MEXICO 1998

Mexický deník Rudy Gryma, část 17.

2.4.1998 – Patnáctý den - čtvrtek. Ráno vyrážíme fotit Ariocarpus scapharostrus forma minima (později pro něj Halda našel „přiléhavější“ jméno – subsp. swobodae), který roste na velmi omezeném nalezišti, našli jsme jen několik rostlin, snad deset. Rostliny se velmi špatně hledají, splývají s terénem.

Neviditelný Ariocarpus scapharostrus

Potom vyjíždíme směr Casillas, jedeme asi 30 km horským terénem. Cesta je to velmi útrpná (pro šoféra). Po cestě potkáváme velmi zajímavé rostlinstvo, které se jinde nevidí. Objevili jsme obří Agáve a fotíme se u něj. Všude je plno vody, voda vyvěrá z úbočí skalnatých kopců, v údolí teče řeka, je to jiné Mexiko, tam bych mohl bydlet, žádný pouště, klima jak pod Tatrama. V Casillas jsme objevili obchod se vším možným. Kupujeme pivo a seznamujeme se s majitelem, který je vysoký, štíhlý, má pušku ráže 44 a jmenuje se José Guadelupe Briones Román, Domicilio Casillas, Municipio Rayones, Nuevo Leon, Mexico. Carta Blanca nám chutná čím dál tím víc.

Autor s hospodským a jeho flintou v Casillas

Kouřím fajfku a nabízím svůj tabák místním, oni na oplátku přináší svůj tabák, který pěstují v horách. Přinášejí slupky z kukuřice(sukýnky) a ukazujou jak do nich balí cigarety. Všechny slupky se na to nehodí, musí mít tu správnou vlhkost, aby se dala balit. Nožem se odřízne ta správná část a balí se. Kouří se velmi rychle, je to taková papirosa, na rozdíl od rusů ta „kozí nožka“ není v novinách, ale v kukuřičném „papíru“. Kouříme všichni, jako by to byla dýmka míru.

Chaloupka, jedna z těch lepších

Do auta bereme starého mexikána, který je velmi hrdý na to, že s námi jede a hrdě ukazuje co mu a jeho příbuzným patří, mává rukama tak šťastně, že málem chytáme průvanovou chřipku. Kolem je velmi nuzné Mexiko, chudoba je zde velmi veliká. Stařík vypráví stále rychleji a nevoní čím dál tím víc.

Ariocarpus retusus f. minimus

Projíždíme El Ranchito a dojíždíme do vesnice, poblíž níž roste Ariocarpus retusus miniatůrní forma, je jich tam celý kopec. Podloží je nějaká břidlice. Je to okolo 50 km daleko od Rayones, no cesta na celý den. Honosný název reprezentuje jen pár domků a základní škola v této vesnici representuje naši autobusovou zastávku ve které nejsou okna a dveře jsou tam bez dveří.

Místní jednotřídka

Proto, že máme obavu, že nám dojde benzín, vracíme se zpět do Rayones. Tam si dáváme večeři v Restaurante Oyervideq - Rodriguez. Je to zároveň obchod a mají tam spoustu upomínek na indiány a na dobyvatele západu. Prodávají zde loupané vlašské ořechy, cena je velmi mírá – 80 peso za kilo (asi 260 Kč). Až potom jsme si uvědomili, že velkých plodných ořechů je zde spousta. Spíme na stejném místě jako včera.

Pokračování příště…

část 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16.