Expedice Utah 2015 (7)

Poslední květnový víkend jsme vyrazili do okolí Národního parku Capitol Reef. V pátek 29. 5. jsme za deště a pozdě večer přijeli do Singletree Campground. Ráno jsem se šel projít kolem kempu na kamenité skalky porostlé borovicemi. K mému velkému překvapení jsem mezi drobnými jukami našel první Pediocactus simpsonii. Po snídani jsme jeli na sever od kempu do okolí vesnice Torrey. Na východ od ní jsme pokračovali po silnici číslo 24 až k návštěvnickému centru Národního parku. Všude kolem cesty bylo mnoho kvetoucích sklerokaktusů a opuncií. Zastavili jsme u výchozího bodu k Hickman Bridge Trail, kde jsme po krátké procházce viděli echinocereus a kvetoucí opuncie.

Pokračovali jsme dále na východ až k oblasti Notom známé výskytem Pediocactus winkleri. Udělali jsme spoustu zastávek a ve velkém horku prošli mnoho míst, ale bez úspěchu. Velmi unavení jsme tedy jeli zpět na západ k Torrey, kde jsme viděli žlutě kvetoucí Sclerocactus terrae-canyonae. Od vesnice Fruita až k Torrey bylo veliké množství rostlin se žlutým květem, krásně viditelných i za jízdy autem, jen si vybrat, kde zastavit.

Obr. 1 – Sklerokaktus (PS08) z lokality východně od Torrey, Wayne County, Utah.

Časně večerní návrat do kempu byl opět spojen s deštěm. Po něm jsme ale jeli na další průzkum okolí, tentokrát jižně od kempu. Zastavili jsme celkem na třech místech, kde na dvou z nich rostly pediokaktusy a na tom posledním Opuntia fragilis.

Obr. 2 – Fragiliska po dešti a ve večerním světle.

Večer jsme v kempu poseděli u ohýnku, užívali si klidu a nabírali síly před dalším dnem. V neděli dopoledne jsme jeli opět na jih po silnici číslo 12 až do vesnice Boulder. Tam jsme odbočili na východ a pokračovali naprostou pustinou asi 30 mil. Cestou jsme viděli mnoho krásných skalních útvarů a velmi řídce zde rostly i kaktusy. Prvním z nich byl sklerokaktus s fialovými květy.

Obr. 3 – Sklerokaktus z lokality východně od Boulder, Garfield County, Utah.

Na cestě zpět k vesnici Boulder jsme nalezli také echinocereus, pravděpodobně mojavensis.

Obr. 4 –  Echinocereus z blízkosti Boulder, Garfield County, Utah.

Po příjezdu do vesnice Boulder jsme již jeli zpět na sever směr Torrey a pak dále až do Salt Lake City. V horách severně od Boulder jsme udělali několik zastávek u výchozích bodů na túry či vyhlídek do krajiny. A protože bylo slunečno, zkontrolovali jsme i námi nalezenou lokalitu s Pediocactus simpsonii.

Obr. 5 – Pediokaktus u silnice 12 ze severu Garfield County, Utah.

Naše předposlední kaktusová zastávka byla u silnice číslo 12, ale již ve Wayne County. V borovém lese mezi jukami jsme našli pouze jediný pediokaktus, ale musím podotknout, že jsme byli jen pár metrů od silnice. Poslední prohlídku lokality jsme provedli na sever od Torrey, kde je popisován další výskyt sklerokaktusů. Asi jsme byli na špatném místě nebo se jen vesnice velmi rozrostla. Všude byly ploty, zákazy vstupu, zavlažování a jen pár opuncií podél silnice.

V okolí Torrey se nám natolik líbilo, že jsme do stejného kempu vyrazili i o dva týdny později. V pátek 12. 6. jsme vyjeli již po obědě, do kempu jsme se dostali kolem čtvrté hodiny a našli si jiné a velmi krásné místo, kde byl dostatek stromů pro lepší pobyt v horkém počasí. Připomínám, že kemp se nachází v nadmořské výšce 2500 metrů nad mořem, takže charakter počasí tomu plně odpovídá. Ihned po zaplacení dvou nocí se jdeme podívat na lokalitu Pediocactus simpsonii přímo v kempu. Ve večerním světle nacházíme více jak 10 rostlin v různé velikosti. Po zabydlení nám zbývá ještě dostatek času na hledání dalších lokalit pediokaktusů. Přejíždíme na vyhlídku Larb Hollow Overlook, kde detailněji prohlížíme celý kopeček a nacházíme na pediokaktusu loňská semínka.

