Vážení přátelé,
brněnská organizace Astrophytum
oslavila velmi
významné výročí založení - 80 let. Součástí oslav je i
Speciální číslo AZETu, jehož první číslo vyšlo v roce 1970,
tehdy ale pod názvem Astrophytum - zpravodaj. Vydavatelé
našim novinám poskytli laskavé svolení, abychom cestopisné
články z tohoto speciálního čísla publikovali i v našich
internetových novinách. Takto se hezké příběhy našich
cestovatelů dostanou opět k dalšímu okruhu čtenářů a zároveň
tím zpopularizujeme tento velmi zajímavý brněnský
zpravodaj(pp).
Brněnský kaktusář v Argentině
Oldřich Chloupek
V Argentině jsem byl na nalezištích kaktusů celkem po
měsíci v roce 1997 a 2004, vždy v lednu. Byla to dobře
využitá doba díky výborné přípravě trasy ing.
J. Odehnalem, s nímž a dalšími kolegy jsem zde cestoval.
Po stanovení trasy a po výběru seriózních, skromných a
nepříliš líných spolucestujících kaktusářů, je dalším
důležitým úkolem najit a najmout vhodné auto. Poprvé
jsme měli Fiat Uno, s nímž jsme projeli nejen Argentinu,
ale i Bolivii, po druhé terénní Nissan s náhonem na
čtyři kola. I s tímto terénním vozem jsme občas za
monzunového deště těžko projížděli po výrazně lepších
cestách, než byly před sedmi léty.
Asi nás mě Pán Bůh rád, že jsme s Fiatem projeli
první expedici, i když po příchodu monzunových dešťů na
bolivijském Altiplanu ve výšce kolem čtyř tisíc metrů
jsme nemohli projet brodem přes řeku a museli se vrátit
mnoho set kiometrů zpět. Projeli jsme ale brodem u
Knucho Ingenio v Bolivii. Po deštích se řeka rozvodnila
a my stáli na jižní straně a chtěli na druhou. Tak jsme
z auta vylezli a vjeli do řeky. Jenže nebyo možné přejet
přes kameny, tak jsme s Vaškem tlačili. Jenže mezitím
natekla voda do fiátku a zhasl motor. Naštěstí Jožka
bystře zareagoval a ihned motor nastartoval znovu, takže
voda nestačila natéci výfukem do motoru. Tak jsme
vyjeli, sice my tlačitelé zcela mokří, protože jsme do
té vody při tlačení spadli. To bylo při 5-10°C a tak
jsme museli sušit. Protože to šlo špatně, tak jsme
využili dehydratačního účinku alkoholu vnitřní aplikací.
To byla stejně zajímavá cesta; protože má Fiat Uno
benzinovou nádrž dole před motorem, a protože jsme
jezdili i tam, kam by si jen málokdo troufl s traktorem,
tak jsme ji třikrát prodřeli. Nejen třikrát prodřeli,
ale i třikrát opravovali, ale myslím, že prosakuje
dodnes.
Při první cestě jsme se živili převážně jako
samozásobitelé, vařili hlavně polévky a spali ve stanu,
Vácav Šeda v autě. Při druhé cestě jsme už spali
převážně v ubytovnách, často nevalné kvality a živili se
v bufetech. Venku jsme spali pod širákem jen několikrát
a téměř vždy nás déšť zahnal do auta, kdežto Milan Kuman
a Jano Beliancin přežívali v těchto případech ve stanu.
Před cestou skrz Quebrada del Toro jsme hledali
nocleh v městečku Rosario, téměř v nížině,
kde se pěstoval tabák. Městečko nebylo výstavné, řádil
tam monzunový déšť a tak obyvatelé postávali ve vchodech
domů a bylo jim dobře. Nám však dobře nebylo, protože
jsme nemohli nalézt nocleh. Stále nás někam posílali,
pak zase naopak, a tak jsme už byli zcela promoklí.
Nezbylo, než jednoho uchopit za ruku, aby nás tam
dovedl. Byl to ten polorozpadlý dům uprostřed ulice. Na
pokoji jsem konstatoval, že tady určitě dostaneme svrab,
či jinou prašivinu, protože povlečení nebylo asi dva
roky převlékané, pokoje zatuchlé a podle mého názoru tam
alespoň měsíc nikdo nespal. Milan, jako významný lékař,
však rozhodl, že vlastně sám potvrzuji, že svrab dostat
nemůžeme, protože ten po 13 dnech bez potravy uhyne
hladem. Tak jsme na těch postelích ve spacácích přespali
a až dodnes vypadáme tělesně zdravě.
Za den jsme projeli Quebrada del Toro, kde je dnes
asfaltová silnice, kdežto když jsme tam cestovali s
Fiatem, byla cesta kamenitá a přes brody. Pod vrcholem
stoupání, ve výšce asi 3700 m však tak jak před léty
pršelo se sněhem. Tam se nachází San Antonio de los
Cobres, tedy Svatý Antoníček od mědi. Než jsem poznal
poušť Atacama v Čile, domníval jsem se, že takto vypadá
peklo - tehdy jen plechové baráky horníků a krajina
zcela bez vegetace. Ale i tam, kde nic pořádného neroste
se vyskytují kaktusáři a vždycky něco naleznou, zde
např. Echinopsis leucantha, v průsmyku na konci Quebrady
to byla Soehrensia nivalis, před léty jsme ji viděli
kvést pokrytou sněhem.
