Expedice Utah 2015 (14)

Na víkend od 9. do 11. října jsme naplánovali výlet do národního parku Arches, kde jsme chtěli pokořit Delicate Arch. V pátek jsme se přesunuli do Castle Valley, kousek od městečka Moab a národního parku Arches. Přespávali jsme ve svém vlastním stanu na pozemku naší kamarádky Marty, která ve státech žije už mnoho let a zná kaktusářskou obec. Večer jsme poseděli u ohýnku a vyprávěli své životní osudy.

Ráno jsme vstali ještě za tmy a jeli do národního parku. Na cestu jsme vyšli za svitu hvězd, s čelovkami na hlavách a oblečeni do všeho, co jsme s sebou měli. K cíli jsme dorazili po hodince středně náročné chůze. Slunce již začínalo hřát a rostlo i množství návštěvníků hlavní atrakce tohoto parku.

Obr. 1 – Anna a Petr, Delicate Arch, Arches National Park, Utah.

Po návratu k autu se den proměnil na slunečný a teplý. Rozhodli jsme se projít ještě další místa v tomto parku, protože je z čeho vybírat. Samozřejmě jsme cestou narazili na všudypřítomné skleráky.

Obr. 2 – Sukulentní vegetace v Arches National Park, Utah.

V poledne jsme projížděli přes městečko Moab, kde jsme si dali oběd. Pokračovali jsme dál na jih až k připojení silnice La Sal Loop, vedoucí přes pohoří La Sal zpět do Castle Valley. Hned po prvním stoupání jsme zastavili mezi borovicemi a nalezli jsme sklerokaktusy. Charakterem otrnění značně specifické.

Obr. 3 – Sklerokaktus z La Sal Loop Road,
Grand County, Utah.

Po projetí sedlem jsem za jízdy zahlédl velký pediokaktus hned u silnice. Po důkladné prohlídce okolí jsme nalezli mnoho rostlin na obou stranách cesty.

Obr. 4 – Pediokaktus z La Sal Loop Road, Grand County, Utah.

Dalším navštíveným a velmi atraktivním místem je Dinosaur Track. Od naší minulé návštěvy však došlo k velké změně. Od původního stavu volně přístupného místa na kraji borového lesa se stalo značené a oplocené území, s asfaltovým parkovištěm, záchody a cedulí s příkazy a zákazy.

Obr. 5 – Dinosaur Track, Grand County, Utah.

V širokém okolí těchto dinosauřích stop jsme viděli růst jak pediokaktusy tak echinocereusy. Všechny tyto rostliny musejí být velmi mrazuvzdorné, protože při naší první jarní návštěvě zde byl sníh. Nadmořská výška této lokality je 2600 metrů nad mořem.

Obr. 6 – Pediokaktus z okolí dinosauřích stop, Grand County, Utah.

Poté jsme již sjížděli zpět do Castle Valley, cestou jsme udělali večerní grilování a prohlídku potenciálních lokalit. Podél silnice východně od Castle Valley jsme byli úspěšní. Charakter celých rostlin byl naprosto odlišný od všech skleráků, které jsem pozoroval v okolí města Moab.

Obr. 7 – Sklerokaktus (PS30) východně od Castle Valley, Grand County, Utah.

Na stejné lokalitě jsme pozorovali také echinocereusy, jejich otrnění bylo na pohled trochu řidší než u rostlin, které jsme pozorovali nedaleko, ale o více jak tisíc metrů výše.

Obr. 8 – Echinocereus východně od Castle Valley, Grand County, Utah.

Popojeli jsme ještě kousek západně, více k vesnici a opět našli podobnou kaktusovou vegetaci mezi borovicemi a jalovci. Charakterem otrnění byl však tento sklerokaktus až nečekaně odlišný.

Obr. 9 – Sklerokaktus, Castle Valley, Grand County, Utah.

V podvečer jsme ještě prošli pozemek Marty a nalezli jsme další populaci sklerokaktusů (PS31). Den jsme zakončili u ohýnku a pokračovali v debatě o životě ve státech. A bylo nám tam báječně.

V neděli jsme sbalili všechny naše věci, rozloučili se a vyrazili za dalšími zážitky. Prvním místem byla lokalita pediokaktusů, které jsou popsány jako winkleri, ale často se u nich uvádí přechod k despainii. Kde je pravda, nechť posoudí odborníci. Na internetu jsem našel popis třech lokalit Pediocactus winkleri, první je u Notom, Wayne County, druhá je nazývána Fremont Junction z jihozápadu Emery County a poslední u Ferron také v Emery County. Ale tato poslední lokalita je již velmi blízko lokalitě Wedge Overlook s Pediocactus despainii. A také charakter rostlin se velmi blíží.

Obr. 10 – Mladý pediokaktus s poupaty, Emery County, Utah.

Na stejné lokalitě jsme viděli ještě několik opuncií, ale především Sclerocactus wrightii (PS33). Tyto rostliny se svým otrněním blížily těm u Notom, Wayne County.

Obr. 11 –  Sclerocactus wrightii, Emery County, Utah.

Pediokaktusů jsem našli velké množství a velikost se pohybovala od sotva viditelných až po 6 centimetrů velké jedince.

Obr. 12 – Jeden z větších pediokaktusů, Emery County, Utah.

Posledním místem našeho nedělního výletu byla skála s petroglyfy zvaná Rochester Rock Art Panel. Tento skvost se nachází východně od města Moore (dříve Rochester) a na krátké procházce jsme viděli i kaktusy.

Obr. 13 – Echinocereus na cestě k Rochester Rock Art Panel.

Oblast bylo téměř bez lidí a tím se krása celého odpoledne ještě násobila. Načasování však způsobilo, že jednu polovinu skály zakrýval stín.

Obr. 14 – Rochester Rock Art Panel, Emery County, Utah.

Hlavním motivem je duha, kolem které se nachází spousta dalších témat. I okolní skály byly pokryty mnoha „kresbami“ z různých období. Krásné zakončení víkendu.