Vážení přátelé,
především bych vám chtěla
jménem všech spolupracovníků nadačního
fondu Inka a našich dětí poděkovat za váš
zájem a za vaše dary. Díky vaší finanční
podpoře jsme mohli v Peru pomoci mnoha dětem.
Některé informace ze zprávy byly
v průběhu roku již uváděny na našich
webových stránkách, ale ne všichni naši
kmotři a příznivci používají internet, a
tak si dovolím sepsat vše v celistvosti znovu.
Projekt
Sonkoča - srdíčko
Rok 2003 jsme začínali s 38 peruánskými
dětmi, které se mohly těšit podpoře
českého kmotra, rok 2004 začíná s téměř
200 dětmi.
Pro tyto děti a jejich rodiny se mění
svět. Jaký osud děti běžně čeká? Práce
na poli, kde pěstují “v našich oblastech”
především brambory. Z úrody brambor je
potřeba ponechat část jako stravu rodiny pro
celý rok, je třeba počítat s další sadbou
a z prodaného přebytku se může nakupovat-
tehdy lidé kupují hlavně další potraviny:
rýži, kukuřici, cukr, nezbývá vždy na
oblečení nebo boty pro děti, na pomůcky do
škol ještě méně. Pomýšlet na studia
dítěte na střední škole nebo na ještě
vyšších školách je utopistickým snem. Díky
vaší pomoci je ale najednou tato možnost
reálná. Když dětem a rodičům sdělujeme,
že i jejich dítě má českého kmotra, jejich
tváře se prozáří absolutním štěstím,
rodiny se objímají a pláčou. Tato zpráva jim
přináší nejen jistotu, že dítě bude moci
chodit do školy, ale také, a to především,
naději, že dítě může žít “lepší
život”. A protože mezi indiány existuje
solidarita, všichni v rodině vědí, že se
mají v budoucnosti o koho opřít.
Za vaše peníze jsme zapsali děti do školy,
v průběhu roku jsme jim kupovali všechny
pomůcky a knihy, které škola vyžadovala, a
platili jsme za ně příspěvky na školní
akce.
Dopisování
Slíbili jsme, že dvakrát za rok, převezeme
vaši korespondenci s dítětem. Když se
dívám na seznamy dopisů, vidím, že
někteří kmotři dostali několik dopisů,
výkresů, atd. a někdo žádný. V příštím
roce se zaměřím na to, aby opravdu každý
dostal od svého dítěte dopis. Víte, není to
vždy jednoduché – děti jsou
“roztroušené” na velké ploše, bydlí
v mnoha vesnicích, které jsou od sebe i od
silnice leckdy vzdálené několik hodin chůze.
Děti nechodí do jedné nebo pěti škol, kde
bychom je měli hezky soustředěné. Když náš
spolupracovník dorazí do vesnice, dítě není
pokaždé ve škole nebo doma. Doma bývá přes
den velmi zřídka – děti jsou na polích, na
pastvě, pomáhat u tety…
Já sama jsem měla problémy, přivézt
z mé Pucamarky dopisy, a ačkoli jsem tam byla
mnohokrát, nemám dopisy ode všech. Když
přijdu do vsi, já nebo některý
spolupracovník, rozdám dětem vaše dopisy,
také sešity a tužky a v tu chvíli vám děti
píšou odpověď nebo kreslí obrázek –
některé děti nejsou “psavé”, raději
něco namalují. Přijdou také někteří
rodiče a příbuzní. Některé děti ale
přítomné nejsou. Domluvíme se, kdy je
navštívím příště, například hned
nejbližší neděli. Příbuzní a sousedé
chybějících dětí mi slibují, že řeknou
dítěti a jeho rodině o mé další
návštěvě, případně na ni přinesou dopis
od dítěte pro kmotra. V neděli se zase
setkáme. Nejsou tu ale všechny děti, které
“chyběly” minule a jejich příbuzní
nepřinesou slíbené dopisy. Víte, není to
tím, že by Peruánci byli lhostejní, žijí
v jiných kulturních podmínkách a mají jinou
mentalitu, než jsme zvyklí od nás. Rodiče
psát neumí – že by napsali alespoň oni –
děti se leckdy stydí, nevědí, co psát, jak
psát. Komunikace u indiánů je ústní, tady se
po staletí všechny zprávy předávaly ústně,
vlastně tomu nikdy nebylo jinak. Na jejich
omluvu bych chtěla říci, že i komunikace
s našimi vysokoškolsky vzdělanými
spolupracovníky je hlavně ústní, dopisování
poštou je nemožné, to už jsem pochopila a
přes internet je spíše telegrafické. Jen při
“chatování”, tedy v době, kdy jsme
v jedné chvíli připojeni na internet a
můžeme si písemně “povídat”, se
dozvídám více. Zato, když přijedu, všechno
mi dopodrobna několikrát vypravují, včetně
dojmů… Ještě, že tam jezdím tak často.
