Vážení přátelé,
dovolte nám, abychom vám jménem dětí poděkovali za vaši
pomoc při jejich vzdělání.
S prvními praktickými výsledky se nám potvrzuje,
že díky vzdělání, přínosu nových informací a praktických
nápadů, je možné zlepšit život indiánů na venkově.
Známe dobře život indiánů v Andách. Já,
zakladatelka NF Inka, jezdím do Peru 13 let, rok jsem žila s indiány
v Andách na vesnici, pobývám s nimi velmi často,
naši nadační spolupracovníci v Peru jsou všichni
indiáni. Nás všechny, kdo pracujeme pro NF Inka spojuje to,
že nám velmi záleží na osudu indiánů, především na
osudech indiánských dětí. Jsme šťastní, že díky vám
můžeme realizovat krůčky k tomu, aby indiánské děti
byly šťastné – neměly hlad, netrpěly zimou, nemocemi…
Oblast, kde pomáháme, se nachází v peruánských
Andách, tedy ve vysokých horách, kde jsou těžké životní
podmínky, převážnou část roku tu bývá zima, často
fouká ledový vítr, lidé musí vydat značné množství
energie už jen na přežití. Je těžké se v takových
podmínkách zahřát, “vydobýt” každodenní obživu…
Život je v těchto krajích opravdu tvrdý. Domníváme
se, že si indiáni mohou život usnadnit, pokud budou “vědět
jak”. Mohou je inspirovat např. technologie používané v jiné
oblasti. Společně s radami obcí jsme přesvědčeni,
že vzděláním nové generace dětí je možné zlepšit
podmínky v horách pro všechny. Těžký život vede
indiány také k tomu, že z hor často odcházejí,
“prchají” před zimou, bídou, za něčím lepším, především
za nadějí “lepšího” života, jednoduššího zabezpečení
potravy a vzdělání pro rodinu, pro své děti. Jak již
bylo řečeno, věříme, že pokud si indiáni vylepší své
podmínky “doma”, není třeba, aby odcházeli do měst..
Někdy stačí “málo”, vnést sem “modernější” výdobytky,
například skleník.
Také se všemi našimi aktivitami velice snažíme o to,
aby nezanikaly indiánské tradice, nemizely staré moudrosti,
spjaté s uctíváním přírody, k čemuž po
odchodu do měst dochází – a tak postupně indiánská
“prapodstata”, “to indiánské” vymírá. Respektujeme
indiánské obyčeje, přírodní náboženství, vždy se přizpůsobujeme
místním zvyklostem. V praxi se naše snaha projevuje
např. v typech staveb našich kulturně – vzdělávacích
středisek, které jsou (brigádnicky) stavěné z tradičních
materiálů: hlíny, kamene a suché trávy, při slavnostech
– významných dnech NF Inka indiánské rady moudrých za
účasti celé vesnice provádějí tradiční obřad uctění
Matky země, pořádáme výstavy tradičních prací, atd.
Projekt Sonkoča - srdíčko
Nyní se asi 450 indiánských dětí v horách Peru
(departmentu Cusco) těší z “prospěchového stipendia”
Nadačního fondu Inka, tedy - podpoře českého kmotra.
Žijí v oblastech Tinta – Queromarca – Picotayoc,
Paucartambo – Kallipata – Qero, Anta – Haparquilla,
Pucamarca – Cuper – Chinchero, Cordillera Vilcabamba,
Cordillera Vilcanota.
Děti studují na peruánských státních základních a
středních školách.
Z loňského roku máme novinu - jak jsme vám již
psali, dva z našich studentů úspěšně složili přijímací
zkoušky a byli přijati na vysokou školu – Wilson na
vysokou školu zemědělskou a Wilber na pedagogickou fakultu.
Oba jsou z oblasti Queromarca, z pastýřských rodin,
Wilson je sirotek. Pro nás všechny z nadace v Praze,
v Peru, pro naše děti je tato zpráva něčím téměř
neuvěřitelným a je velkým povzbuzením pro naše peruánské
spolupracovníky a další děti – totiž, že i toto je možné.