Na cestách nás však neohrožoval jen svrab, ale i vyšší
moc. Při první cestě jsme projeli krásnou Questa de
Miranda, tj. dlouhou trasu do hraničních hor mezi
Argentinou a Čile. Také podruhé jsme našli stejné místo
ke kempování u říčky, kde se dalo i umýt, i když vody
bylo asi jen 20 cm. Ale celé odpoledne v horách bouřilo,
večer se utvořila duha kolem měsíce, bylo dusno a něco
bylo v ovzduší. Pak to přišlo, horská bouře. Říčka se
rozvodnila, vystoupila asi na dva metry hloubky a
rozlila se, k nám však nedosáhla.
Nejpřízračnější však byly rolling stones, tj. valící
se balvany. V rozbouřené řece se valily balvany, snad až
do průměru půl metru a vydávaly skřípavě drhnoucí
traumatizující zvuk. Tábořili jsme pod silnicí. Na ni se
valily balvany z hor nad ní. Když jsme se pak vraceli do
nížiny, některé byly téměř o velikosti auta, silnice
byla zanesena místy bahnem a místy zavalena balvany, jak
je vidět z fotografie.
|
Silnice
na Cuesta de Miranda po noční horské bouřce,
dva velké kameny s naším autem
|
Na hranicích s Bolivií jsme hledali u
města Yavi nově objevené Yavia cryptocarpa, ale
marně. Zato se zde na nedělní ranní projížďce objevili
vyšňoření kovbojové. Byli jsme zde ve vrcholném létě,
ale zrovna bylo monzunové období a tak pršelo a pršelo
při 5-10°C. Přitom kvetly Parodia maasii,
oreocereusy, Opuntia subterranea a jiné kaktusy.
Těm na rozdíl od nás zima nebyla. Kdybychom u nás tyto
rostliny při uvedené teplotě zalili, tak by se s námi
asi rozloučily. Patrně to je proto, že tam je trvalý
vítr, takže jakmile déšť či přeháňka skončí, povrch
rostlin rychle oschne a neumožní tak vyklíčení houbových
spor.
V pohoří Ambato, kde roste Gymnocalycium ambatoense
a Gymnocalycium
carminanthum jsme se vydali na poměrně vysokou horu.
Široko daleko nebylo ani člověka, ani viditelné zvíře.
Když jsme byli pod vrcholem, náhle se přiblížila letka
asi třiceti kondorů a několik minut nad námi kroužila.
Když zjistili, že jsme dost vypasení a že by nás sice
mohli udolat, ale potom neunesli a ani na místě
nespotřebovali, tak zase znechuceně odletěli.
|
Takový kondor má rozpětí křídel
až dva metry,
ale co to je ve srovnání s následky české kuchyně. |
K poznání kultury národa patří i poznání domácí kuchyně.
To jsem si řekli, když jsme se před odletem domů
zastavili ve městě Vlila Maria na asado, což je typická
argentinská hovězí pečeně, s níž jsme měli z minulé
cesty vynikající zkušenost. Restaurace se otevírala až v
devět večer. Pak jsme hladoví ochutnali různé studené
předkrmy. Následovalo asádo, nejdříve jelítko,
jitrnička, kus propláchnutého grilovaného střívka i se
šlemem a nakonec grilovaná žebra, ale to už jsme skoro
nemohli. Bylo to výborné, ale o to horší bylo velice
brzké, naléhavé a urychlené vyprazdňování. Hlad byl
potom o to větší.
Největší rozdíl mezi naší zemí a
latinsko-americkými zeměmi, které jsem navštívil pro mne
představují psi. Je jich všude plno, většinou hladoví,
ale slušní. Nikdy nejsou agresivní, přijdou na metr k
člověku a smutně se dívají. Byli hodní a proto jsme jim
rádi dávali něco k žrádlu, pokud jsme měli. U nás psi
nesmějí volně pobíhat, protože jsou agresivní a napadají
hlavně děti. Inu, jací páni, takoví i psi.
V porovnání Mexika, Argentiny, Bolivie a
Čile se mi zdá, že nejpestřejší kaktusová flóra je v
Mexiku a nejméně pestrá v Čile, kdežto turisticky je z
hlediska přírodních zajímavostí nejpestřejší právě Čile.
Bolivie je však nejsympatičtější, protože je z nich asi
nejchudší a proto i lidé nejpříjemnější; kaktusy jsou
však také méně pestré. Když si pak v letadle při
zpáteční cestě člověk promyslí, co všechno jsme přežili
a jaká nebezpečí nám hrozila, diví se, že se vrátil
nejen živý, ale i zdravý domů.
|