Musím tento způsob komunikace bohužel prostě
přijmout jako fakt.
V každém případě – v příštím roce
se opravdu zaměříme na to, abyste všichni
dostali od dětí dopisy.
Dárky
pro děti
Rodiče v Pucamarce mě pozvali na
shromáždění obce, kde mi chtěli něco velmi
důležitého sdělit. Po dlouhých děkovných
proslovech několika řečníků, které byly
určeny především vám, mě místostarosta
požádal, abych dětem nevozila dárky od
kmotrů. Totéž zopakoval starosta a další
otcové, rodiče děti, které mají kmotry a
které tedy dostávaly od kmotrů dárky. Tyto
dárky vyvolávaly lítost a závist u dětí,
které dárky nedostávaly. Chápu to. Při
předávání dárků dětem jsme obdarovávaly
všechny přítomné děti – dostávaly
sešity, bloky, pastelky. Některé děti ale
obdržely jiné dárky - krásné sponky,
hračky. Velké panenky jsem vašim holčičkám
nemohla dát. Vyvolaly by nešťastnou
atmosféru, která by se nakonec ve zlém
obrátila proti samotné obdarované. Řekla jsem
na radě, že jedna holčička dostala “tuto”
panenku,ale, pokud souhlasí, dáme ji rovnou do
školy, aby si s ní mohly hrát všechny děti.
Souhlasili a daná holčička se vůbec
nedozvěděla, že panenka byla původně její.
Dostala tehdy jiný dárek Víte, dávat dětem
dárky (mimostudijní) je věc velice křehká a
my bychom chtěli vyhovět rodičům dětí –
nadále nebudeme předávat dětem dárky.
Prosila bych vás o dopisy pro děti, vaše
fotografie, ale dárky, prosím vás,
neposílejte.
Z finančních darů bez určení podporujeme
jednu studentku na VŠ. Nataly vystudovala
farmakologii, poté pracovala jako zdravotnice na
venkově, kde si uvědomila, že může lépe
pomáhat chudým jako lékařka. Šla studovat
medicínu do La Pazu v Bolívii, neboť tam byla
studia levnější. Po nocích a víkendech
pracovala. V loňském roce byl vydán
v Bolívii zákon, který zakazuje práci
cizinců. Nataly mi tehdy smutná sdělila, že
bude muset opustit studia medicíny. Domluvili
jsme se na její podpoře a spolupráci
v pozdějších letech (jako lékařka bude
prohlížet naše děti). Nataly nyní bydlí
v klášteře, pere jeptiškám ložní prádlo,
za to jí poskytují byt a stravu. My jí
dáváme finance na školu: zápisy do ročníku,
ke zkouškám, na nutné pomůcky: např. na
předmět neurologie potřebuje vlastní
“kladívko”, na seminární práci,
týkající se zdravotního stavu indiánů
v jisté vesnici vyplývajícího z rozboru
krve obyvatel potřebovala vlastní injekční
jehly, ampule, zkumavky, roztok… Za 3 semestry
její studium skončí, pak se chystá pracovat
jako venkovská lékařka v Peru. Bude naší
dobrovolnou “nadační lékařkou”.
Projekt
vesnická škola
Z finančních darů, které jsme dostali bez
určení pro konkrétní dítě, jsme zakoupili
pro několik škol jsme různé věci:
- - školní pomůcky pro všechny děti ve
škole v Pucamarce
- - školní pomůcky ve škole Munay Tika,
oblast Qeros – o tomto se zmíním
ještě dále
- - školní pomůcky pro děti několika
malých horských škol v oblasti Tinta
- průhledné žluté plastikové desky na
střechy – místo plechových – např. pro
školu Racachaca, Cordillera Vilcabamba. V této
škole děti neměly světlo, střecha je
plechová a okna jsou zazděná, aby tudy
nefoukal vítr. Do třídy padalo světlo jen
škvírou pootevřených dveří. Sklo do oken
nechtěli, že prý by “táhlo” mezerami
podél něho, preferovali v Peru běžně
používané průhledné desky.
