Stínění

Babi, já za to nemůžu, že za vás nosily sukně až někam kilometr pod kolena, je úplně jiná doba, nechci před lidma vypadat jako ňáká pohádková Bída“ upozornila babičku dospívající vnučka, když byla kárána za sukničku, která jen tak tak zakryla rozdvojení dívčích stehen. „Vůbec se nedivím těm muskejm, že se někerej utrhne. Zkazíš si celej život, podívej, kolik je dneska znásilnění, a kolik málo těch čoklů pochytají a potrestají! Ani to dnešní DNA je neodradí. Když tě mám pod dohledem, pro mě za mě, choď si polonahá, ale sama takhle chodit nebudeš, rozumíš?!

A vynalézavá vnučka ušila sukénku s vysokým slušivým pasem, v něm zašitou gumu, a když je s babičkou, vysokým pasem obepne zaoblené boky a sukénka záři stehen zastíní. Jakmile babička zmizí z dohledu, vysoký pas se sveze z boků na své místo, jako korset obepne ploché bříško a dospívající stehna rozzáří okolí. Té mladé sousedovo mršce to opravdu fungovalo briskně, jak zmizela za rohem, do třech vteřin se pohádková Bída proměnila v úspěšnou sekretářku.

Vyrůstal jsem v době skleněné, mléko ve skle, dobré jogurty jsme vyjídali ze skleněných lahviček a kulička skleněnka byla velitelkou hliněných. I když se novodobé plasty vkrádaly do našeho života zrovna jako lžičky v Pelíškách, dodnes se při stavbách skleníků vracím do staré doby.

Skrze sklo totiž vidím na hvězdy, mohu zamávat sousedce, v plastu zvaném polykarbonát je jako v obchoďáku, umělé světlo ze všech stran, ale člověk nikam nevidí. A za úplňku je noční Měsíček nahoře ve skle opravdově kulatý. V plastu se promění v jakýsi narovnaný světelný tok, ve vydlážděné koryto potoka, kde prťavé vlnky měsíční světlo melou a drtí jako antuku. A stejně jako Měsíček drtí plast i Slunce. „A to je dobře nebo špatně?“ Sám si odpovím „jak kdy“.

Pominu-li jarní přivykání slunci a skočím rovnou do nárazových letních veder, musím říci, že v tomhle čase jsou Plasťáci klidnější. My Sklíčkaři lítáme se štětkou, malujeme vápnem křídou či latexem se stejnou nechutí jako obývák na příkaz paní domu. Tři dny veder pominou, obloha zešedne a my Sklíčkaři myjeme, protože kdybychom nemyli, šidili bychom světlo stejně jako Plasťáci. A ti kdož nemyjí, ať si položí otázku „proč já vlastně nejsem Plasťák? Krupobití bych se nebál, mráz by neškodil, a nebezpečnou sílu slunce bych nadobro rozdrtil“.

Musím říci, že za dlouhý život s kaktusy, mi byla práce se stíněním tou nejnepříjemnější, nejustaranější a nejriskantnější. Stačilo jednou jí odfláknout a třicetileté mazlení se změnilo ve vztek, lítost a sebe nadávání. Pro letošek jsem se nechal inspirovat tou dospívající dívenkou s posuvnou sukénkou, funguje mi to zrovna jako jí, jenom s rozdílem, že já měním polohy stínící tkaniny, aby si na své přišly kaktusy i já.

Strohý technický popis:
Ve skleníku o délce 12 m a šíří 4,5 m jsem přes celou délku natahal šest nerezových lanek o síle 1,5 mm.

Každé je opatřeno vlastním napínacím šroubem, aby nedocházelo k prověšení zatěžkáním stínící tkaniny, jíž tvoří rašlový úplet rozměru 1,6 m x 12 m, po jehož délce jsou ve vzdálenosti 45 cm navlečeny klíční kroužky o průměru 30 mm.

Je jich tedy požehnaně, ale dají se sehnat za korunu dvacet kus.

Shrnutí nebo roztažení třech stínících pruhů je otázka dvou minut. Úplet jsem zvolil se stínící schopností 35%, barvy zelené, jiná ani k dostání není.

Pro ty kdo milují syté barvy, mezi něž patřím, není zelený odstín zrovna nejlepší, protože ubírá rostlinám jejich vlastní zabarvení stejně jako voda světu pod hladinou moře. Ale i to má výhodu, chceme-li se kochat, alespoň odstíníme.

Jen na závěr, tímhle povídáním nijak nesnižuji plastové přístřešky, neboť seriózní a dlouhodobé srovnání vlivu světla pod sklem a plastem zatím nikdo neprovedl. Výsledek je totiž na desetiletí.

zpět

Miroslav Naxera
e-mail: naxera.miroslav(zav)volny.cz

 
© www.cact.cz/noviny  ISSN 1805-2630