Zkratkou do Moab


„Pojedeme do Moab terénní zkratkou přes poušť” prohlásil Busi s nadšením. “To doufám nemyslíš vážně” odsekla jsem. Ale myslel. Pravda, s naším 15 let starým bílým Jeepem Cherokeem, modelem Laredo, se cítil připraven na cokoliv. Konec konců ten Američan afrického původu, od kterého jsme Jeep koupili, přísahal, že Jeep “runs beautifully” – šlape jak hodinky. Jeepa jsme pokřtili Polární liška na počest naší nedávné návštěvy východního Grónska. Kdo má jméno, má přece duši…

Na mé naléhání se Busi v Needles v Návštěvním středisku Národního parku Canyonlands  optal na stav silnice. Paní rangerová mu prý řekla, že zkratka do Moab je vážná terénní jízda a že do sedla by mohl být problém. Dále že strouhy, valící se za deště ze skal, cestu vždy zničí a že by ji mohlo být místy třeba i dostavět. A prý je to do Moab 32 mil a kratší poslední úsek prý už vede po upravené prašné.

Vyjíždíme v neděli 22. října 2006. Liška má plnou nádrž, i vody a jídla máme až nazbyt. Vždyť bychom měli být večer v Moab.
Poušť září v ranním slunci. Cesta má být opravdu scénická. Řeka na začátku naší zkratky se projíždí vodou. Do sedýlka, co následuje, Busi hned Lišku túruje pískem vzhůru. Nevšimnul si objízdné cesty. Chudák Liška nevyjela a mete pozpátku z kopce dolů. To asi mělo být varování. Škoda, že jsme si ho nedokázali správně vyložit.
Počáteční úsek cesty odsejpá tak, že Busi prohlásil, že by to projel i s normalním autem a ze ta stezka je jistě dost frekventovaná. Jen co pěšky vyrazil obhlídnout  první kaňon, profičelo kolem mě auto a za ním motorka. Teď nechápu, proč jsem je nezastavila a nepodrobila křížovému výslechu. Ještě ke všemu jsme vzápětí s Busim usoudili, že ti lidé se vraceli odtamtud, kam my jedeme. Chyba lávky. Nemohli jsme být na tragičtějším omylu. Ta vozidla se totiž vracela z nedaleké odbočky k řece Colorado a ne z naší zamýšlené zkratky.

Minuli jsme zmíněnou křižovatku s odbočkou k řece. Odbočka nevypadá nic moc, ale naštěstí my jedeme přímo. Naše zkratka směřuje do kopce k sedlu. A brzy je jasné, že naše cesta není o nic lepší, možná právě naopak. Patnáctá míle a první problémy: uvezený písečný břeh a prudký sjezd vysokým kameništěm. Busi prohlásil: „No tady bych to teda nechtěl jet zpátky!”
Nad námi se rýsuje obávané sedlo. Busi váhá a zodpovědně prochází celé tři další  kilometry pěšky. Váhá dál a říká, že by to snad šlo, akorát v prvním řečišti bychom museli cestu dostavět. Váháme, ale stavíme. Sláva, Liška vyjela. Suneme se pozvolna do sedla. Je zvláštní, že teď už nevidíme žádné čerstvé stopy pneumatik. Že by tu poslední dobou nikdo nejel? Rychle se stmívá. Nahoře, s překrásným výhledem na Levandulový kaňon a celé široké údolí až k Needles, budeme spát. Daleko jsme dnes sice nedojeli, ale jsme v sedle a jsme si jistí, že nejobávanější místo máme za sebou. Poušť tone v klidu a pohodě. Západ je do červena, oheň krásně voní.

Pondělí. Vyrážíme čaýsně. Chceme se dostat do Moab co nejdřív. Podle toho, co říkala paní rangerová už jsme bez pochyby za polovinou naší zkratky.
Scenérie připomíná filmovou kulisu – rozervaná vysoká skaliska s množstvím příležitostných vodních toků, stékajících za deště z hor do bezpočtu hlubokých kaňonů. Zbytky cesty se dlouho vlní blízko mohutných skal, jejichž výběžky se zdají nekonečné. Desítky odvodňovacích struh jsou sice vyschlé, ale občanskou cestu téměř zničily.
 
