MEXIKO 2004 (6)

zpracováno podle deníku Sváti Matějky z Mostu, milovníka echinocereusů, bonsají a ještě bůhvíčeho, skvělého cestovatele, společníka a muzikanta.
Den jedenáctý a dvanáctý

Den jedenácty - 27. 3. - Sabado
Ráno jsme usilovně pročesávali kopec nad tábořištěm a našli pouhé tři rostliny Thelocactus. Měly 21 žeber. Víc nic, kromě očekávaných už popsaných druhů. Pročesávali jsme také chloupky na svých končetinách. Lokality s pastvinami koz totiž ukrývaly i místní klíšťata. V Mexiku otravují život teplokrevným živočichům dva druhy těchto málo sympatických tvorů: malá pinolio (srovnatelná s našimi co do velikosti i apetitu) a velká garapata, která máte šanci ucítit, když se po vás procházejí, ale když se nasají, lehčí povahy musí při pohledu na ten krvavý pytel na své kůži omdlívat, pokud vás zcela přes noc nevysají. Nás si vybrala za předmět svého zájmu naštěstí pinolia. Vykroutil jsem dvě, stejně jako spolustanovník Luděk a jedno pak Libor.

Thelocactus rinconensis

Náš zájem byl ale soustředěn na stále neobjevené teláče, a tak jsme to za Icamole směrem na Monterrey zkoušeli na svazích vpravo od silnice znova. Ale kromě chřestýše, který chtěl pozdravit z bezprostřední blízkosti velitele výpravy Pavla, jsme neviděli nic, co by vzrušovalo naše badatelské duše.

Chřestýš

Chevrolet tedy vyrazil zpět na Minu. Po několika kilometrech, v místě, kde umělohmotný kýbl na silnici varoval všechny uživatele vozovky, že se za ním skrývá v asfaltu zhruba třímetrový kráter, jsme zpomalili a v tom zahlédli na stráni u vozovky rozkvetlé skvosty, jaké jsme dosud nepozorovali! Množství červených květů (pozor – zde je v deníku chyba – autor si při dodatečném psaní deníku spletl místo s pozorováním lokality Thelocactus freudenbergeri v Grutas! Tyto rostliny kvetou spíše světle žlutě, některé se slabým nádechem do růžova!) - ano, byly to oni:

Thelocactus rinconensis  – silnice z  Mina na San Antonio de Ariste
(Průměr cca 25 až 30 cm s 34 žebry!!!)

Šplhaly se zde po vápencových výběžcích, na omezené lokalitě, poměrně v hojném počtu, vystaveny jižnímu slunci. Po přešťastném nálezu této populace námi dlouho hledaných rostlin jsme pokračovali ke včerejším kočkám.

Thelocactusem rinconensis v. freudenbergii

Po kratší občerstvovací zastávce v Icamole jsme razili do Grutas de Garcia. Cesta překrásným pohořím nás vedla za Thelocactusem rinconensis v. freudenbergii

Projeli jsme kolem parkoviště u jeskyní, dál směrem k vápencovému lomu a těsně před jeho branou pěšky do kopce vpravo. Tam nás uvítaly nádherné kvetoucí rostliny teláčů. S nimi i obrovské Epithelantha micromeris, vysoké až 10 cm a 7 cm v průměru.

Epithelantha micromeris

Byla to pastva nejen pro oči a objektivy našich fotoaparátů. Pak se naše šťastná osádka chevroletu vracela na La Rinconada. Ovšem hned za výjezdem ze soutěsky se opět šplháme vpravo do svahu a nacházíme nádherně meruňkově kvetoucí Thelocactus rinconensis f. apricot! L: 25 50 545 - 100 32 242, n. v. 840 m.

Thelocactus rinconensis f. apricot

V 17 hodin pokračujeme na Rinconadu národním parkem Cumbres de Monterrey (Vrcholy Monterrey). Entuziasmus z nalezení aprikotů se odráží na našich budoucích činech: objednáváme si na ulici nedopečená pollos a zapíjíme je neuvěřitelně drahým pivem. 538 pesso za kuřátka a 20 pesso za jednu plechovku moku. Naštěstí to byla jediná daň takto špatně zvoleného stravování. Jiné potíže nenastaly.

Epithelantha micromeris

Večer jsme zakufrovali, směr Saltillo, pod železničním mostem, kde se křížila ještě jedna trať pro železniční dopravu. Místo u řeky, kde se hlučně bavily i skupiny místní mládeže, které tu užívaly víkend, nám poskytlo příležitost omýt svá zaprášená těla. Horší byla noc „na perónu“. Některým z nás se v noci zdál sen, že je přejel vlak.

Astrophytum capricorne

Den dvanáctý - 28. 5. - Domingo
Za slunečného rána, cíl: na svahu nad kostelem La Rinconada odhalit další teláče. A už po pár desítkách metrů stavíme, protože vlevo na svahu vidíme další důkaz našich objevů: žlutě kvetoucí Thelocactus rinconensis, L: 25 48 005 - 100 38 713, n. v. 770 m. Takhle tedy vypadá typová rostlina, podle které byl následně popsán celý komplex poddruhů a variet.

Thelocactus rinconensis

Za osadou El Fierron jsme v pravotočivé zatáčce obdivovali velká A. capricorne, Mammillaria melanocentra, M. pottsii. Kousek severně od obce La Rinconada, vpravo od cesty, naproti kopci s křížkem rostly opět T. rinconensis typ, L: 25 41 277 - 100 43 292, n. v. 1048 m.

Astrophytum capricorne

Vyrážíme směrem na Saltillo s cílem podívat se na Echinoffosulocactus multicostatus. Po několika dnech cestování vypadají útroby Chevroletu značně neutěšeně, tedy jak u koho. Velitel tam toho na přední sedačce a v jejím okolí má vždy mnoho, počítač, fotoaparát a další potřebné i méně potřebné věci, takže každou chvíli ztrácí a znovu nachází pásku na lepení sáčků, GPS přístroj, baterie...

Křižujeme samotné město a hledáme podle GPS onu lokalitu E. multicostatus. Nakonec směr nacházíme a náročným dvouhodinovým výstupem zdoláváme vysokánský kopec 1775 m n. m. Výsledek - kromě nabrání kondičky - nulový. Našli jsme jen jedinou mrtvou rostlinu, důkaz, že tu asi někdy byly.

Fouquieria

A nyní směr La Paloma, Monclova. Opouštíme hlavní město Coahuily, kde se v neděli nesmí prodávat alkohol. U silnice na La Palomu navštěvujeme lokalitu s Mammillaria pottsii a Epithelantha micromeris s bíložlutým květem. Její otrnění není tak sněhobílé, jak jsme pozorovali v Grutas. Projíždíme La Palomou a dostáváme se do naprosté divočiny. 500 metrů před lomem odbočujeme po prašce doleva. Za ruinami dávné osady se dostáváme do malebného údolí sevřeného z obou stran zvedajícími se hřebeny hor.

Epithelantha micromeris

Večerní průzkum nám potvrdil výskyt očekávaných skvostů: Ariocarpus retusus a Epithelantha micromeris. Libor, vraceje se z toalety, nám předvedl nádherného sklípkana rodu Eurypelma, jehož velikost i barva nás překvapily. Večer jsme trávili družně u ohně a bavili se historkami z pestrého života členů výpravy. Výchovně naučný moment večera naplnilo notebookové promítání Václavových snímků z minulých kaktusářských výprav. Večer doplnily i světelné efekty blesků nad horami. Naštěstí žádná záplavová vlna nás přes noc nepřekvapila.