- fotokopírku do školy pro 180 dětí ve
střediskové obci Cuper Bajo – nadšený
kolektiv učitelů, kteří vychovávají děti
v úctě k indiánským tradicím a které
osobně znám z mého ročního pobytu v Peru,
bude na stroji připravovat cvičení pro děti.
Zvláště v jazyce kečua didaktické
materiály chybí. Fotokopírku používají i
učitelé okolních malých horských škol.
- knihy do mobilní knihovny pro děti
v oblasti Tinta. Jedná se především o
literaturu v kečujštině a encyklopedie.
Proběhly velmi hezké akce mezi “sesterskými
školami” – escuelas hermanas - zvláštní
škola Hostinné a escuela primária Qeromarca.
Přátelství škol začalo tím, že děti
z Hostinného se celý týden učily ve všech
předmětech o Peru. Pak jsem přijela a
s diapozitivy jsme si povídali o životě
dětí v Peru. Hostinské děti mi daly pro své
peruánské kamarády dárky, své výkresy,
keramické ozdoby. Tyto jsem převezla do
Qeromarky, kde si je děti ve škole vystavily.
Ony poslaly na oplátku svá výtvarná díla.
V květnu proběhla v Hostinném krásná
výstava prací žáků zvláštní základní
školy, inspirovaná peruánskou realitou, byly
zde také obrázky dětí z Qeromarky.
Hostinské děti poslaly do Qeromarky album
fotografií z výstavy a každému dítěti “z
výkresu” dopis. To vyvolalo v Qeromarce
obrovskou radost. V září jsme společně se
studenty a pedagogy Pedagogické fakulty
Masarykovy univerzity Brno navštívili v rámci
cesty po Peru také Qeromarku. Čekalo nás tam
velkolepé přijetí: po vztyčování vlajky a
státní hymně Peru každá třída školy
předvedla určité vystoupení: tradiční
tanec, recitaci poezie, zpěvy, jejichž text
děti samy složily. Na hudební nástroje hráli
rodiče, kteří nám také připravili
tradiční pohoštění – praženou kukuřici a
čiču, kukuřičné pivo. V říjnu v rámci
celostátní akce sbližování zdravých a
handicapovaných dětí připravili učitelé
v Hostinném indiánský den: děti stavěly
Qeromarku, stavěly domky, malovaly ponča,
vytvářely korále. Celou akci zakončila
skvělá polévka z brambor – typické plodiny
Peru, podávaná u táboráku. Všichni
společně se těšíme na další kroky –
paní ředitelka z Hostinného plánuje
vytvořit společný výtvarný kalendář.
Projekt
Qeros
U Qeros došlo k velkým změnám. Možná by
se na toto téma dala sepsat obsáhlá
sociologická studie o tom, jaké změny vyvolal
skok qeroských obyvatel z feudalismu do
peruánské reality dnešní doby. Bylo by to
smutné čtení. Poprvé jsem byla na
návštěvě ve “ztracené” komunitě před
třemi lety. Tehdy se antropologové na
univerzitě v Cusku domnívali, že je nemožné
vstoupit do jejich naprosto uzavřené mystické
společnosti, kde se život žije jako za Inků.
Qeroský velekněz mě posléze několikrát
navštívil, qeroská rada moudrých stála svým
způsobem u zrodu NF Inka. Společně nám šlo a
jde o to, aby alespoň někde zůstal zachován
ostrůvek tradičních moudrostí a vztahů. Bylo
utopií myslet si, že Qeros mohou být
odříznuti od dnešní doby. Situace po třech
letech je taková, že třetina obyvatel opustila
domov a šla žít do “příznivějších”
podmínek do níže položených obcí a
městeček, pole leží ladem, na dveřích se
objevily zámky, někteří lidé zkouší
obchodnické fígle, hodné protřelého
podvodníka, atd. Není to způsobeno tím, že
by sem pronikali zahraniční cizinci. Ti sem
ještě nezabloudí, protože cesta je příliš
daleká a často obtížná. (Při mé únorové
týdenní cestě na schůzi ke Qeros jsem zhubla
8 kg. Bylo ale období dešťů, museli jsme
tehdy brodit rozbouřené ledové řeky,
v sedlech (4.800 m n.m.) bylo dost sněhu,
promáčené oblečení i stan hodně vážily.
