Pavle, doufám, že článek
pustíš navzdory rejpavému tónu některých odstavců. Je to po
vzoru Franka Zappy, který se svými poznámkami na jevišti
snažil přimět lidi k přemýšlení. Bylo
by škoda, aby to dopadlo, jak říkával Werich: „Mně se nejvíc
libí ten optimizmus těch nakladatelství, která si myslí, že
co čtenář, to blbec.“
No, mně se ten článek
moc nelíbí, spíše proto, že mám pocit, že je moc dlouhý a
nezapadá do odlehčeného tónu těchto novin, kde jsou
preferovány příspěvky spíše obrázkové s méně textu, než
naopak. Také se mi jako věřícímu příliš nelíbí některé
poznámky směřující k Bohu, i když přirozeně nemusím být
úplně přesvědčen o logice popisu stvoření světa ve Starém
zákoně. Ale protože mám Oldu Fencla rád a protože věřím, že
čtenář se sám a v poklidu rozhodne co a jak, článek do novin
pouštím. Pokud text kohokoliv osloví natolik, že pocítí
nutkání reagovat, nechť tak učiní na adresu autora do Nového
Mexika oldanm@yahoo.com,
nebo na adresu redakce. pp.
Zmatení kaktusářů okolo fylogeneze a
klasifikace kaktusů nemá zjevného konce. Neschopnost nalézt
jednoduché pojetí systematiky a klasifikace kaktusů vede k neustálým
změnám jejich jmen a přiřazování k tomu či onomu rodu,
podrodu, poddruhu či variety. Tato snaha primitivistického
pojetí taxonomie a klasifikace poukazuje na ustrnulost
vývoje našich mozkových a smyslových kapacit jako lidský
druh, který není schopný se vypořádat s dynamickými změnami
v přírodě. Ať si to připustíme nebo ne, neustále spadáme pod
vliv náboženských představ o stvoření světa Bohem. Noe na
své arše zachránil výběr jasně definovaných přírodních druhů
živočichů a rostlin, které pak zpětně osídlily svět. Ty byly
jasně pojmenovatelné a tak srozumitelné všem jak minulým tak
budoucím čtenářům Bible.
Kdyby však obdobný úkol měl realizovat
Darwin, došlo by ke značnému zmatení ve smyslu jak vůbec
tyto druhy vybrat, neboť po seřazení všech živých organizmů
podle podoby do jedné řady by nebylo snadné tyto umělé
mezidruhové hranice definovat. Vybrané druhy by
reprezentovaly jen náhodný výběr dědičných vlastností, které
by nemohly zajistit dlouhodobé přežití druhu vzhledem ke
nevyhnutelnému driftu v genetické informaci. Aby k tomuto
driftu nedošlo, je zapotřebí variability genetického kódu,
jež lze zajistit jen zachráněním mnoha jedinců původních
populací ať rostlin či živočichů. Po největším masovém
vymření druhů na konci Permu před 250 miliony let, trvalo
mnoho dalších milionů let než se diverzita druhů znovu
obnovila. Na základě těchto faktů z geologické minulosti
země je proto Biblická představa o záchraně druhů na Noemově
arše zcela nerealistická. Podle posledních výzkumů historie
Středozemního moře je pravděpodobné, že biblická potopa je
převzata z obdobné události popsané již dříve v Gílgamešovi
a zachycené na hliněných tabulkách dávno před sepisováním
Bible. Časově se tato původní potopa shoduje s geologickými
doklady o sesuvu poloviny sopečného kužele Etny na Sicílii
do moře. Tato katastrofa je datována do doby před 8 tisíci
lety. Ta způsobila zemětřesné vlny Tsunami, jež přesahovaly
výšku 30 metrů a způsobily značné ztráty na životech v celém
okolí Středozemního moře. Kdyby podle Bible vyhynul téměř
všechen život na Zemi, trvalo by jeho navrácení déle než
pouhých 8 tisíc let a vzhledem k popsanému genetickému
driftu by většina původních druhů stejně vyhynula.
