MEXIKO 2004 (8)

zpracováno podle deníku Sváti Matějky z Mostu, milovníka echinocereusů, bonsají
a ještě bůhvíčeho, skvělého cestovatele, společníka a muzikanta.
Den patnáctý a šestnáctý

Den patnáctý - 31. 3. - Miercoles
Ráno opouštíme hotel Villa Jardin, náš dvoudenní azyl „U Lva“, u sochy v obci Echido Ocho de Enero, kousek od města Monclova směrem na Cuatro. Přes původní akční plán, že vyjedeme za rozbřesku a pak se někde nasnídáme, vyjíždíme až kolem deváté, neboť výprava je po včerejším pátrání zeleného astrofyta značně unavena. Nebe je bez mráčku a my pílíme na San Juan. Cílem je další astrofytum. Na obzoru před námi se zvedají ranním sluncem ozářené hřbety Sierra del Christo a my se psychicky připravujeme na další buzerace všech možných silničních kontrol.
Lokalita San Juan de Boquillas: kanál s tekoucí vodou a za ním strmě se zvedající svahy pohoří. Nacházíme Astrophytum senile f. San Juan, kde asi 30% rostlin je se žlutým květem i jícnem.

Astrophytum senile f. San Juan, lokalita San Jaun de Boquillas

Němci v KuaS napsali tvrzení, že je to znovuobjevená lokalita Astrophytum crassispinum, což se nám ovšem příliš nezdá správné, neboť crassispinum by mělo mít tvrdé hrubé trny, tohle má měkké a ohebné. Navíc nesedí ani lokalita.
L: 26 58 777 101 52 792, nadm. výška 690 m. Dále fotografujeme Ancistrocactus scheerii, A. uncinatus, Echinocereus pectinatus a E. stramineusOpuntia spec. a Escobaria strobiliformis (asi).

Opuntia spec.

Při vegáči u vodního zavodňovacího koryta, ve kterém jsme si v teploučké vodě máchali nohy, zatímco rty jsme namáčeli do chladivého piva z plechovky, nás přepadly dvě místní agitátorky, a vidouc naše lepá těla, lákaly nás na koupálko kousek odsud. Marně (po pár letech je zjištěno, že proti proudu kanálu se skutečně nachází rekreační areál, ale v dubnu a tedy mimo sezónu, protože teploty teprve dosahují jen okolo 30°C, byl oplocen ostnatým drátem a brána zamčena).

Escobaria strobiliformis (asi)

Ve 14.30 si to už hasíme po silnici na jih směr San Pedro. Jako vždy pozorujeme: ať je obec sebechudší, nejvýstavnějším, nejčistším a nejjásavějším domem je vždy škola. Pro Čecha je to stejně nezvyklá překvapující zkušenost jako nádhera zdejší přírody. Ještě zastávka v Cuatru Cienegas, kde podnikáme exkurzi do místního vinařství. Prohlídka sklepů se nekonala z důvodu polední pauzy, zůstalo tak jen u degustace a nákupu několika lahví místního moku. Vítězila přitom přírodní nasládlá chuť hustého červeného vína Suagre de Cristo - Kristova krev.

Cylindropuntia

Ještě jedna zastávka v Cuatro, tentokrát u transvestity v hospodě na výjezdu. Místní sexuálně deviantní šéf znal dobře Hanse Svobodu, proslulého německého kaktusáře, který se zabil v Číně pádem z třistametrového srázu ze silnice. V roce 1997 se s ním setkal i Pavel, právě zde v této hospůdce.

Nádherný kaňon

Nákup vody a ledu a konečně směr San Pedro. Vyjíždíme z národního parku, opouštíme kraj bílých skvrn na úpatích kopců. Před ukazatelem El Hundido (bývalá občerstvovací stanice) zajíždíme doleva cca 500 metrů do blízkosti lomu. Dál už pěšky asi 2 km až do nádherného kaňonu, ve kterém by se skvěle točily westerny. Suchým korytem potoka jsme pokračovali zhruba půl kilometru a pak se vyšplhali na vrchol pravé stěny soutěsky.

Vláďa Basovník si užívá

Naskytly se nám úchvatné pohledy na okolní přírodu. Podlehli jsme atmosféře a udělali společné foto s nezbytným doutníčkem. Cestou zpět jsme opět obdivovali exempláře: Echinocactus horizonthalonius, Echinocereus pectinatus a E. stramineus, trnitá Coryphatntha werdermannii, C. echinus a C. validaMammillaria grusonii, M. potsii, M. lasiacantha, Epithelantha micromeris, Ariocarpus fissuratus var lloydii, Astrophytum senile, Thelocactus bicolor (přechod k Th. bolansis, nalezena kristátní forma), Opuntia, Cylindropuntia, skvostné exempláře Ferocactus hamatacanthus.

