Oploceným Mexikem (27)

Vracíme se k Parralu. Pět kilometrů před ním nás zaujaly kopce po pravé straně. Parkujeme na staveništi dálnice. V malém údolíčku narážíme na starou cihelnu. Pece jsou zapuštěné do bočních svahů. Škoda toho rozpadajícího se díla. Dokonale bylo využito terénu a mnoho cihelné drti kolem dává tušit, že cihelna kdysi dobře prosperovala.

Thelocactus heterochromus, Parral

Travnatý kopec nad tím má kamenitý vrchol. A nádherný druh pektinátního echinocereusu. Měl by zde být i Echinocereus palmeri, ale ten nám zůstal ukryt. Zato Thelocactus heterochromus je skvělý. Do stran trčící středové trny mají sytě červenou barvu se světle žlutou špičkou. Místo zkvalitňuje Agave flexispina. Miniaturní agave s tyčí odkvetlého květenství.

Z Parralu míříme na jih k městečku Las Nieves. Cestou nás staví policia preventivo. Chtějí doklady od auta a ode mne dechovou zkoušku. Foukám do policistovi složené dlaně do roličky. Čichne k dlani a jeho „bueno” je detekce nevinnosti.

V Nieves stavíme na pivo a kávu v otevřené restauraci. Je již tma a celkem kosa. Pavel neodolá takosům. Obsluhuje nás Mexičanka v bílých přiléhavých kalhotách. Je zima a horko.

V půl desáté sjíždíme k řece na nocleh. Travnatý plácek pod pomníčkem Antonia Martineze, který zde zahynul v roce 1984. Sedíme s Lubošem do jedné v noci a řešíme problémy světa, naše nás netíží. Pavel spí sladce od desíti.

Ráno bez rozcvičky a zbytečných hygienických prvků překračujeme řeku a šplháme na protější skalnatý svah. Kolegové si vybrali ten pozvolnější, já ten strmější. Hledáme Echinocereus palmeri, který dle kamarádů má být právě na tom strmém svahu. Námaha strmého výstupu mně přinesla zralý semeník Agave flexispina. Až na hraně svahu jsem našel první rostlinku Echinocereus palmeri. Jeden centimetr v průměru a dva na výšku. Bílé okrajové trny a 1,5 centimetru tmavý středový. V trávě přehlédnutelná, pokud nekvete. Nejvíc jich nacházím na temeni svahu kolem kamenů v trávě. Doprovází jej Mammillaria gumifera, zelená plochá rostlina 10-14 cm v průměru, s ní Thelocactus bicolor var. pottsii a Coryphantha compacta.

Ropušník připomíná zmenšeninu aligátora

Kamarádi poradili skvěle. Kéž je jim to vráceno. Nad strmým srázem je pastvina a za ní asi dvě stě metrů asfaltová silnice. Po ní obloukem scházíme zpět k řece. Před námi se zjeví skvělé figury dvou koní. Nádherní hnědáci. Předvádí se jako manekýny.

Brodíme se řekou na druhý břeh. Kolem rostou akátovníky s miniaturními listy. Vidíme rupušníka, který připomíná zmenšeninu aligátora. Šplháme na kamenitý kopec a nalézáme Thelocactus bicolor var. pottsii. Skvěle vytrněný. Jak se jím kocháme, na naše stanoviště přijíždí nákladní auto plné policajtů. Policia preventivo. Náš plán umýt auto a sebe tito pánové ničí. Sami se zabořili s autem do písku na pobřeží. Snaží se jej vytlačit, hecují se, řvou. Mají úspěch. Velitel je dělí do skupinek a dává jim úkoly. Nějaké cvičení. Dál od nich. Dál od policie preventivo. Upocení a špinaví a spokojení, bez policie, se vracíme na silnici.

Coryphanthta longicornis, El Palmito

V mapě nalézáme velkou přehradu u El Palmito. Odbočujeme ze silnice 45. Záhy se dostáváme do kopců a serpentin. Tři sta zatáček Gustava Havla je odvar. Mám dojem, že nám volant upadne, protože musí být ukroucen. Když začínáme klesat otevře se údolí. Na svazích výrazné skály. Silnice probíhá v hlubokém zářezu skal a až po samý okraj je vidět vysokou kamennou zídku. Za první zatáčkou parkujeme. Přelézáme nezbytný plot a prodíráme se trním foukarií a akátovníků, blíž ke skalám.Brzy nalézáme to, kvůli čemu jsme zastavili. Coryphanthta longicornis. Již malé semenáče jsou skvěle vytrněné. Dospělé rostliny 10-15 centimetrů v průměru a až 30 centimetrů na výšku. Rostliny jsou uniformní, jen středové trny varírují. Některé jsou delší a tenčí, jiné krátké a silné. Určitě skvělá rostlina i pro pěstování.