Z filozofického hlediska nám příroda svojí dynamičností
nahání v podvědomí strach, jelikož jakýkoli přírodní ať
reálný či zjevný chaos vede ke snížení našich šancí na
přežití. Proto od nepaměti člověk usiluje o její ovládnutí a
ustavení pevného řádu, jímž se pak může řídit. Tato snaha
nám na jedné straně usnadnila úspěšné přežití lidského druhu
(o skutečné úspěšnosti by se dala napsat diplomová práce),
na druhé nás oddaluje od proniknutí do hloubky rozmanitosti
přírodních pochodů a přirozeného dynamického vývoje, který
je hnán základními vlastnostmi hmoty-energie. Sepsání Bible
byl jeden z ranných pokusů nasadit na lidskou společnost a
přírodní jevy pevný řád. Ten z důvodů touhy po
neotřesitelnosti tohoto řádu přichází od největší vesmírné
autority, Boha, jež je dokonalý a nejmocnější a vše
vládnoucí. Z tohoto hlediska tudíž nebylo možno o řádu v
Bibli polemizovat a tudíž ohrozit její platnost. Její
neotřesitelné postavení bylo rychle využito k upevnění moci
vládnoucí kasty, jejíž moc se rozrůstala spolu s
rozšiřováním těchto náboženských představ (zatímco větší a
větší masa se dostávala do pozice sloužících, jímž se taktně
říká „sloužících bohu“). Věda včetně Darwinovy teorie o
vývoji druhů začala autoritu mocipánů podkopávat a
zneklidnila i světovou veřejnost neboť pevný řád v Bibli
ustavený se z hlediska pokračujících vědeckých výzkumů
nadále nejevil již tak pevný, a nejistota výsledků či
složitost a náročnost pochopení někdy přechodných avšak vždy
neustále se vyvýjejících či prohlubujících vědeckých závěrů
většinu davu značně znervóznila, a to až do bodu kdy došlo k
upalování kacířů, rozmachu inkvizice a podobným veřejným
procesům za účelem potírání vědy a upevňování moci církve.
Tyto trendy v určitém smyslu přetrvávají až do dnes (tato
skutečnost by neměla být překvapením studentům americké
společnosti, kde zhruba polovina populace stále věří v Boha
a stvoření světa).
V menším měřítku se náboženské pojetí stvoření statického
světa promítá i do křečovité ustrnulosti škatulkování živých
organizmů do kdysi definovaného pojetí taxomonie podle
stylu: Říše, kmen, třída, řád, čeleď, rod, druh. Tato
převládající nomenklatura známého života je v mnoha směrech
nedostatečná. Od vzniku živé hmoty se život nevyvíjel podle
nějakých definovatelných pravidel, nýbrž značně chaoticky.
Strom života je změť vývojových větví bez jakéhokoli schéma.
Některé jednoduše „zaschly“, jiné stále bují. Na vzdory všem
hysterickým pokusům církve a i jiných náboženství, Darwinova
teorie stále obecně platí a dobře generalizuje model vývoje
živé hmoty. Udržet tento dynamický model v představách
lidského intelektu vyžaduje určité mentální úsilí, a tak při
neochotě toto úsilí vydat a dále z důvodů typické lidské
pohodlnosti, naše mysl neustále sklouzává do jednodušších
představ světa, které nevyžadují tolik mentální energie. Na
černobílých neměnných biblických modelech světa závisí
výdělky mnoha jednotlivců, moc mnoha vlád a spokojenost a
mír v mnoha mozkách mentálně líné populace. Bohužel tato
masová hypnóza strhává do určité míry i mnoho jinak nelíných
kaktusářských myslitelů k vizím o definovatelnosti a
škatulkování světa a v marné snaze tuto jednoduchost nalézt
pokračují v nekonečné sérii nových kombinací jmen stále
stejných přírodních organizmů, které se často
nepostřehnutelně mění z generace na generaci a vytvářejí
stále nové přechodné formy, variety, poddruhy, druhy, atd. v
souladu s měnícím se prostředím. A tak se zdá, že i nadále,
ať je to v kaktusářství či jinde ve společnosti, naše
přirozené mentální schopnosti vývoje mysli k harmonii s
reálnou přírodou budou limitovány zastaralými náboženskými
představy o černobílém světě. Naše mysl zůstane strnulá a
chladná zrovna tak jako interiéry kostelů, a Darwin bude
nadále oblíbeným terčem náboženských fanatiků, neboť
ohrožuje samu existenci systému, který slouží k ohlupování a
kontrole mas a obohacování oportunistů. Musím dodat, že v
porovnání různých světových náboženství je Buddhismus (lze
li jej vůbec za náboženství považovat) k pochopení
přírodního prostředí nejblíže. Dále náš současný
přetechnizovaný západní svět lze vidět i ve světle
narůstajících duševních nemocí a odtržení našeho druhu od
přírody únikem do světa symbolizmu a do počítačového „cyberspace“,
kde realita je naražena nulami a jedničkami digitálních
systémů virtuálního světa. Poukazuji zde na skvělé knihy o
tomto problému od John Zerzan a dále na rozhovory s předními
vědci v dokumentárním filmu The 11th Hour.