Že je možné, aby se chudý chlapec, jehož rodina žije ve
vysokých horách z brambor, vypěstovaných na
vysokohorských políčkách, z pastevectví (nastříhaná
vlna bývá jediným jistým finančním příjmem rodiny),
aby se tento chlapec, který chodí dopoledne do vesnické školy
a pak si čte na pastvě encyklopedie a knihy, využívajíc
denního světla – protože doma není elektřina, stal
vysokoškolským studentem. Rodina by samozřejmě na vydržování
chlapce na studiích vůbec nemohla pomyslet, to převyšuje
mnohanásobně jejich finanční možnosti – ale díky vám,
díky vašim finančním příspěvkům, je to možné. Wilson
a Wilber chodili na přípravné kursy v Cusku, Wilson
bydlel se svým nadačním koordinátorem profesorem Jose
Manuelem Quispe Caceres v jeho pokoji. Máme takovou ideální
představu, že Wilson by se mohl “vyučit” odborníkem na
sýry a v kraji Tinta, kde se hojně pěstují krávy, by
tak mohl zavést výrobu sýrů (zatím se vzácně sežene
jeden typ sýra), queromarští a tintší by si obohatili jídelníček
a nadbytečné výrobky by mohli prodávat na trhu. Posléze
by mohli předat zkušenosti dál, jak se osvědčilo v případě
skleníků a výstavby kulturních středisek.
Nyní dojíždí na přípravný kurs na medicínu do
Sicuani také Virginia z Tinty. Nataly, podporovaná poslední
tři roky NF Inka z projektu vesnická škola, dokončila
s vynikajícími výsledky studia medicíny v Bolívii,
teď vyřizuje přenos dokumentů – diplomu z Bolívie
do Peru - máme první nadační lékařku! Při této příležitosti
bychom vám rádi poděkovali za léky a vitamíny, které
jste během vašich cest do Peru našim spolupracovníkům pro
děti zanechávali.
Projekt Vesnická škola
V rámci projektu jsme i v loňském roce
poskytovali pomůcky a materiální pomoc při úpravách škol
(okna, dřevěné podlahy) ve vysokohorských pastýřských
vesnicích. Z finančních prostředků, neoznačených
variabilním symbolem konkrétního dítěte, tedy neurčených
pro projekt Sonkoča, jsme také podpořili děti sonkoča,
jejichž potřeby převýšily standardně určenou částku
– buď z důvodů vyšších školních nákladů nebo
z důvodů např. zdravotních problémů dítěte. S kmotry
jsme o situaci dítěte hovořili. Ve výjimečných případech
jsme jednorázově pomohli “cizím” dětem v tísni,
např. nákupem ošacení. O pomoc těmto dětem v naléhavé
situaci, většinou sirotků, nás požádaly rady obce.
Přátelství mezi školami
Několik českých škol udržuje přátelské kontakty se
svou “sesterskou” peruánskou školou – escuelas
hermanas, jak říkají naše spřátelené peruánské školy.
Jsou to například školy Hostinné – Queromarca, z jejichž
společného kalendáře jsme se těšili v loňském
roce, Buštěhrad – Haparquilla, Praha 7, Františky Plamínkové
– Punacancha, České Budějovice – třída sirotků 2.B
Santa Teresa. Děti si dopisují, vyměňují si ruční práce
(které převážíme), v českých i peruánských školách
se konají dny Peru / ČR. Je pro nás vždy překvapením,
když se blížíme ke školičce ztracené vísky v horách
a nad ní vlaje česká vlajka (poprvé v Haparquillě
jsem byla z naší vlajky “v šoku”, matky ji prý
ušili podle novin, které jim někdo dal, když se jejich
vesnice přátelí s Českou republikou – naši
fotbalisté tehdy bodovali na mistrovství světa, tak (kromě
portrétů P. Nedvěda) byla na titulních stránkách novin
také naše vlajka).
Ve školách jsme pořádali putovní výstavu českých
tradičních předmětů, za darované předměty vám znovu děkujeme.
