zabrzdil. Kristát vykřikl a zděšeně se díval, jak Nopal s sebou hodil na bok sedadla.

“Otevřete víc ústa a můžete slinit” – radil Kristát. Konečně pronášeli monology s nepřítomným Karpusem a tak se vžili do těchto divadelních scén, že oba už se těšili na premiéru.

Konec 20. dílu

Díl 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19


Pavel Pavlíček