(Pro snížení váhy v batohu nenosíme jídlo
ani pití, večer občas dostaneme v chalupě
teplou bramboru, na ráno si necháme studenou,
někde nám dají hrnek teplé vody, jinak lížu
sníh a žvýkám koku.) Tedy změny u Qeros
nevyvolal kontakt se zahraniční cizinci, ale
to, že Qeros sami sestupují často z hor a
poznávají život peruánského okolí.
Je fakt, že zde také neblaze zapůsobili
ezoteričtí podnikatelé, (např. cuskeňský
antropolog Juan Nuňez de Prado a Elizabeth
Jankins, autorka knihy Zasvěcení) kteří
v loňském roce “vyvezli” qeroské kněze
dvakrát do USA a pracují s nimi při kursech
“šamanského zasvěcování” v Cusku.
Honoráře těchto akcí a “obchodní rady”
ovlivnily peněžní vztahy Qeros velmi neblaze.
K aktivitám NF Inka pro Qeros: v oblasti
Qeros vznikla škola Munay Tika, na jejíž
činnosti se podílejí čtyři nadace se
společným zájmem – podporovat tradiční
kulturu a způsob života. NF Inka poskytuje
dětem školní potřeby (další nadace platily
inženýra pro řízení stavby budovy (vlastní
stavbu provádějí muži okolních vsí, otcové
dětí, které budou do školy chodit), okna,
dveře, stoly, židle, plat dvou učitelek. Kéž
by zde v budoucnosti působili učitelé z řad
samotných Qeros.
Nadační domov v Paucartambu, který jsme
zřídili v domě našeho spolupracovníka
Vladimíra, poté co rada starších Qeros
přivedla do městečka několik vybraných
dětí, aby tam mohly chodit do školy a kde
děti dva roky přebývaly, změní svou funkci.
Už není potřeba, aby děti Qeros odcházely ze
svého domova kvůli škole, mají školu na
svém území. V domě bude nadále knihovna a
kroužky pro děti přilehlé chudinské čtvrti:
biologický kroužek, kde je bude bylinář učit
poznávat a používat byliny pro tradiční
léčitelství, spřádání vlny a výroba
tradičních textilií, možná keramický
kroužek, bude zde také knihovna.
Co se týče tradičních textilií, snažíme
se podporovat tuto tvorbu i v Pucamarce.
Málokterá žena dnes umí vyrábět kvalitní
tkaniny. Máme štěstí, že v Pucamarce
taková paní je a učí své umění i naše
děti. Např. to naučila Fernanda, který se
sám stará o slepou babičku, prodejem panenek
přilepší rodinnému rozpočtu (zisku
z brambor). Majitel obchodu Latinská Amerika,
pan Přemysl Hrbek, který nám ve svých
prostorách poskytuje azyl pro nadační
kancelář, prodává tyto panenky bez
jakéhokoli zisku. Částku, kterou zaplatím já
za panenky v Pucamarce, zaplatí český
zájemce v obchodě. Snažíme se takto zajistit
našim dětem odběr.
Naši
peruánští spolupracovníci
Jsou zatím čtyři a všichni pracují
zdarma. Pocházejí z indiánského prostředí,
hovoří jazykem kečua a španělsky.
Zástupce NF Inka v Peru Rubidio Choque,
horský průvodce a majitel cestovní
kanceláře, koordinuje činnost NF Inka
v Cusku. Je zodpovědný za administrativní
povinnosti vůči úřadům, také za vedení
účetnictví (které zpracovává placený
profesionální peruánský účetní).
Zabezpečuje některé akce pomoci školám
(Cuper, Munay Tika, horské školičky
v Cordilleře Vilcabamba).
Vladimír Yabar – se stará o děti NF celé
dva roky. Neúnavně dojíždí z Cuska, kde
žije a pracuje, každý týden do Paucartamba,
kde vedl internátní domov pro qeroské děti (v
opuštěném domě po zesnulých rodičích, je
sirotek od raného dětství, pomocí sourozenců
a vlastní prací se mu podařilo vystudovat
VŠ). Nyní bude organizovat v Paucartambu
zájmové kroužky a nadále se tam starat o
děti s kmotry.