Výstava byla hojně navštěvovaná indiány z okolí a
naše tradiční předměty (výšivky, panenky v krojích,
panenky ze šustí, kraslice, perníčky, fotografie z folklórních
slavností a rodinných oslav…) se jim moc líbily. Kromě představení
naší země indiánům jsme chtěli ukázat, že u nás přetrvaly
folklórní tradice, že si v Evropě ceníme lidové
tvorby… Každá škola si ponechala část výstavky a vytvořila
si “český koutek”.
Aktivity studentek Filozofické fakulty MU Brno a občanské
sdružení Muňeka
V září loňského roku jsme navštívili naše peruánské
děti ve školách společně se studentkami španělštiny FF
MU Brno. Studentky se svým vřelým přístupem k dětem
potěšily nejen děti, ale také jejich rodiče, učitele a
naše nadační spolupracovníky. Byla to velmi milá setkání,
dívky s dětmi hrály různé hry, vytvářely ruční
práce… Po návratu domů studentky FF přišly s nápadem
– na základních a středních školách v Brně vyučují
španělštinu bez honoráře, úhradu jazykových kursů posílají
rodiče dětí na účet občanského sdružení Muňeka, které
studentky založily – a částka bude převedena na účet
NF Inka jakožto sponzorský dar pro studium jednoho peruánského
vysokoškoláka na vysoké škole v Peru.
Nadační střediska Inka wasi
V Paucartambu nadále funguje středisko Inka wasi (v
kečua incký dům). Středisko tvoří domek po rodičích našeho
nadačního spolupracovníka Vladimíra Yabara a dva tradiční
domky z kamene a trávy. Je zde knihovna, odpoledne sem
dochází učitel doučovat děti, jsou tu kroužky ručních
prací a děti si tu po večerech píší úkoly a čtou knížky.
Podobné středisko postavili brigádnicky otcové v Pucamarce.
Dva otcové a Edison z Pucamarky navštívili
Paucartambo, vyměnili si zkušenosti s místními muži...
Do dvou měsíců od položení základního kamene stavba v
Pucamarce stála!
Za účelem výměny zkušeností navštívili také muži
z Racačaky (Vilcabamba) Pucamarku, prohlédli si tamní
skleníky a probrali zkušenosti s jejich stavbou a využitím
s místními. Nápad si nyní hodlají přenést do
vysoko položených vesnic Kordillery Vilcabamba.
Cesty do Peru pro kmotry v roce 2006
V loňském roce, 2005, navštívilo své dítě v
Peru se mnou 16 kmotrů a dalších asi 10 kmotrů podniklo
cestu samostatně, v koordinaci s našimi
spolupracovníky. Možná jste četli články o zkušenostech
našich kmotrů v Peru, např. od pana Jaroslava Duška.
Pokud byste se rozhodli navštívit děti společně se
mnou, případně chtěli při této příležitosti poznat
také část Peru, je to možné i letos.
Do Peru budu doprovázet jako průvodkyně 3 zájezdy:
- 25. 5. – 15. 6.
- 25. 6. – 17. 7.
- 23. 9. – 1./6. 10.
Vaše dítě můžete navštívit v rámci zájezdu
nebo po jeho skončení, to bychom se domluvili individuálně.
U delších zájezdů se vypravíme pokaždé mimo turistické
trasy, abychom trochu nahlédli do života indiánů, navštívíme
některou “spřátelenou” vesnici.
Všechny zájezdy pořádá CK Latintour – www.latintour.cz,červencový
ve spolupráci s CK Adventura – www.adventura.cz.
Kmotři mají u CK Latintour slevu 2.800 Kč. CK Latintour
(majitel Radim Hanuš) sídlí v budově CK Adventura,
Voroněžská 20, Praha 10. CK Latintour sponzoruje také naše
internetové stránky. (Pokud se rozhodnete jet na zájezd s CK
Adventura, bude dobré rezervovat ho s předstihem, od února
bývá obvykle vyprodaný.)