Společné foto, El Hundido

A teď to valíme 140 km/hod. rovnou silnicí na San Pedro. Vpravo nás zdraví nádherná horská panoramata jejichž tvarům dává fascinující hloubku zapadající sluneční kotouč. Vlevo se rozprostírá pahorkatina ukrývající romantické kaňony. Na mapách zjišťuji, že dneska se postupně mění směr celé expedice. Obracíme se postupně na jih a to znamená, že se začínáme na své pouti vracet k místu, odkud jsme naše botanické bádání začali. Ale ještě je před námi devět dní mezi kaktusy a zdejší přírodou.
Večer jsme odbočili ze silnice, natažené v širokém údolí jako pravítko, na prašku směřující k horám a vesnici San Francisco. Po klasických rituálech: stany, polévka, posezení u ohně a konzumace piva jsme ulehli. Klid noci narušila sprška doprovázená silným větrem. Ráno bylo opět nebe čisté.

Coryphantha valida

Den šestnáctý - 1. 4. - Jueves
Vyrážíme dál silnicí, která se ze širokého údolí zakousla do horského masivu. Přijíždíme do ulic San Pedra.

Na ulici v San Pedro

Cyklista, který nám radí směr na supermarcado, nás zároveň varuje před pitím piva na veřejnosti. Zrovna si na něm totiž v autě pochutnáváme. Z rádce se nakonec vyklubal pěkný pacholek, který nás chtěl spolu s místním oficiálním zastáncem pořádku oškubat. Pod záminkou, že stojíme na místě vyhrazeném pro taxíky, vyžadoval mordidu. Když narazil na Liborovu slovní ofenzivu, chtěl alespoň na kafe. Nedostal nic.

San Pedro - Vláďa Basovník

Řadíme zpátečku a pokračujeme k obchoďáku. San Pedro se ale pro nás už stalo podezřelou horkou půdou. Nakoupili jsme to, co jsme chtěli, nafotili jsme pár momentek s místním obyvatelstvem a padáme, směr Saltillo.

San Pedro - pár momentek s místním obyvatelstvem

Navštěvujeme lokalitu, která nezklame - Cerro Bola. Nacházíme: Astrophytum coahuilense, Thelocactus bicolor v. bolaensis, Coryphanthe macromeris a C. dificilis, Opuntia imbricata - nádherně kvetoucí, Echinocactus horizonthalonius, Epithelantha micromeris.

Po anabázi s nasměrováním na Viescu jsme se dostali do vesnice Emiliano Zapata. Před vesnicí doleva do polí a snažili jsme se dostat k horám. Naše úsilí však zhatila voda a podmáčená půda. Asi pět kilometrů od hor v nízkých porostech akácií vytvářela voda zrádný kruh bažin, který náš chevrolet neuměl zdolat. Přece jenom jsme doplatili na nezvyklé počasí, které vládlo Mexiku v předchozích dnech. Lokalitu se zajímavými lofoforami jsme museli vzdát. Auťák jsme obrátili a písečnými dunami jsme se dostali až ke stožáru, který stál na kraji obce Emilio Zapata. Projeli jsme Viescu, na kterou někteří z nás nemají z minulosti ty nejlepší vzpomínky, a nabrali směr Echido La Fe (Někde i jako La Pe).

Cesta na La Fe

L: 25 13 312 102 38 015,  nadm. výška 1169 m. To byla konečná naší cesty lagunou kolem horských hřbetů. Na skaliscích nad námi rostla a kvetla nádherná Lophophora fricii spolu s Neoloydia sp., Mammillaria lasiacantha, Ancistrocactus uncinatus, A. wrightii... Početné populace friček, velké množství kvetoucích rostlin plně zaměstnalo nás i naše fotoaparáty. Ani jsme si nevšimli, že na obloze si už hověl velikánský měsíc, ačkoli slunce ještě nezapadlo, a jeho přítomnost dodávala okolním horám neskutečný majestátný vzhled.

Na lokalitě nás také navštívila parta hochů z echida, opravdového konce světa uprostřed hor a horských lagun. Nabídli nám vzácné indiánské hroty, které sbírají nedaleko odsud, a také návštěvu své vesničky: nákup sýra, chleba a dokonce i děvčata ve věku od 15 do 20 let. Ty zdarma, mají prý cizince rády... Zůstalo u indiánských hrotů. Cestou nazpátek jsme se zastavili ještě cca 500 metrů od friček na kopci vlevo od cesty. Obdivovali jsme početnou populaci Ariocarpus fisuratus ssp. lloydii. L: 25 15 615 102 39 444, nadm. výška 1115 m.

Vlasta Kusý, Čechomexičan a náš řidič

Večer jsme zakempovali před Viescou v pustině. Opět se ozývají kojoti, opět družné posezení u ohně a bezesný spánek unavených cestovatelů.