Jistě si
mnohý z čtenářů všiml v našem katalogu
možnosti zakoupit si libovolný počet bodů (co
bod to koruna) s tím, že za získanou částku
umožníme některému talentovanému dítěti
v rozvojové zemi studovat. Nyní jsme zjistili,
že tato možnost je i pro malé Peruánce –
potomky Inků v Peru. To nás ovšem zajímá
řádově více, neboť Peru, to je vlastně
oblast našeho zájmu. Řada našich kaktusářů
už v této zemi byla, mnozí tam jistě i
pojedou, takže se rýsuje i jakás takás
možnost občasného přímého kontaktu.
A
tak jsme se rozhodli, že vaše peníze budou
směřovat právě do projektu paní profesorky
Olgy Vilímkové. Jak se pomalu akce rozebíhá,
odhaduji, že budeme moci “adoptovat” asi i
více než jedno dítě. Lidé si často
objednávají body i za několik desetikorun,
jeden přítel z Prahy poskytl dokonce i
pětistovku. A přitom na “adopci” jednoho
školáka by stačilo, aby každý na každé
objednávce si objednávající objednal jen 2
body, za které budou k ceně objednávky
připočítány 2 Kč! Stále platí, že naše
firma se akce finančně účastní také, a to
celou desetinou z vybrané částky. Ale je tu i
možnost, že se akce účastníte sólo. Pokud o
tom chcete vědět víc – čtěte níže:
INFO: Život
školáků pod křídly kondora
Věra Nosková
Fascinovalo mě,
kolik je mezi potomky Inků bystrých a nadaných
dětí, jakou radost jim přináší učení.
Olga Vilímková, pražská vysokoškolská
učitelka francouzštiny, si podala žádost na
peruánské ambasádě v Praze o místo učitelky
základní školy v Andách. Vzdala se předem
platu a dokonce i nároku na ubytování, takže
její žádost byla do měsíce kladně
vyřízena. Na otázku, z čeho bude ten rok v
Peru žít, tehdy odpověděla: "Vybrala
jsem peníze ze stavebního spoření, mám
nějaké úspory, prodávám auto."
Olga navštívila peruánské Andy poprvé před
osmi lety jako průvodkyně horolezců, a poté
ještě mnohokrát. Po splnění povinností u
cestovky v horách ještě zůstávala, a
poznávala život indiánů. Získala mezi nimi
známé, přátele. Viděla v horských osadách
často prázdné školy, kantoři se sem nehrnou.
Učit ve výšce 4 tisíc metrů, ve více než
skromných podmínkách se chce málokomu.
Profesorita z Prahy si získala srdce malých
Inků
"Wiliam je ze sousední vesnice. Musel do
školy určitě běžet, aby mi mohl darovat
ještě teplou kukuřici se slovy: para ti,
profesorita (pro tebe, profesorinko). Vyšetřil
ji pro mě při snídani," líčí Olga
situaci, která ji dojala. Jídlo je v tomto
chudém kraji každodenní problém. Poznala
život indiánských horalů důkladně. Jedla
jako oni především kukuřici a brambory,
vstávala za svítání, žila jejich problémy.
Ale hlavně neúnavně učila. Nejen děti v
základní škole ale i jejich rodiče, kteří
chodili nadšeně na bezplatné jazykové kurzy v
podvečer. "Lidé tu žijí jako za Inků.
Pachamamě - Matce Zemi obětují první sousto z
každého jídla a doušek při napití. Žijí v
chatrčích z nepálených cihel, nemají
většinou elektřinu ani vodovod. Jsou
neuvěřitelně chudí, a přitom by se rozdali.
Nikdy si na nic nestěžují, nefňukají, umí
se radovat z každé maličkosti. Když je v
rodině tragedie, konstatují to, ale
nenaříkají. Nejsou ukřivdění ani mstiví,
nezištně si navzájem pomáhají."
Všední den v nevšedním kraji
K snídani si vaří bylinkový čaj z místních
rostlin, a k němu každý dostane placku z vajec
a rozdrcené kukuřice, jindy snídají
kukuřičnou kaši. Po snídani jdou všichni za
prací, děti do školy. Například matka
zamíří na trh do nejbližšího městečka,
kde se snaží prodat ručně pletené svetry,
otec pracuje na kamenitém políčku. Večer se
rodina sejde a dají získané peníze dohromady.
Kolem šesté se stmívá, je zima, venku fouká
vítr z hor. Všichni posedávají v kuchyni, kde
v koutě hoří ohýnek a kouř stoupá k otvoru
ve střeše. Sedí na bobku nebo na rohožích,
světnici bez oken osvětluje jen oheň. Každý
vypráví, co ten den zažil. K večeři vaří
zeleninovou polévku, často brambory s rýží a
zeleninou. Na maso chovají horalé morčata. Je
to ale sváteční pokrm. "Rodiny si staví
domek z nepálených cihel a střechou ze suché
trávy. Má vždy jen jednu místnost,"
líčí Olga místní poměry.