Až v přírodě narazíte na rostliny, které nesedí žádné vaší
škatulce, prosím uvědomte si, že tato rostlina reprezentuje
důkaz o tom, že svět není černobílý, že Darwin měl pravdu, a
že sláva se nestaví ustrnulosti mysli. Správně pochopit
vývojovou řadu živých organizmů v kontextu klimatického a
geografického pojetí, jejich vzájemné konkurence a symbióze,
v jejich zapojení do funkce v ekosystému, a dále o ní napsat
studii doloženou fakty je značně náročnější než přehodit
rostlinu z jedné škatulky do druhé bez přítomnosti vědeckého
zdůvodnění a faktů. Složitost klasifikace přírodních
organizmů by naopak měla u nás vyvolat pocit radosti ze
života a jeho nekonečné barevnosti a komplexnosti (ta nás
chrání před nudou z poznaného světa), osvobodit nás od pout
náboženského dogmatu a odstranit strach z vědy, jako oboru
suchého a nezáživného. Tím se věda bohužel často stává pod
kontrolou zkostnatělých jedinců, kteří lpí na velikosti své
slávy a vážnosti svého postavení, které hájí na úkor jiných
talentů.
Na závěr vysvětlení některých pojmů:
Taxonomie se obecně zabývá klasifikací organismů do
skupin podle znaků, vlastností, vývojových a příbuzenských
vztahů a vyhodnocuje jejich variabilitu; je vědeckou
disciplínou, která se snaží postihnout realitu v přírodě.
Navzdory používání vědeckých metod, je taxonomie do jisté
míry závislá na subjektivním pohledu jednotlivých badatelů a
vlivu různých taxonomických škol.
Nomenklatura rostlin se (paralelně a nezávisle k
nomenklatuře živočichů) zabývá vědeckým jmenoslovím včetně
hierarchických úrovní (tj. kategorií neboli ranků)
taxonomických (resp. příbuzenských) skupin, tj. obecně
taxonů rostlin, primárně druhů. Jména rostlin slouží k
dorozumívání, nikoli k vyjádření jejich znaků, vlastností,
zeměpisného rozšíření nebo historie (i když z nich obvykle
vycházejí). Jména rostlin jsou plně závislá na akceptovaném
taxonomickém pojetí a jejich platné ustavení je dáno
Mezinárodním kódem botanické nomenklatury, ”International
Code of Botanical Nomenclature”, zkráceně ICBN. Pro úplnost
je nutno se zmínit o Mezinárodním kódu nomenklatury pro
pěstované rostliny, ”International Code of Nomenclature for
Cultivated Plants”, zkráceně ICNCP, který se zabývá
jmenoslovím skupin rostlin existujících s přispěním člověka,
tj. uměle vzniklých, vyselektovaných nebo záměrně
udržovaných kulturních odrůd, tj. kultivarů rostlin. Oba
kódy jsou celosvětově akceptovaná univerzální pravidla pro
výběr, tvorbu a používání jmen rostlin. Oba kódy jsou
průběžně měněny a doplňovány v nepravidelných víceletých
periodách vždy po odhlasování změn na Mezinárodním
botanickém kongresu.
