MEXICO 1998

Mexický deník Rudy Gryma, část 19.

Na lokalitě geohintonií

4. 4. 1998 – Sedmnáctý den - sobota. Vyrážíme brzo ráno, mrholí a jedeme do El Palmito, kde bydlí rančer - majitel části údolí, kde rostou geohintonie. Doutníček, decinka becherovky, prostě klasický dáreček. Několik teplých slov od majitele že můžeme vše a jedeme fotit.

Geohintonia mexicana

Místo, kde jsem již jednou byl hledáme trochu déle, ale po chvilce nacházíme. Lokalita je velmi krásná, výskyt rostlin bohatý, je to div, po těch nájezdech krvelačných bělochů.

Aztekium hintonii

Při cestě zpět před La Poza zabočíme do leva a kluci jdou fotit zvláštní formu Ariocarpus retusus. Jedeme směrem na La Asencion. Potkáváme podobné auto jako je naše, taky z půjčovny.

Aztekium hintonii - detail

Zastavujeme a po chvíli oťukávání zjistíme, že pán i paní jsou z Německa, jsou to důchodci a pán se jmenuje Schmiedt, když se představuju tak pán mě objímá a povídá něco o lofofórách, zná moji knihu a je jasné, že jsme kaktusáři. Chvíli jsme si povídali, měli spoustu zajímavých informací. Podle jeho informací to byl on, který objevil naleziště Astrophythym „crassipinum“ před Cuatro Cienegas (San Juan de Boquillas), jeho žena nám ochotně kreslí plánek.

Gymnocactus beguinii v borovicovém lese

Na km 145 zastavujeme a jdeme se podívat na Echinocereus knipelianus a Gymnocactus beguinii. Rostou v borovicovém lese a kvetly, bylo to velmi zvláštní. Taky tam měla růst „lesní forma“ Ariocarpus retusus, ale tu jsme nenašli. Jinak krajina jako u nás v Beskydech, tráva a borovicový les a mezi tím kvetoucí echinofossulokaktusy a výše uvedené rostliny.

Echinofossulocactus sp.

Pokračujeme směr La Escondida a před městečkem fotíme legendární kristátu Ariocarpus retusus, kterou jsme opět hledali asi půl hodiny. V městečku La Escondida se snažíme uhasit naši žízeň a něco jíme. Při pohledu na zeď restaurace vidím, že Češi byli snad všude, na zdi visí španělské upozornění, že pívo jen k jídlu, a jenom tři, a dole pod tím podpis „Gracias“. Až s Honzou Gratiasem budu mluvit, tak mu to nedaruju, to by si neměl dovolovat.

Juky

Pokračujeme v cestě do Aramberi, kde se ubytováváme v našem známém Motel y Restaurant María Luisa. Hotel je plný a tak jsme ubytováni v nedodělaných pokojích naproti hotelu, nebude bazén. Zámky nejdou zavírat atd, ale to nám nevadí abychom nevyrazili na cervezu naproti do hotelu. Jsou zvyklí, že když přijedou chlápci z Česka, tak že se musí předzásobit Cervesa familiare – tedy pivem v balení pro velkou rodinu – tj. litrovými lahvemi. S námi moc neuspěli, Honzík a Jarda jsou spíš na limonádu a my dva s Pavlem to nevytrhnem.

Na náměstí jsou nějaké oslavy a my u toho nemůžeme chybět. Sedíme na litinových lavicích se jmény sponzorů na opěradlech a mlsně pokukujeme po nastrojených děvčatech s náramně nakroucenými černými ofinami na čelech. Ta po nás sem tam hodí očkem, možná ze zvědavosti, kdypak se jim také naskytne vidět takhle špinavé bělochy, možná i ze zlomyslnosti – „jen čumte, kocouři“ – nic pro vás.

Pokračování příště…

část 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18