Profesor José Manuel Quispe Cáceres,
pracoval jako učitel v oblasti Tinta. Poté
vystudoval ještě vysokou školu uměleckou –
restaurátorství. Pracoval např. jako
restaurátor pro UNESCO při obnově katedrály
v ekvádorském Quitu. V kraji Tinta, odkud
pochází, organizuje už rok velmi pečlivým
způsobem pomoc nadaným dětem z mnoha
horských vísek. Pracuje s každým
jednotlivým dítětem, probírá s ním jeho
zájmy, kupuje příslušnou rozvíjející
literaturu, založil “mobilní” knihovnu.
Nydia Choque Llacolla se starala rok o
přibližně 80 dětí ze čtyř vesnic ve dvou
od sebe vzdálených oblastech. Jakožto
zaměstnaná žena (pracuje na obecním úřadu)
a matka dvou dětí ve volných nedělích
dojížděla do vesnic. Pomohla také rodinám
v obtížné situaci po záplavách loňské
zimy.
Bez znalosti poměrů na peruánském venkově
je těžké si představit konkrétní práci
našich spolupracovníků. Znamená hodiny jízd
v autobusech a nákladních automobilech, hodiny
chůze s batohem po horách (není vždy
bezvětří a slunce), besedy s rodiči,
učiteli, dětmi, opakované návštěvy domků
roztroušených na velké ploše,…
Pojí nás společná touha – pomáhat
chudým nadaným dětem, aby prostřednictvím
jejich schopností i život dalších dětí mohl
být šťastnější. Jen toto silné
přesvědčení vede naše spolupracovníky
k tomu, že dávají tolik času a sil našim
dětem.
Aktivity
v Čechách
V České republice jsem poskytla velké
množství přednášek a besed, především
českým školám. Těší nás zájem
novinářů, kteří nás vyhledávají a svými
články seznamují veřejnost s naší
činností.
V muzeu ve Vyškově – Dědicích proběhla
výstava Cesty k bohům, obřady ze současného
Mexika a Peru, na jejíž realizaci
v Náprstkově muzeu v Praze r. 2002 jsem byla
přizvána jako spoluautorka. Mimo její hlavní
smysl se zde mohli zájemci seznámit také
např. s oblečením a tradičními zvyky
z kraje našich dětí.
Paní ing. arch. Kateřina Vávrová
uspořádala společně s manželem prodejní
výstavu grafik a obrazů, které nakreslila při
naší společné cestě po Peru v dubnu 2003.
Výtěžek z prodeje prací věnovala jako dar
NF Inka.
Kancelář
a čeští spolupracovníci
V loňském roce se náhle (z nutnosti)
přestěhovala naše kancelář, omlouváme se za
případné komplikace s tím spojené, hlavně
doručování pošty, atd.
Nyní sídlíme v prostorách obchodu
Latinská Amerika, Milady Horákové 32, 17000
Praha 7, které nám zdarma poskytuje majitel
obchodu pan Přemysl Hrbek. Zde je přítomna
především paní dr. Mikolášková, a to
každé úterý od 10 do 16 hodin. Já bývám
v kanceláři velmi často, ale nepravidelně.
Budu se moc těšit na setkání s vámi, je ale
lepší, když se na schůzce domluvíme předem
telefonicky.
Práci v České republice vykonáváme
hlavně dvě: paní Mikolášková a já. Obě
pracujeme pro NF bez honoráře. Paní
Mikolášková se s vámi setkává
v kanceláři a odpovídá na vaše dopisy,
pracuje pro NF Inka už dva roky. Je zaměstnána
a stane se, že z důvodu svého zaměstnání
někdy není možné, aby byla v kanceláři
přítomna. Já sama pracuji na plný pracovní
úvazek na VŠE v Praze, kromě toho (s
pochopením mých vedoucích) jezdím poměrně
často jako průvodkyně do Peru, kde organizuji
činnost NF a rovněž velmi často pobývám
mimo kancelář na už zmíněných besedách.
Prosíme vás o pochopení, jestli jste nás
někdy nezastihli v kanceláři nebo jsme se
zpožděním odpověděli na váš dopis. Jen
díky tomu, že máme minimální náklady na
administrativu bez placeného stále
přítomného zaměstnance, dostávají naprostou
většinu vašich příspěvků peruánské
děti.