V tomto stadiu měl být postup lehčí, avšak zatím se zdá, že každý další sjezd či výjezd ze strže je horší než ten před ním. S opakující se pravidelností dostavujeme zbytky cesty do úhlu, který by snad Polární liška s náhonem na všechna kola mohla zvládnout a nepřevrátit se nebo nezůstat trčet. Liška se příšerně nahýbá na stranu, sjíždí ze svahu, prokluzuje a naráží svým vysokým podvozkem do balvanů. Dělá mě to šíleně nervózní. Jediné, co mohu dělat je, že těžká místa procházím pěšky. A tak osaměle kráčím písečnou dálavou většinu času, zatímco Busi s Liškou se statečně potýkají s hotovým hororem. Bojím se na tu jízdu dokonce i podívat. Bojím se dalšího postupu. Bojím se i bát. Přemýšlím, kdy jsem se v životě naposled tak živelně bála. A nemohu si vzpomenout.

Ke vší hrůze, před námi je další sedlo. O tomhle nikdo nemluvil. Musíme k němu Lišce dostavět poslední úsek přístupu. Ta se chudák nadřela. Jistě ji bylo slyšet až pod sedlem u řeky Colorado, která je vidět hluboko pod námi. Ze sedla vypadá náš další postup téměř vyloučen. Na obzoru sice oku lahodí sněhobílé vrcholy pohoří La Sal, ale přímo pod námi se  táhne jen nekonečná spleť kaňonů. Vypadá to naprosto neprůjezdně. Kde u všech všudy může mezi tím božím dopuštěním vést naše stezka? Kde? Nikde ji nedokážeme identifikovat. A tak se znovu staví a znovu sjíždí a vyjíždí do skalnatých roklin. Jediné, co nás těší, je vědomí, že větší část cesty už máme za sebou. Už dokonce slyším nějaké motorky. Nebo se mi to zdálo? Podle zvuku to vypadalo jako by byly docela blízko a najednou je klid. Ani auto jsme dnes žádné nepotkali.  Musíme to dojet. Vždyť Busi už párkrát prohlásil, že stejnou cestu zpátky by s Polární liškou nezvládl.

Urazili jsme právě 38 mil. To je zvláštní. Vždyť podle informace od rangera to má být jen 32 mil až úplně do Moab. A jak tak kráčím, v údolí  pode mnou se objevil hluboký, k nevíře rozdrásaný kaňon, plný obrovských skal. Táhne se jím řečiště a příšerná strž. S ulehčením mě napadlo: ještě že tam naše cesta nevede. A tu vidím zatáčku a v ní zaparkovanou Lišku. K mému bezmeznému úděsu, „naše cesta” tím kaňonem vede!” Busi se už vrací z průzkumu. „Je to špatné, velmi špatné,” říká. To je ostatně zcela na bíledni. Kaňonem se pravděpodobně přehnala velká voda a vytvořila strž takových parametrů, že ji od té doby určitě žádné auto neprojelo. Obnažené vysoké balvany na strmých sjezdech, voda, metr vysoké skalní prahy, čnící do prostoru jen tak, šikmé skalní stěny s pěkně hlubokým hladkým korytem uprostřed, kus staré cesty odnesen vodou a zbytek nyní opuštěné a nesouvisle čnící dobrý metr nad současné dno. I horor je slabé slovo.

Busi  se vydal do kaňonu znovu, aby se ujistil. Dole na konci potkal Billa a Johna s jejich motorkami. Ted tomu rozumím.To byl ten zvuk, který jsem slyšela dopoledne. Za chvíli jsou všichni u mě. Vidím, že John nám přinesl dva galony benzínu. Tak přece jen trocha štěstí, prolítlo mi hlavou. „Co si myslíte o pokusu tu hrůzu projet?” sonduji naivně. Bill říká, že by to chtělo moře stavění, ale že ten hororový úsek je „jen” tak půl míle a pak už je cesta OK. „A vy to jedete?” vyzvídám. „Kdepak. My bychom to nevyjeli. Už jsme se vraceli, když se  Busi objevil.” Nevíme, co dál. Vždyť jsme teď blíž konci než začátku té kalvárie. Plni nervózní energie, začínáme ze zoufalství stavět. Upravujeme nejbližší kráter na příkrém sjezdu hned pod námi. Rozhodování zavání beznadějí. Necháme ho na ráno.

Noc je dlouhá. Místo počítání oveček sledujeme nebeskou pouť Velkého vozu. A usnout ne a ne.