"Horalé topí uschlými kravinci, které
nemají velkou výhřevnost, proto se teple
oblékají. Mají na sobě třeba i čtyři
svetry, ženské šest sukní, ponča, čepice.
Spí na rohožích, postele jsou v těchto
odlehlých vesnicích vzácné. Oblečení
věší na hřebíky zatlučené do zdi. Když si
rodina postaví domky dva, v jednom bývá
kuchyně, a druhý je určený na spaní. Nad
přízemní místností je někdy ještě patro
pro morčata. Pěstují brambory, boby, fazole a
mrkev. V neděli jezdí do města a svou zeleninu
prodávají na trhu. Občas se jim podaří
prodat cizincům keramiku nebo doma pletenou
čepici." Horská vesnička v níž Olga
žila se jmenuje Pucamarka a je v departmenu
Cusco. Leží v nadmořské výšce 3 800 m nad
mořem, u jezera, za kterým se zvedají hory.
Nejvyšší, Salcantay, se tyčí do výše 6 400
m n. m.
Děti umí docela dobře španělsky, ale jinak
se tu mluví kečuánsky. Školní rok začíná
v březnu a končí v prosinci. Leden a únor
jsou letní prázdniny. Než děti přišly
poprvé do školy, česká učitelka s
ředitelkou školu vymalovaly, vyklidily odpadky
ze školního dvorku. Dostaly pak na každý
předmět jen po jedné učebnici. Děti mají od
ministerstva zdravotnictví každý den zdarma
svačinu, ale na sešity a učebnice bohužel
peníze nejsou. Svačinou se vláda snaží
přitáhnout do školy i ty děti, které by
rodiče raději viděli pracovat na poli.
Ve škole sice byla rozvedená elektřina, ale
chyběl přívod, na něj už nezbyly peníze.
Olga sáhla do svých úspor a zaplatila ho.
Učila děti číst, psát, počítat,
španělštinu, angličtinu, historii...
Podařilo se jí uspořádat sbírku mezi
českými přáteli a díky ní mohla dětem
koupit sešity, barvy, čtvrtky. Děti začaly s
chutí malovat. Ještě tentýž školní rok
vyhrály regionální výtvarnou soutěž. V
květnu nastala po období mrazíků vlhká zima,
většinou bylo zataženo, pršelo. Na tohle
období se domorodci těší. V polovině května
totiž skáčou z jezera ryby, nebo alespoň
plovou těsně pod hladinou a u břehu. Indiáni
chodí už od časného rána po břehu a loví
je do sítěk připevněných na klacku. Loďky
nemají. "V tu dobu chodily i moje děti
pozdě do školy, protože náruživě lovily.
Ráda jsem je omluvila, alespoň se jednou
pořádně najedly masa." Ale absence
malého Inky může mít i další příčinu.
Jednou ve škole chyběl devítiletý chlapec.
Druhý den se omlouval: nemohl přijít, protože
si pral oblečení. Děti mají totiž většinou
jen jedno oblečení a perou si ho samy, a v
ledové vodě.
Dar
z velké dálky
Olga požádala své přátele a známé v
Čechách o drobný příspěvek pro své
školáky. Brzy od ní přišla do Čech
nadšená mailová zpráva: "Milí
přátelé, nedovedete si představit, jakou
radost jste udělali našim dětem. Díky vám
jsme si mohli dovolit výlet na Machu Picchu.
Vyjeli jsme ráno minibusem z Pucamarky do
Ollantaytamba, města, v němž je nádraží a
odtud jsme pokračovali vlakem. Děti poprvé
viděly nádraží, vlak... Hluboce prožívaly
jízdu tunely, oči jim zářily radostí. Město
Aguas Calientes, které leží pod ruinami Machu
Picchu je "jen" ve výšce 2 000 metrů
a děti si libovaly jaké je tu teplo. Navíc se
šly ve městě ještě ohřát do místních
termálních lázní, řádily tam až do
večera. Přímo v bazénu jsme se seznámili s
jedním podnikatelem z Limy. Slíbil, že dětem
pořídí kompletní oblečení a škole daruje
keramickou pec. Děti pak poprve v životě spaly
mimo domov. Druhý den jsme se vyjeli do ruin
prastarého města. Těch výkřiků údivu a
radosti! Chrám Slunce děti znaly jen z
učebnice. Po celou zpáteční cestu zpívaly,
nadšení bylo absolutní," líčila
vděčná Olga. "Přesto, že jsem se
vrátili unavení a v noci, děti byly zklamané,
že jim dáváme volno, a že druhý den nemohou
jít do školy."