NF Inka pomáhá velice ing. Přikrylová,
CSc., která zpracovává účetnictví, také
bez honoráře. Dále nám pomáhá paní Petra
Líbová, která upravuje nadační internetové
stránky, jejichž provoz sponzoruje CK
Latintour, majitel ing. Radim Hanuš. Paní
Bohmová a pan Boor překládají vaše dopisy.
Od roku 2004 bude naším blízkým
spolupracovníkem a členem správní rady NF
Inka Mgr. Petr Soják, asistent na katedře
sociální pedagogiky PaedF MU Brno, který
poznal realitu indiánských dětí. V Brně se
vytvoří druhé nadační centrum.
Plány
pro další období
Budeme intenzívně pokračovat v podpoře
indiánských dětí. V nejbližší době
pozastavíme rozšíření počtu dětí
s českými kmotry, aby mohli naši peruánští
spolupracovníci svou činnost zvládat dobře
– zatím známe osobně každé dítě. Během
posledních měsíců došlo k prudkému
nárůstu počtu dětí s kmotry, bude třeba
pozměnit způsob organizace v Peru (buď
zaměstnáním jednoho stálého pracovníka na
částečný úvazek nebo navázáním
spolupráce s dalšími dobrovolníky). Při
mém pobytu v Peru v dubnu zvážíme podporu
dalších “nových” dětí. Budou to opět
nadané děti, doporučené učiteli a radami
obcí.
Chystáme se, pokud to bude možné, ve
větší míře pomáhat “ztraceným”
horským školičkám, které nemají
k dispozici vůbec nic. Tam děti opravdu sní o
tom mít vlastní sešit. V těchto školách
poskytujeme pomůcky všem dětem. Nadále budeme
podporovat děti v qeroské škole Munay Tika a
v Pucamarce. Pokud byste nám chtěli poskytnout
finanční dar na projekt vesnická škola, je
možné uvést variabilní symbol 2406 (svátek
slunce v Peru) nebo datum převodu peněz.
Případným zájemcům rádi poskytneme
kontakt na sesterskou školu v Peru.
V Paucartambu budeme provozovat
kulturně-vzdělávací centrum se zájmovými
kroužky, zaměřenými na tradiční práce a
proindiánskou kulturu.
Výstava
českých ručních prací ve školách v Peru
Rádi bychom uspořádali putovní výstavu
ručních prací z České republiky. Česká
tvorba bude vystavena ve školách, které jsou
nějakým způsobem v kontaktu s Českou
republikou – žáci školy mají české
kmotry, dostávají podporu v rámci projektu
Vesnická škola, místní škola má sesterskou
školu u nás, atd. Školy jsou jakýmisi
kulturními středisky obcí.
Rozhodli jsme se pro zastoupení České
republiky tradičními předměty, neboť ty umí
indiáni ocenit – jsou srovnatelné s jejich
zaměřením a také – rádi bychom poskytli
peruánským indiánům příklad a povzbuzení
– chceme ukázat, že si v naší zemi ceníme
tradiční práce a stále ještě udržujeme
někde tradiční zvyky, že se ani oni nemusí
stydět za “své indiánské” tradice.
Výstavku bychom rádi doplnili fotografiemi
z tradičních svátků.
Dovolila bych si poprosit naše příznivce
– pokud byste nám mohli darovat nějaký
kvalitní ruční výrobek - typické malované
velikonoční vajíčko, vánoční ozdobu,
např. zdobený perníček, vyšívanou dečku,
keramickou nádobu, část kroje, fotografie
z folklórní slavnosti…, byli bychom vám
velmi vděční. Na výstavě budou i dvě
panenky v kroji, které jsme obdrželi už
dříve a za které moc děkuji.
Profesní
učňovská škola v Peru - Escuela profesional
Na přání rad obcí, po konzultacích
s učiteli a peruánskými sociálními
pracovníky bychom v budoucnosti rádi postavili
a provozovali učňovskou školu v oboru
truhlář – švadlena. (Učňovské školy
v Peru téměř neexistují - děti se učí
řemeslu tak, jako tomu bylo kdysi u nás –
prací u příbuzného mistra.
Škola by byla pro děti ve věku 12-15 let,
po absolvování povinné základní školní
docházky (pro ty, které nepomýšlejí na
všeobecně zaměřenou střední školu). Byla
by dvouletá. Počítáme, že by se ve škole
mohlo učit 40 dětí, 20 v každém ročníku,
vždy 10 chlapců a 10 dívek.