Ráno je podivné. Vypadá to, ze se zkazí počasí. Ještě tak déšť! Jídla je málo. Dochází nám voda. Rozhodli jsme se kaňon ještě jednou projít. Padá na nás deprese. Zdá se, že zprůjezdnění by vojenské speciální jednotce zabralo aspoň dva týdny lopoty. Momentálně kaňonem neprojede nic, ani obrněný transportér a snad ani měsíční sonda, natož naše Polární liška.

Co dělat? Opustit Lišku nad kaňonem a pešky s bagáží pochodovat zbylých 12 mil pouští do Moab? „Kdepak, Lišku tady nenecháme, takové auto má duši. Musíme zpátky. Vrátíme se,” řika Busi. V hlavě mám vygumováno. Necítím ani děs, ani lítost. Dokonce ani  dokumentární fotku nedokážu pořídit. Nedovedu si vůbec představit, že to, co jsme horko těžko sjeli dolů, budeme muset zvládnout směrem do kopce.

Busi startuje. Ruce se mu klepou hrůzou. Pro rány boží: nic, nic, nic. Motor nenaskakuje. Busi vytahuje šroubovák a čajovou lžičku. Snaží se kontrolovat elektriku. Zkouší jednu věc po druhé. Ale Liška nevydává ani hlásek. Vůbec je v celých Canyonlands naprosto dokonalé ticho. Takové to zlověstné před bouří. Poslední pokus, plyn a zázrak. Liška nastartovala. Je záhadou jak a proč, ale brumla si.

Všichni tři se znovu vrháme do krajiny plné nástrah. Buď těch 38 mil návratu společně zvládneme anebo tady v Canyonlands zůstaneme navždy. Postup je zoufale pomalý. A už je to tady. Krkolomný prudký sjezd. Pod pravým kolem se uvezlo kus strže. Chudák Liška se naklonila směrem do rokle a levé zadní kolo jí trčí dobrý metr do vzduchu. „Tak ho stáhni dolů,” volá Busi. Zabírám vší silou. Je to však jen variace na zápas Davida s Goliášem. Kolo se ani nehnulo a já horečnatě přemýšlím, co udělám, až se Busi s Liškou zřítí do kamenné hlubiny pod námi. Busi řadí zpátečku. Liška zahrabala, ucukla a pro tentokrát dosedla všemi čtyřmi koly na svah.

Teplotu má Liška v normálu, ale jakoby celá sálala jakousi tepelnou hrůzou. Je z ni cítit pach rozpáleného plechu a teplého oleje. Napadá mě, že tak to nějak muselo zavánět ve fabrikách na začátku industriální revoluce. Další skalní práh – kolik jich už bylo? Jsou okolo metru vysoké a většinu je třeba vyjíždět ve velmi ostrém úhlu. Úplně se mi vždy tají dech a dlaně orosí potem. Kolikrát jsme už museli průjezd dostavět? To je pokaždé třeba obnažené krátery ve vozovce vyložit největšími kameny, jaké uneseme, aby vyrobena stezka Lišku udržela. Vystužuje se kamením drobnějším. Ani cestář na silnici do Prášil by se za naše výtvory nemusel stydět.

Zatracená sedla! To si člověk užije upřímně hrůzy. Tady do toho je stoupání, až v žilách stydne krev. Tak ve čtyřech pětinách Liška najednou zůstala stát. A už tou hrůznou strání couvá dolů. Já jsem kopec opět vyšlápla, protože se klepu jak ratlík. Ovšem ten pohled, jak si to Liška valí pozpátku ze stráně, ten je upřímně řečeno na mrtvici.

Každou chvíli se vyptávám, jak daleko ještě. Posledních 20 mil. Rozsvítila se kontrolka benzinu. Pěkně nás znepokojuje, ale předstíráme, že si jí nevšímáme.
V dálce už prší. Krajina je překrásná, i když to teď všechno nějak nedává smysl. Konečně míjíme tu odbočku ke Coloradu.

Během posledních 15 mil už je šance, že by se mohlo objevit jiné vozidlo. Míjíme dvě. Benzín nemají. Třetí je ranger, přesněji dvě slečny rangerové. Zdá se, že s námi cítí, ale tím to končí. Přitom od rangera vyšly původní nesprávné informace. Prý jestli nedojedeme, ať dáme vědět v Návštěvním středisku. Ano, dáme. Zahulákáme z kopce 9 -1-1. Projeli jsme řeku u prvního sedýlka. K silnici zbývají jen 2 a půl míle. Je večer. Jsme hrozne unavení. Musíme zakempovat.