Když se Olžin pobyt chýlil ke konci, podařilo
se jí ještě postavit na školním dvoře za
pomoci otců foliovník. Konečně měli
školáci dostatek zeleniny. Pro děti se
vybudovalo a slavnostně otevřelo hřiště s
průlezkami. V kraji cosi nevídaného. Také
tuto radost mohla Olga zaplatit z drobných
příspěvků od mnoha svých známých v
Čechách. Těsně před odletem zaplatila nutné
poplatky, aby její oblíbenec, nadaný chlapec
se zavazujícím jménem Edison, mohl začít
studovat.
Musím
jim dál pomáhat
Když se Olga Vilímková vrátila na konci
loňského prosince z Peru do Prahy, měla srdce
plné svých školáků a hlavu plnou starostí.
Jak jim pomoci? Rozhodla se pro založení
nadace, která bude z věnovaných prostředků
sponzorovat výuku a studium vybraných
peruánských dětí, které mají rády školu a
touží po vzdělání. Studium je v Peru sice
oficiálně zdarma, ale rodiče musí platit za
zápis do každého ročníku, za testy, za
půjčování knížek, musí kupovat drahé
učebnice. Děti jsou nuceny koupit si
například bibli, náboženství je povinné, za
neuvěřitelných 70 solů, což je asi 700
našich korun. Pro chudé rodiče je to
nepřekročitelná bariéra. Pro žáky z
menších vesnic je finančně nedostupné
dojíždění, případně bydlení ve městě,
kde se škola nachází, náklady na jídlo...
Lépe se nevede ani dalším chudým peruánským
indiánům toužícím po vzdělání - v Peru
žije 48 obyvatel indiánského původu, a na
vysokých školách jich je jenom 5 % z
celkového počtu studentů.
Nadační
fond Inka, který Olga Vilímková založila má
tři projekty:
Sonkoča (Srdíčko) jsou
dálkové adopce. Finanční podpora žáka
přijde na 6 tisíc ročně, student střední
školy potřebuje osm a půl tisíce ročně.
"Český adoptivní rodič si dítě může
vybrat podle vyplněného formuláře a
fotografie. Dozví se, jaké jsou jeho rodinné
poměry, po jakém vzdělání a povolání
touží. Vyměňují si pak spolu dopisy, děti
posílají kresby, čeští dobrodinci třeba
drobné dárky. Pošta je v horách
nespolehlivá, a tak tuhle výměnu obstarává
Olga při svých cestách do Peru. Na místě
také zjistí co je potřeba zaplatit,
zkontroluje hospodaření a výdaje. Na konci
školního roku děti pošlou po Olze kopii
svého vysvědčení. Takové dítě mohou
podporovat nejen rodiny ale i jednotlivci,
organizace, podniky, firmy, školy. Pokud by se
"adoptivní rodič" dostal někdy do
finanční tísně, jistě se za něj najde
náhrada.
Projekt Venkovská škola
shromažďuje finanční dary na vybavení do
škol. V chudých obcích jsou totiž základní
pomůcky jako pastelky, čtvrtky, pravítka či
kružítka nedostupné.
Třetí projekt se jmenuje Qeros
(keros) podle komunity v odlehlé části hor.
Tito potomci Inků žili dlouho zapomenuti
světem ve výšce 5 tisíc metrů ve velmi
drsných podmínkách. Olga je několikrát
navštila, spřátelila se s nimi. Qeros touží
po tom, aby jejich děti mohly navštěvovat
školu, ale žádný kantor v drsných
podmínkách velehor nevydrží. Zatím několik
dětí přemístili do nejbližšího městečka.
Bydlí v domku, který samy zrekonstruovaly pod
vedením indiána Vlada, mladého studenta s
velkým sociálním cítěním, který se zapojil
do práce v nadaci.
Dálkově je Čechy už "adoptováno"
na čtyřicet dětí. Peníze z Čech nedostanou
peruánští rodiče, ale rovnou se z nich na
místě platí jednotlivým dětem co je
potřeba. Díky tomu, že Olga Vilímková dál
pracuje jako průvodkyně turistů po Peru, na
místo se několikrát ročně dostane. Zařídí
a zkontroluje vše potřebné a s pomocí
ředitelů škol, inspektorů a peruánských
přátel a pomocníků vyhledává další
bystré děti lačné vzdělání. Členové
nadace jsou tři, nejsou placeni ani si
nevyplácejí jakékoliv odměny. Když Olga
předává dopisy a dárky z Čech podporovaným
dětem, prý jen říkají: já jsem hrozně
šťastný. A nevěřícně se usmívají.
|