Den po dni v Baja California (1)

20. 2. – 16. 3. 2008

Úvod
Za svého krátkého cestovatelského života (od r. 1999) jsem Baja California navštívil 3x. Při každé cestě jsem hledal Echinocereus lindsayi. Nikdy jsem tento šperk mezi echinocereusy nenašel. Nyní jsem si dal závazek. Z Baja neodjedu, dokud to nenajdu. Pro popis strastí i slastí, které nás po této cestě doprovázely, používám kompilaci z deníku Pavla Randy, ze svého deníku a z vlastních chatrných vzpomínek. Tak jsem docílil zhruba 60% jistoty, že vše, co je v deníku psáno, je i pravdou. (Pavel Pavlíček)

Naše cesta započala 20. února 2008 odletem z Prahy přes Frankfurt do Los Angeles, kde jsme si u firmy, která je specializována na přeshraniční zápůjčky aut, vyfasovali dvě auta pro 4 a 7 osob. Bylo nás jedenáct, jak lze z prostého součtu usoudit, a to: Libor Kunte, Pavel Pavlíček, Václav Jakubec, Míra Černý, Pavel Randa, Luděk Šubrt, Mária a Vlasta Lukešovi, Jarda Bittman, Pavel Čejka a Vladimír Šamalík.

Stavujeme se v marketu pro zásoby, pivo, led a termobox, a kolem San Diega míříme do mexického městečka hříchu Tijuana (sem prý míří ze severu hordy sexuchtivých amíků a z mexického jihu pak míří mnoho dolarů chtivých černovlasých krasavic lehčích mravů).

Hranice projíždíme bez toho, že by si nás někdo z personálu všiml. V Tijuana, už dlouho po půlnoci) odbočujeme podle hranic doleva, projíždíme městem Tecate, kde se vyrábí dobré stejnojmenné pivo. To nás provází po celé cestě, ale v rámci nutnosti dodržování pitného režimu jsme nepohrdli ani jinými značkami, jmenujme třeba Carta Blanca, Modelo, Corona, Pacifico, Dos X, ale třeba i Bohemia!

Asi ve tři hodiny ráno nacházíme dost provizorní místečko na kemp a uléháme k menšímu odpočinku. S rozbřeskem vstáváme, balíme stany a v pohybu snídáme. Kde se vzal, tu se vzal, přichází domorodec s měkkým srdcem z nedalekého stavení, s termoskou výživné kávy. Luděk ještě stačil oběhnout přilehlé kopečky. Měly by tu růst Ferocactus orcutii nebo Ferocactus cylindraceus, ale nic. Pavel P. před odjezdem poděkoval domorodcům několika doutníky.

21. 2. – druhý den
Trasa vede přes Ensenada. Cestou 2x stavíme, poprvé v krajině kde jsou obrovské kameny. Na kopečku fotíme nějaké Dudleya, Agave a Opuntia. Na další zastávce u zdi domku na záhonu Aloe vera, rozmarýn a Trichocereus. U stánku hodláme zakoupit pytel pomerančů, ale podle ochutnavačů nejsou nic moc a ještě drahé. Dobré spíše pro vyšťavení na jouce. Anebo pro pitomý amíky, co nejdřív kupujou a až potom chutnají. Takže nebereme a dále kupujeme pomeranče a jiné ovoce raději jen v marketech.

Vjíždíme do Ensenada a hledáme kde se dobře najíst. Po krátkém hledání, shodou šťastných náhod narážíme na restaurant Ocean City kde za pobaveného pozorování asijského personálu po platbě 73 pesáků může každý sníst, co se do něj vejde. Je tu od brambor až ke zmrzlině vše.

Po několika chodech, dobře preventivně přejedeni, vyrážíme dále na jihovýchod. Personál vyhlíží méně pobaveně, než na začátku. Třeba jen Venca Jakubec jim snědl více jídla a vypil více oranžády, než jsme zaplatili všichni dohromady.

Naším dalším cílem je město San Felipe na východním pobřeží Cortezova moře (jinak také Californský záliv). Zastavujeme u kopečku, kde vidíme sudy Ferocactus cylindraceus. Vracíme se na hlavní, kde nás čeká první kontrola, vojáci v černých kuklách se samopaly. Protože v tuto chvíli máme jiné starosti, než pašovat drogy nebo zbraně, s úsměvem a mávnutím ruky nás posílají do háje.

Po chvíli se vpravo od cesty na svazích objevují asi půlmetové Ferocactus acanthodes / cylindraceus, to se musí vyfotit, proto stavíme. Rostou tu i Echinocereus engelmannii, Mammillaria dioica, nacházíme dokonce i kristátu. Opuntia a Dudleya sp. rostou všude, tak to ani nezmiňujeme. Populace ferokaktusů nás pak provázejí na svazích po obou stranách podél cesty.

Stavíme tedy až kousek od městečka Valle La Trinidad. Tady jsou snad stovky Ferocactus  acanthodes, spolu s mohutnými Agave. Protože se blíží večer je třeba najít tábořiště. Vyjeli jsme z kopců do rovinaté krajiny, po chvíli zastavujeme na velmi pěkném plácku. Dříve než vylezeme z aut, jsme obklopeni celou četou vojáků. Libor šprechtí španělsky rychleji než četař, a tak vojáci raději rychle odjíždějí. My můžeme spokojeně zakempovat, nasbírat dříví a při setmění už plápolá náš první ohýnek. A že jich ještě do konce naší cesty bude! Nacházíme se nedaleko El Allianza la Producecion.

Ještě poznámka Pavla ke kempování:
Pokud to jde, vždy se snažím najít dobré místo pro kempování za světla. Pravdou ovšem je, že v těchto zeměpisných šířkách se stmívá brzy a rychle. Takže místo je třeba najít do sedmé večer – a to už jsou jen zbytky světla. Posbírat dříví, posedět kolem ohýnku, popít pivečko nebo tequilu, poklábosit o tom, co jsme za den viděli. To vše přispívá k pohodě při cestování. Také dobré vyspání v příjemném, plochém místě má svůj vliv na pohodu příštího dne. Některé skupiny tento styl odmítají, v neustálém spěchu stíhají více lokalit, více semen, více kilometrů. Pak slyším zvěsti o nervozitě, hádkách, nepříjemnostech. Já trvám na tom, že jsme na dovolené, nikoliv na útěku.