Středa. Jsme po velmi skromné snídani. Se zásobami jídla jsme na dně a už došlo i na převařování načervenalé vody z potoka. Nicméně jsme připraveni k odjezdu. Busi zastartoval. A co to? Motor nenaskočil. A nenaskakuje a nenaskakuje a nenaskakuje.

Bolí mě hlava a asi mám horečku. Nějak se necítím dobře. „Já tady klidně zakempuju. Budu si vařit vodu a klidně sama přespím, když na to přijde,” vrším nesmysly, když Busi odchází kamsi pro pomoc. A už mě rozbouřený žaludek žene do křoví.

Asi za hodinu přijíždí terénní čtyřkolka. Ron, letecký mechanik pro Aerolinky United, s Busim procházejí bez nářadí věc za věcí. A stále nic. Musíme sehnat jídlo a vodu a rozhodnout, co dál. Busiho bere další auto do nejbližšího kempu. Je asi 6 mil od nás. Já čekám v Ronově luxusním obytném voze. Měla bych si považovat pohodlí a nabídnutého jídla, ale připadám si hůř než Popelka. Takový přepych já nemám ani doma.

Zatáhlo se. Hrozně se ochladilo. Vítr mete pískem. Krajina se ztrácí v tmavé šedi. Jen co se Busi s taškou konzerv vrátil a zavřel za sebou dveře toho luxusního příbytku, rozpoutala se příšerná bouře. Začalo lít a sněžit.

Když se slota usadila, zůstalo po ní množství nových jezírek, kaluží, bahna a vodních toků. Pozdě odpoledne se konečně můžeme s Ronem, Jeffem a jejich nářadím vrátit zpátky k Lišce. Opět se prochází všechno a všechno se zdá být v pořádku. S tímhle modelem Jeepa prý jsou problémy. No, na to už jsme tuším i přišli. Po deseti minutách zkoušení všech možných alternativ jsme svědky zázraku. Liška naskočila. To je radosti. Noc je velmi mrazivá, ale poprvé spíme dobře.

Čtvrtek ráno. Chystáme se odjet. Chceme už prostě jen co nejdřív pryč. A ejhle! Liška má pro nás překvapení. Nejde nastartovat! Kdo by se po tom všem zdravě nenamíchnul? Při vší úctě k Polární lišce mě popadla neodolatelná touha vzít to silné poleno, válící se u ohniště, a uštědřit Lišce ránu z milosti. Jsem však slaboch. Dávám přednost diplomacii před násilím. A tak promlouvám Lišce do duše: „No tak, kočičko! Taková statečná a vzdávat se kousek před cílem? Nechceš si to trucování rozmyslet? Je třeba nastartovat a odjet!” Liška nic.  Nezbývá než automobilové hypnózy zanechat. Mohla bych totiž Polární lišce povědět něco, čeho bych později litovala. Vzdyť naše Liška se většinu cesty chovala jako učiněný hrdina.
Poslední možnost je zajít pro Rona. Je nám příšerně trapně a upřímně se stydíme. I slepý by si všimnul, že Ron nadšením zrovna neoplývá. Má sbaleno a už dokonce nastartováno. Málem jsme ho minuli.

Několik odborných hmatů a necitlivých pohybů řadící pákou a Liška se rozpomněla, jak se dělá zázrak. Nastartovala! Já tomu nerozumím. Skoro mě napadlo, že si Rona oblíbila a že se odmítá rozjet, dokud ho neuvidí. Hlídáme motor ostřížím zrakem a držíme ho v otáčkách, jen aby pro boha nezastavil. Konečně odjíždíme.

Polární liška opět šlape jak hodinky. Jedeme půvabnou podzimní krajinou plnou skal a zářivých barev. Nervozita se rozplynula a začínáme se znovu smát. Ani jsme si nevšimli, že  diskuse se zčista jasna změnila ve  filozofování. Téma je vděčné: „Co je důležitější, zda cíl nebo cesta, po které jdeme?” Vždyť cíle si často vymýšlíme pouze proto, abychom mohli ospravedlnit naše cesty… Ať žijí zkratky! Vsadím se, že některé mají skryté poslání - cesty prodloužit. Ta naše padesátimílová z Needles do Moab trvala čtyři dny. A nebýt jí, nikdy bychom drsnou krásu této části Canyonlands, ve státě Utah, nepoznali tak zblízka. Na dobrodružství na zkratce do Moab budeme dlouho vzpomínat.

Jana Ptacek       
E-mail: janaptacek@hotmail.com  
 

(C)

zpět