Obr. 6 – Pediokaktus z Larb Hollow Overlook (PS09).

Dále jedeme trochu na sever, kde máme doporučenou další lokalitu pediokaktusů. Byli jsme stále ve vysoké nadmořské výšce a bylo dost horko. Cesta vedla do prudkého kopce a dané místo se vůbec neblížilo. Nakonec jsme se rozhodli toto místo vzdát, přesto jsme u porostu osik našli bohatou lokalitu pediokaktusů. Šlo o východní svah a tak byly již všechny květy zavřené. Množství rostlin bych se nebál odhadnout na stovky.

Na sobotu jsme neměli naplánováno žádné kaktusové bláznění, ale túru po horách. Jeli jsme tedy na jih k výchozímu bodu na cestu k Chriss Lake. Ale člověk míní a život mění, přišly černé mraky, teplota klesla z 20 stupňů na 2 stupně a začalo chumelit a padat kroupy.

Obr. 7 – Chvilku před sněhovou bouří.

Jeli jsme tedy pryč od hor východně od vesnice Boulder. Zastavujeme na focení krásných opuncií kvetoucích na jednom místě ve všech představitelných barvách.

Obr. 8 – Kvetoucí opuncie východně od vesnice Boulder.

Na stejném místě dokvétal červeným květem echinocereus a k našemu překvapení zde Ája našla také Escobaria arizonica. Tato první rostlina měla jasně fialové celé květy a na koncích jaksi roztřepené okvětní plátky.

Obr. 9 – Naše první kvetoucí eskobarie.

Pokračovali jsme dále po cestě a našli další rostliny v květu. U nich byl květ trochu jinak stavěný a jícen květu byl téměř bílý.

Obr. 10 – Eskobarie z druhé lokality (detail květu).

Obr. 11 – Eskobarie z druhé lokality (PS21).

Doprovodnou vegetací byly echinocereusy, sklerokaktusy a opuncie.

Obr. 12 – Sklerokaktus rostoucí na lokalitě eskobarií (PS19).

Procházkou k Waterpocket Fold Overlook jsme strávili asi tři hodiny a podél této cesty jsme stále nacházeli sklerokaktusy. Cestou zpět do vesnice Boulder jsme ještě viděli sklerokaktus s fialovým květem.

Obr. 13 – Trochu jiný sklerokaktus
z lokality asi 1 míli od lokality eskobarií.

Obr. 14 – Sklerokaktus na lokalitě
blíže k vesnici Boulder, Utah.

Neděli jsme započali výletem k Chriss Lake, byla to nedlouhá, ale přesto celkem náročná procházka lesy a loukami v horách u vesnice Boulder. V poledne jsme se přesunuli opět do okolí Notom, kde jsme chtěli nalézt Pediocactus winkleri. Měli jsme mnoho informací, několik GPS souřadnic, ale přesto se nám podařilo nalézt jen jediný Sclerocactus wrightii (PS10).

Obr. 15 – Sclerocactus wrightii (PS10) nedaleko Notom, Utah.

Poté jsme jeli na poslední lokalitu, kde byl český kaktusář naposledy skoro před deseti lety, lokalita měla být plná sklerokaktusů a měla se nacházet hned u silnice číslo 24 poblíž Caineville, Wayne County, Utah. My jsme zde však našli jen veliké množství mrtvolek plných semen (PS11), což bylo pravděpodobně způsobeno housenkami živícími se právě kaktusy.

Na tomto místě bych rád požádal o pomoc při určení sklerokaktusu. Nebudu psát jeho lokalitu, aby se někdo nenechal svést z cesty. Těším se vaše odpovědi.