Kromě profesních základů by se vyučovaly
všeobecné předměty: kečujský a španělský
jazyk, indiánské kultury s respektem
k tradičnímu způsobu života včetně
náboženství a praktické předměty jako je
výchova dětí v rodině, zdravá strava,
plánované rodičovství… V zájmových
kroužcích by se pěstovaly tradiční ruční
práce, hra na hudební nástroje, výlety do
přírody s poznáváním bylin, atd.
U školy by mohl vzniknout internátní domov
– pro cca 20 dětí. Dalších 20 dětí může
do školy docházet či dojíždět.
Škola by byla umístěná na venkově, snadno
dostupná z Cuska, aby do ní pravidelně
dojížděli profesionální truhlář, švadlena
a učitelé z města, ale také dobře dostupná
z Pucamarky, odkud by mohla dojíždět vedoucí
kroužku tradičních ručních prací, kterou
osobně znám.
Ve škole by působili jako učitelé mladí
nadšenci, doporučení mými pedagogy
z univerzity v Cusku a také čeští
dobrovolníci. Určitý projekt připravuje
Pedagogická fakulta MU Brno.
Po návštěvě peruánského venkova a
poznání činnosti NF Inka nám učinil
zástupce velké české společnosti, která
provozuje billboardy, nabídku částečně
sponzorovat billboardy, seznamující českou
veřejnost s projektem školy. Hledáme ještě
jednoho obchodního partnera, který by se
případně ke sponzorské akci mohl připojit.
Termíny
cest do Peru v r. 2004 – možnost předat
dopisy
V letošním roce pojedu 3x do Peru a mohu
převézt korespondenci. První cestu
uskutečním v dubnu, další v červnu –
červenci a poslední v září 2004. Některé
cesty průvodcuji “na zakázku”, jiné jsou
v rámci programů zájezdů CK: v červenci CK
Latintour (Peru) a v září CK Spark air
tickets (Peru + Bolívie).
Pokud byste chtěli poslat vašemu dítěti
dopis, prosili bychom vás o něj do 15.3.,
abychom měli dostatek času na překlad do
španělštiny. Jestli můžete poslat vaše
fotografie, děti budou moc rády.
Cesta
do Peru pro kmotry
Pokud byste měli zájem, můžeme uskutečnit
společnou cestu do Peru, kde byste mohli osobně
poznat naše děti. Při této cestě je možné
navštívit také nejznámější místa Peru:
Cusco, Machu Picchu, jezero Titicaca. Pokud bude
o cestu zájem, navrhovala bych pobyt v Peru cca
3 týdny, termín na přelomu srpna a září
2005. Bylo by možné cestovat i
s (českými) dětmi.
Přednášky
s diapozitivy o životě indiánů v Peru a činnosti
NF Inka:
- úterý 13.1. 18.30 hod., pořádá
obchod Latinská Amerika, v promítací
síni obchodu Latinská Amerika,
- Milady Horákové 32, Praha 7
- čtvrtek 15.1. 19.00 hod., pořádá
Městské kulturní středisko Kyjov,
loutkový sál domu kultury Kyjov
- úterý 27.1. 17.00 hod., pořádá
Latinsko-americká společnost,
Náprstkovo muzeum
- Nadační fond Inka
-
- IČO:
26688671
- Předsedkyně
správní rady PhDr. Olga Vilímková
- Kancelář:
Milady Horákové 32, 170 00 Praha 7
- (v obchodě
Latinská Amerika)
- Návštěvní
den úterý 10 – 16 hod. nebo po
předchozí telefonické domluvě
- Tel.
v návštěvních dnech 233 370 338
- Tel.
v pracovních dnech 723 118 531 (pí
Mikolášková),
- Tel.
nepravidelně 728 179 579 (Olga
Vilímková)
- Číslo
účtu: 51 – 0104700247 / 0100
Komerční banka
- Motto: Především si vážíme práva
každého člověka žít tak, jak si
sám přeje.
- (Z řeči náčelníka Seattlea
k prezidentovi USA, 1865.)
Záměrem NF Inka je
pomáhat peruánským dětem při vzdělání.
Aktivity NF Inka vycházejí
z podnětů indiánských komunit –
respektují tradiční způsob života indiánů,
místní jazyk a kulturu včetně původního
náboženství.
|