Při cestách do Peru spojuji “příjemné s užitečným”
– cestuji jako průvodkyně a po skončení zájezdu pobývám
s dětmi. Náklady spojené s cestami do Peru hradí
cestovní kanceláře (skupiny turistů), nikoli NF Inka.
„Rodičovské schůzky”
V prosinci nám skončil v Peru školní rok, naše
děti dostaly vysvědčení, během ledna je koordinátoři
nadace shromáždí, okopírují a pošlou nám je. V únoru
bychom mohli mít zprávy v Praze. Koncem února bychom
si tedy dovolili pozvat vás na kmotrovské schůzky, kde vám
také promítneme fotografie a krátké filmy, které natočili
jiní kmotři nebo čeští turisté při návštěvě Peru.
Rodičovské schůzky budou v Praze a v Brně.
19.2. večer pořádá kulturní středisko Kyjov besedu s Olgou
Vilímkovou o životě indiánů v Peru. Vezmu tam samozřejmě
také fotografie našich dětí, filmy a vysvědčení pro
kmotry z jižní Moravy, kdybychom se náhodou setkali.
Děkujeme za pomoc všem našim spolupracovníkům: paní
dr. Mikoláškové, která vyřizuje administrativu nadačního
fondu Inka, také se s vámi setkává v kanceláři,
posílá vám dopisy…, paní ing. Janě Přikrylové, která
zpracovává nadační účetnictví, paní profesorce
Andresové za organizaci překladů a překladatelkám:
studentům dvojjazyčného gymnázia v Praze 4 – Budějovická,
paní dr. Prokopové a paní Talířové., děkujeme paní Petře
Líbové a paní Moravcové za pomoc při zpracovávání
internetových stránek, paní dr. Atheně Alchazidu.a Mgr.
Miladě Malé za organizaci aktivit ve prospěch NF Inka v Brně.
Ještě jednou, ze srdce vám děkujeme za vaši pomoc
Za děti a nadační spolupracovníky
Olga Vilímková
Poznámka - k dotazům
Dopisy
Ptáte se, jestli je možné psát dopisy anglicky nebo španělsky.
Španělština je náš komunikační jazyk, pokud budete psát
sami přímo španělsky, to bude výborné, vaše komunikace
s dítětem bude přímá (bez překladatele) a
“rychlejší”. Anglicky děti nerozumí, i když vám napíší,
že se učí anglicky, jedná se o pár slovíček, vašemu,
by’t jednoduchému dopisu nebudou rozumět.
Není nutné nadále vázat zaslání vaší korespondence
dítěti na cesty Olgy Vilímkové do Peru. Pro převoz
dopisů z Prahy do Cuska využíváme nabídek převezení
korespondence od českých turistů. Dopisy můžete posílat
tedy kdykoli během roku. Prosíme vás, neposílejte dětem dárky-
školní potřeby dostanou děti od našeho peruánského
spolupracovníka a hračky vyvolávají smutek a závist u
neobdarovaných dětí.
Soukromé návštěvy dětí
Pokud byste se rozhodli jet za dítětem sami, bude lepší,
když návštěvu společně s námi naplánujete se značným
předstihem. Pojedete-li totiž “narychlo” a našeho
spolupracovníka budete kontaktovat až v Cusku, je možné,
že ho nezastihnete. Všichni pracují – Vladimír jako průvodce,
Jose Manuel je archeolog, Nydia sociální pracovnice na
obvodním úřadě. Naši koordinátoři také tráví velké
množství času ve vesnicích, kde podporujeme děti, a v těchto
oblastech není telefonní signál. Pokud se s nimi
budete kontaktovat mailem, počítejte se značnou časovou
prodlevou v jejich odpovědi. Jsou původem indiáni a
jejich způsob komunikace je především ústní – napsat
dopis, zprávu, zareagovat okamžitě, například zmínkou,
že četli váš mail a že odepíší později – jim není
blízké. Kromě našeho nadačního zástupce prof. Jose
Manuela Quispe se omezují na velmi řídká a stručná sdělení
– zato při osobním setkání vám vše vynahradí a budou
vám ukazovat a vyprávět vše s velkými podrobnostmi s osobním
nadšením a upřímnou vřelou srdečností, jak je v Peru
obvyklé. Naši spolupracovníci hovoří španělsky, Vladimír
používá několik anglických a několik českých slov.