Historie utváření jmen živých organismů:
Současná nomenklatura rostlin (i živočichů) využívá tzv.
binomický systém, zavedený po polovině 18. století švédským
přírodovědcem C. R. Linnéem. Datum vyjití jeho základního
díla Species Plantarum, 1. květen 1753, je považováno za
výchozí časový bod platného zveřejnění vědeckých jmen a
počátek moderní nomenklatury cévnatých rostlin (kapraďorostů
a semenných rostlin), jména publikovaná před tímto datem
nepovažuje Kód za jména platná. Podle tohoto binomického
systému má každý ve vědě známý biologický druh své latinské
jméno, které se skládá ze dvou částí (např. Tilia
platyphyllos), tj. ze jména rodového, psaného s velkým
počátečním písmenem, a jména druhového, chápaného jako
přívlastek (epiteton). Výsledný binom (binární, tj.
”dvojité” jméno) je doprovázen jménem nebo zkratkou jména
původního autora (autorů), který druh pojmenoval a platně
popsal (např. Tilia platyphyllos Scop.). Zkratky se
používají u starších známých autorů a jejich forma je v
dnešní době ve vědeckých pracích vyžadována v souladu s
dílem ”Brummitt & Powell: Authors of plant names, Kew,
1992”. Jména taxonů vyšších úrovní než rod jsou jednoslovná,
přičemž každá úroveň má svou ustálenou koncovku (např. jména
čeledí mají koncovku –aceae, přiřazenou k jazykovému kmenu
jména některého ze zahrnutých rodů, např. Fagaceae). Spojení
rodového jména se jmény druhotných kategorií podřazených
rodu (infragenerických), s druhovým epitetem a případně s
dalšími epitety druhotných kategorií podřazených druhu (infraspecifických)
se formálně nazývají nomenklatorické kombinace, přičemž před
jmény druhotných kategorií musí být uvedena příslušná
úroveň, nejčastěji standardně používanou zkratkou (např.
subg. pro podrod, sect. pro sekci, subsp. pro poddruh, var.
pro varietu, f. pro formu). Binomická jména druhů mohou tedy
být doplněna o epiteton poddruhu, variety nebo formy, pokud
byl u konkrétního druhu některý z těchto taxonů rozlišen a
platně popsán (např. Tilia platyphyllos subsp. cordifolia).
Aby botanická (a rovněž zoologická) nomenklatura mohla být
funkční, tj. splňovat svůj hlavní cíl, totiž sloužit k
dorozumívání mezi lidmi celého světa, musí být jména taxonů
na úrovni čeledi a níže (druhů především) fixována na tzv.
nomenklatorický typ (dále jen typ). Typem jména druhu nebo
vnitrodruhového (infraspecifického) taxonu je dokladový
exemplář, jeho vzorek, případně ilustrace. Tento typový
prvek pak slouží jako srovnávací standard, aby bylo možno co
nejobjektivněji zpětně doložit, jaký biologický objekt jméno
reprezentuje. Okolnosti typifikace jmen jsou relativně
komplikované. Typová metoda je poměrně nová, o typech se
začalo uvažovat v polovině 20. století, takže starší jména,
vytvářená od doby Linného asi 200 let své typy primárně
nemá, ale jsou dodatečně vybírány z dostupného materiálu
specialisty revidujícími příslušnou taxonomickou skupinu. Od
roku 1958 je povinnost při popisu nového taxonu rostliny
(nebo živočicha) stanovit typ, jinak se jméno nepovažuje za
platné. Kromě uvedení typu je dnes mimo jiné nezbytnou
podmínkou pro platnou publikaci jména nového taxonu rostliny
latinský doprovodný popis, a to alespoň ve stručné formě
(nazývané diagnóza).
|