Pokud pojedete do Peru, řekneme vám, který z našich
koordinátorů se stará o vaše dítě a dáme vám na něho
kontakty.
Kdybyste se rozhodli navštívit dítě sami, je tam určité
riziko – že vesnici nenajdete nebo že dítě nebude doma.
Vesničky, kde pomáháme, bývají někdy vzdálené od
silnice, jde se tam několik hodin nebo den pěšky, pastýřské
vesnice, kde podporujeme děti v rámci projektu vesnická
škola bývají ve vysokých polohách a také poměrně vzdálené
od silnice. Na návštěvu vesnic např. v oblasti
Kordillery Vilcabamba plánujeme 5 – 7 dní cesty (i déle).
V horách nejsou značené stezky, není tam husté osídlení
jako u nás, je možné, že za celý den nikoho nepotkáte.
Pastýřské pěšinky se rozdvojují a mizí, někdy je těžké
nalézt cíl, pokud nemáte dost času na hledání.
Také se může stát, že dítě nezastihnete doma. Teď v období
dlouhých letních prázdnin: leden – březen, je v horách
období dešťů. Děti bývají na pastvě v horách.
Rodiny využívají volna dětí a možnosti poslat je na
pastvu do vyšších poloh, v době nepřítomnosti stáda
- ovcí, krav… totiž může v okolí domku narůst tráva.
Když se chystáme na návštěvu dětí nebo školy, vysíláme
zprávu o naší návštěvě rozhlasem z Cuska. Existuje
pravidelný pořad – ráno a večer, kdy rozhlas vysílá
(za poplatek) vzkazy, lidé ve vesnicích v té době rádio
poslouchají (před odchodem ven za prací a po návratu domů)
a vzkaz si poslechnou nebo ho vyslechnou a předají
sousedovi. V bližším okolí Cuska zprávy o návštěvě
předávají naši spolupracovníci osobně – do vesnice
dojdou a rodičům nebo sousedům o návštěvě řeknou, aby
v den D, rodina a hlavně dítě – byli doma. Je tedy
opravdu praktické plánovat návštěvu dítěte se značným
předstihem.
Pokud bude možné, abyste dítě navštívili, pro děti a
jejich rodiny – někdy celou vesnici – to bude velká
radost. Pokud dítě nenavštívíte, potěší ho i váš
dopis. Ale ze všeho nejdůležitější je pro dítě fakt,
že vás “má”.
Cesty do dalších indiánských zemí
Můžeme společně navštívit další indiánské /
latinskoamerické země, v letošním roce Mexico a
Guatemalu nebo Kubu (s CK Latintour).
Nadační fond Inka
- IČO: 26688671
- Předsedkyně správní rady PhDr. Olga
Vilímková
- Kancelář: Milady Horákové 32, 170 00
Praha 7
- (v obchodě Latinská Amerika)
- Návštěvní den úterý 10 – 16 hod. nebo
po předchozí telefonické domluvě
- Tel. v návštěvních dnech 233 370 338,
v prac. dnech 723 118 531 (pí Mikolášková)
-
- Tel. nepravidelně 728 179 579 (Olga
Vilímková)
- Číslo účtu: 51 – 0104700247 / 0100
Komerční banka
-
- Motto: Především si vážíme práva
každého člověka žít tak, jak si sám přeje.
- (Z řeči náčelníka Seattlea k prezidentovi
USA, 1865.)
NF Inka se snaží pomáhat indiánským
dětem v Peru při vzdělání.
Naše činnost vychází z podnětů
indiánských komunit, pomáháme na základě žádostí a přání indiánských obcí –
respektujeme tradiční způsob života indiánů, místní jazyk a snažíme se podporovat udržení
indiánské kultury včetně původního náboženství.
|
|